Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Příběh Přemysla Pittra - dokončení

Stěží si dnes umíme představit a docenit, jakou odvahu a nadhled projevili Pitter a jeho přátelé, když se ujali těsně po válce v tehdejší rozjitřelé atmosféře německých dětí. Však mu to jeho protivníci z řad komunistů nezapomněli za krátký čas tvrdým způsobem vrátit, když získali v našem státě absolutní moc. Proces, jenž vyvrcholil Únorovým pučem, připravovali během prvních poválečných let velmi systematicky. Průběžně se zmocňovali všech důležitých pozic ve státním aparátu. Neustálou propagandou vytvářeli ovzduší demagogie a zaslepenosti vůči pravdě, takže pro většinu národa opravdu znamenalo jejich vítězství naději na vytvoření kýženého ráje na zemi. Pro nikoli bezvýznamnou menšinu ale znamenalo převzetí moci komunisty – Vítězný Únor - začátek období neslýchaného násilí a teroru. Ti, kdo nesouhlasili s komunisty, byli nazváni třídními nepřáteli a měli na výběr jen dvě možnosti – bezpodmínečně se podrobit (a ve většině případů být zbaveni veškerého majetku a navíc s vyhlídkou kriminálu – prakticky z jakéhokoli důvodu, a často zcela bezdůvodně - aby se naplnily potřebné kvóty v pracovních táborech), nebo před „diktaturou proletariátu“ (ve skutečnosti stalinistickou mafií) ze země utéci.

Rozhodnutím státu byly v roce 1948 všechny sociální a výchovné ústavy znárodněny, Milíčův dům převzal pražský Ústřední národní výbor. To, co si netroufli němečtí okupanti, tedy zlikvidovat Pittrovu sociální práci, provedli noví páni (zvaní soudruzi) pouhým škrtnutím pera. Jen díky tomu, že na jeho provoz nebyly peníze, směli v něm nadále působit dosavadní vychovatelé. Po celou předchozí dobu byli jeho chovanci jen děti ze sociálně slabých rodin nebo žijící ve špatných podmínkách – to bylo hlavní výběrové hledisko. Nyní se situace změnila. Milíčův dům musel bez rozdílu přijímat všechny děti, jejichž matky chodily do práce. Navenek to vypadalo pokrokově, ale pokrokové to nebylo. Individuální péče, práce s odlišnými dětskými osobnostmi, na které se zakládalo výchovné působení tohoto zařízení, tím byla zcela znemožněna. Olze Fierzové, která odjela na pohřeb své příbuzné do Švýcarska, komunistický režim nedovolil návrat zpátky.

Přemysl Pitter se ocital pod čím dál silnějším politickým tlakem. Bylo mu přikazováno, aby vychovával děti v „duchu proletářského internacionalizmu“ tak, aby se z nich stali „budovatelé komunismu“. Zároveň byl nucen zasedat v různých komisích, na jejichž rozhodování neměl vliv a přihlížet tomu jak se schvalují rezoluce, s nimiž nesouhlasil. Měl podávat důvěrné zprávy o svých spolupracovnících a zároveň věděl, že k témuž jsou nuceni i oni. Od března 1950 mu byly zakázány veškeré náboženské projevy. Situace eskalovala dvěma událostmi. Tradiční oslavy Vánoc se v tomto roce zúčastnil nebývale vysoký počet dětí (přišlo jich 250), Milíčův dům navštívilo také neobvykle vysoké množství bývalých chovanců. Vyznělo to jako protest proti režimu a většina návštěvníků se také přišla se svým „strýčkem Přemyslem“ rozloučit. Všichni – děti i dospělí - tušili, že to byla poslední veřejná akce, kterou bylo Pitrovi dovoleno pořádat. Druhou takovou událostí byla schůze rodičovského sdružení. Měl zde promluvit o nově zaváděných zařízeních pro děti a mládež – jeslích, mateřských školkách a družinách mládeže, jež se tehdy všude zřizovaly, aby umožnily ženám „zapojit se do pracovního procesu“. Pitter měl na tyto trendy docela jiný názor, než komunisté. Pro svůj názor si ovšem vyhledal autoritu, kterou mohli jen obtížně vyvracet – sovětského komunistického pedagoga Makarenka a jeho tehdy velmi známý spis „Začínáme žít“. Z jeho díla vybral citát „základem socialistické společnosti je rodina“, který uzavřel slovy: „Proto nemůže být naším ideálem sebelepší ústav, nýbrž rodina, ve které se může matka věnovat svým dětem." Potlesk rodičů nebral konce a utvrdil jeho rozhodnutí rozejít se s režimem, ovšem také – rozchod komunistického režimu s ním.

Místní výbor KSČ poté žádal jeho okamžité odvolání. STB u něj vykonala prohlídku, během které mu uloupili zahraniční korespondenci. Musí se okamžitě vystěhovat z Milíčova domu (který, jak víme, vznikl a byl postaven jeho zásluhou) do ubohého podnájmu. Z Milíčova domu udělali komunistré obyčejnou školní družinu a Pittrovi do něj zakázali přístup. Dětem musí oznámit, že odchází na zdravotní dovolenou a představit svou nástupkyni. Jde k výslechu, kde je obviněn ze špionáže a z popuzování proti lidově-demokratickému zřízení. Zároveň se dozvídá, že ho čekají nucené práce v jáchymovských uranových dolech. Dostává předvolání k prokurátorovi. Není na tom zdravotně ve svých 55 letech nejlépe, má potíže se srdcem. Je velmi pravděpodobné, že těžká fyzická práce v nelidských podmínkách uranových dolů povede k jeho předčasné smrti. Navštěvuje lékaře v nemocnici, kde ho objednávají za několik dní na vyšetření. Posílá prokurátorovi z nemocnice oficiální omluvenku. Tak získává potřebný čas na přípravu útěku. Pochopil, že zde je jeho práce pro náš národ na dlouho znemožněna a doufal v nějakou možnost pomáhat mu z ciziny. V této době je již hranice (zejména se západními zeměmi) neprodyšně uzavřena. Při hledání možností jak utéci pomáhá ze Švýcarska Olga. Cesta ven přes hranice vede přes východní Německo do Berlína, kde se přes západní sektor dostává do Anglie. Cesta je plná zádrhelů a podivuhodných „náhod“. Nakonec se zdaří i díky neohrožené pomoci otce jednoho z německých hochů z akce „Zámky“ - projede přes východní Německo díky jeho občanskému průkazu.

Nastává etapa života v exilu. Po tříměsíčním zdravotně-studijním pobytu v Anglii, odkud se českým posluchačům ozývá ve vysílání BBC, (a tak je upokojí, že se jeho útěk zdařil) je v roce 1952 jmenován duchovním správcem bavorského tábora pro uprchlíky z komunistických zemí Valka u Norimberka. Po boku má už napořád Olgu Fierzovou. V tomto barákovém sídlišti je ubytováno kolem 4000 uprchlíků, většinou mladých lidí mezi 18-30 lety. Asi polovina z nich utekla z Československa. Jejich životní podmínky jsou velmi obtížné, čekají tu nekonečně dlouho na vyřízení žádostí o politický azyl do nejrůznějších zemí. Mezi nimi je nepochybně mnoho komunistických agentů. Na denním pořádku tu jsou národnostní třenice, rvačky, krádeže, běžná je pohlavní promiskuita a prostituce. Mnoho lidí v bezvýchodné situaci propadá depresím a alkoholizmu. Situaci zhoršuje jejich nečinnost – status tábora nedovoluje uprchlíkům být zaměstnán a pracovat. Co je horší, je mezi nimi množství kolaborantů, kteří využívají svých jazykových znalostí a stávají se táborovými funkcionáři. Tato situace vyvolává u řadových uprchlíků pocit beznaděje. Tábor tak získal u obyvatel nedalekého Nerimberka velmi špatnou pověst, kterou posilovaly místní bulvární plátky.

Pitter se této situace nezalekl a začal pracovat. Obnovil činnost táborové kaple a pojmenoval ji Husův sbor. Zde bylo centrum Pittrova působení – konal zde pravidelná nedělní shromáždění, organizoval biblické hodiny, navštěvoval nemocné a ty, kdo se dostali do táborové věznice, zřídil zde knihovnu s půjčovnou. Přesto, že se s Olgou hodně snažili, nějaké hmatatelné výsledky své práce příliš neviděli – a občas z toho propadali zoufalství. Přesto se vždy znovu vzchopili a pokračovali v práci. Nakonec doba jejich působení v táboře Valka dosáhla deseti let, a jejich činnost zůstala trvale zapsána v paměti těch, komu sloužili. Kromě této pastorační práce ale pracovali i jinak: Přemysl Pitter připravil do tisku 3 sbírky svých projevů, pro Československou dálkovou školu v exilu napsal Základy náboženského života. Olga dokončila v angličtině rukopis „Přemysl Pitter a jeho dílo“ pro anglické přátele. Pitter byl také aktivním spolupracovníkem českého vysílání rozhlasových stanic BBC a Svobodná Evropa, která pravidelně vysílala jeho nedělní promluvy v táboře Valka. Když éra práce ve Valce skončila, bylo Pittrovi již 67 (Olze bylo 62) a byl tedy již zralý na odchod do důchodu. Nic takového se nestalo.

Po dlouhém období, který Přemysl a Olga věnovali práci pro druhé, se usadili ve Švýcarsku. Malé dědictví po tetě umožňuje Olze pořízení dvoupokojového bytu v Affolternu nedaleko Curychu. O nějakém odpočinku není ani teď možno mluvit. Pitter až do roku 1967 pokračuje v pravidelné spolupráci se stanicí Svobodná Evropa. Společně s Olgou začali vydávat Hovory s pisateli – jakýsi nábožensko-politický věstník, v němž jednak odpovídali na konkrétní dotazy čtenářů, které pokládali za symptomatické a také zde uveřejňovali Pittrovy duchovní, náboženské, etické a politické úvahy. Hovory s pisateli rozesílali zájemcům po celém světě – těm, kdo si o ně napsali, ale i těm, o nichž Pitter předpokládal, že o ně mají zájem.

V roce 1964 Přemysl Pitter uskuteční vytouženou a dlouho odkládanou cestu do Izraele. Byl sem už mnohokrát pozván bývalými chovanci ze zámeckých ozdravoven. Návštěva má i oficiální stránku – byl pozván vedením památníku utrpení Židů Jad Vašem v Jeruzalémě, aby zde v tzv. Aleji spravedlivých slavnostně zasadil stromek, pod kterým se objevuje tabulka s jeho jménem (později přibude i stromek Olgy Fierzové). Je to čestné vyznamenání lidem nežidovského původu, kteří bez ohledu na nebezpečí účinně pomáhali Židům v sobě jejich vyhlazování Nacisty. Setkává se tu s různými významnými lidmi, např. se známým myslitelem Martinem Buberem, tehdy již 86letým starcem. Přesvědčuje se o velmi pozitivním vztahu Izraelců k T. G. Masarykovi při návštěvě kibucu Kfar Masaryk. O své návštěvě Izraele pak obsáhle referuje nejen v „Hovorech s pisateli“, ale také v curyšské revue Aufbau.

Když nastává „jarní tání“ 1968 v Československu, vkládá Pitter do tohoto procesu velké naděje a přemýšlí dokonce o návratu domů. Zhroucení politického uvolnění po vpádu armád Varšavské smlouvy je proto pro něj o to větším zklamáním. Přichází další velká vlna československých uprchlíků, kterým Švýcarsko otvírá své hranice, a Přemysl Pitter je společně s Olgou Fierzovou opět připraven jim pomoci. Stojí u zrodu curyšského Husova sboru Čechů a Slováků. I ve svých 73 letech je jeho hlavním kazatelem, je ale zároveň k dispozici všem novým exulantům, kteří potřebují pomoc při orientaci v nové zemi. Ve středu jeho zájmu jsou jako vždy především děti – a tak nechybí při založení nedělní a později Československé doplňovací školy v Curychu a při mnoha dalších aktivitách. Nepřestává také v literární činnosti a vydává dvě – své nejrozsáhlejší – knihy v německém překladu „Duchovní revoluce v centru Evropy“ a „Pod koly dějin“. Zejména Duchovní revoluce v centru Evropy vzbudila zájem mnoha lidí, protože se tehdy celá demokratická Evropa zajímala o Československo. V této knize nalezli její čtenáři odpovědi na mnohé své otázky a odhalila jim původ a kořeny české obnovy a duchovního odboje proti zvůli a násilí, které naši zemi v historii postihly.

V sedmdesátých letech je Přemysl Pitter poctěn vysokými vyznamenáními a oceněním svého životního díla: Spolková republika Německo mu uděluje nejvyšší státní vyznamenání za poválečné úsilí o záchranu německých dětí, v den svých osmdesátin. 21.června 1975 dostává čestný doktorát teologie curyšské univerzity. In memoriam pak získáva v konečně svobodném Československu roce 1991 Řád T. G. Masaryka.

Přemysl Pitter zemřel v Curychu po krátké nemoci 15. února 1976.

Poznámka MP

Tato stať je z větší části napsána dle knihy Pavla Kohna „Můj život nepatří mně“, jež byla vydána v roce 1995 při příležitosti 100 výročí narození Přemysla Pittra.

Osoba tohoto mimořádného Čecha, jehož činy, myšlenky a spisy byly dlouho pod příkrovem zapomenutí, mne začala zajímat již v druhé polovině 80. let. Zjistil jsem totiž, že do okruhu jeho přátel a příznivců patřili ve 30. a 40. letech prarodiče mé ženy. Její babička si pak s Přemyslem Pittrem vyměnila mnoho dopisů v 60. a 70 letech – některé z Pittrových dopisů jsou doposud v držení členů naší rodiny.

 

Autor: Martin Pinc | pondělí 17.5.2010 19:30 | karma článku: 13,08 | přečteno: 1373x
  • Další články autora

Martin Pinc

Na hrabalovské téma

Níže uvedený text, který zde zřejmě poprvé a velmi opožděně publikuji u příležitosti stého výročí narození Bohumila Hrabala, je dílem mého slovutného tchána, středoškolského profesora českého jazyka a literatury, pana Miloše Hoznauera. Ve zkratce ukazuje klikatou cestu, po které putovala naše literatura v poválečné době.

27.3.2014 v 22:10 | Karma: 11,39 | Přečteno: 725x | Diskuse| Kultura

Martin Pinc

Česká vláda a juvenilní justice

Naše masmédia se tak jako vždy i v nedávných dnech široce zajímala o mnohotvárný život v naší zemi - všechna významná média (televize, noviny, internetové portály) například výborně zpravodajsky pokryla masovou demonstraci (3 osob) proti presidentu Zemanovi v Ostrově v Karlovarském kraji. Proto není divu, že jim občas unikají tak nepodstatné otázky, jako je reálná hrozba likvidace rodin prostřednictvím všemocné "juvenilní justice". Naproti tomu na nedávném zasedání naší vlády byl s velkou pozorností projednáván dopis, zaslaný sdružením "Slovanská kulturní tradice" (podpořený dalšími organizacemi a jednotlivci) a z reakce vlády je zřejmé, že jí tato otázka a její dopady na naši společnost není lhostejná - viz přiložená odpověď.

16.1.2014 v 15:00 | Karma: 22,99 | Přečteno: 2123x | Diskuse| Ostatní

Martin Pinc

Otcové na odstřel?

Chování dětí a mladých lidí se v dnešní době vymyká tomu, co se dříve pokládalo za normální. Berou drogy, mají sklony k násilí, nedokážou navázat trvalé vztahy a v životě jim chybí perpektiva. Mezi odborníky se stále více prosazuje názor, že příčinou tohoto problému je do značné míry nepřítomnost otce v rodinách – ať už fyzická, nebo emocionální. Výchova dětí není jen úloha ženy, jak se to dnes často předkládá, a otec má v rodině mnohem vyšší poslání, než jen zabezpečovat příjmy a řešit technické problémy v domácnosti. Tak dlouho byla moderními „vychovateli“ propagována „bezkonfliktní výchova“, tak dlouho vykřikovali, že máme děti nechat, ať si dělají, co chtějí, že jejich neposlušnost je „žádoucí způsob, jak mohou nalézt sebe sama“, až jsou dnešní rodiče, a zvláště otcové bezmocní: Autorita se stala něčím zakázaným – otec má být kamarádem svých dětí, tím, který jim se podbízí, stal se „měkkým“ a beztvárným.

16.8.2013 v 14:30 | Karma: 36,78 | Přečteno: 5087x | Diskuse| Kultura

Martin Pinc

Stereotypy, které se nezakládají na pravdě?

Podle sociologa Zdeňka Slobody ze společnosti Proud biologické rozdíly mezi mužem a ženou jsou irelevantní. Mužství a ženství jsou jen společenské konstrukty. Jinak si jeho výrok neumím vysvětlit. Muž a žena ovšem nejsou nějaké role, které dotyční „hrají“, jak se nám snaží vnutit lidé typu pana Slobody. Mají prý vědecký podklad: Ohánějí se totiž výzkumy sociologů, které prý ukázaly, že děti dvou matek či otců nemají s určením role svých rodičů problém. Otázka stejného pohlaví prý neexistuje, vše je jen věc dohody kdo nakoupí, vypere, uvaří, vyzvedne dítě ze školy či ho dovede do kroužku.

20.6.2013 v 20:20 | Karma: 36,55 | Přečteno: 3678x | Diskuse| Společnost

Martin Pinc

Demonstrace v Paříži proti homo-sňatkům

Za okázalého nezájmu našich mainstreamových médií probíhají už několik měsíců ve Francii protestní demonstrace proti homo-sňatkům a adopci dětí homosexuály. Pokud se nějaká informace vypíchne, pak je to sdělení, že prý „tvrdé jádro demonstrantů“ tvoří ultrakonzervativní „homofóbové“, kteří prý měli hodinu po skončení demonstrace zaútočit na sídlo socialistické strany a skandovali výzvy za odstoupení prezidenta Hollanda.

28.5.2013 v 13:00 | Karma: 41,16 | Přečteno: 4247x | Diskuse| Politika

Martin Pinc

Péče o nejmenší - boření mýtů, nebo rozklad rodiny?

Sociologický ústav Akademie věd vydal knihu, jejíž autoři v anotaci prohlašují, že prý „Málokterá oblast veřejné politiky je opředena tolika mýty jako péče o předškolní děti. Tyto mýty znemožňují potřebné změny rodinné politiky, neboť blokují rozvoj racionální společenské diskuse, která by se neopírala o ideologické argumenty, ale o poznatky soudobých mezinárodně uznávaných vědeckých studií. Tato kniha chce přispět jak k racionální společenské diskusi, tak k pozitivním změnám.“

26.5.2013 v 23:10 | Karma: 22,41 | Přečteno: 1462x | Diskuse| Společnost

Martin Pinc

Jaké znamení je nad námi?

Oficiální média i blogosféra v těchto dnech řeší konflikt mezi jistým nositelem transparentu, který je mimochodem státním zaměstnancem a vysokoškolským pedagogem, a hlavou státu. Zapletl se do toho nějak i jiný nositel transparentu, pro změnu zase dříve ministerský úředník.

21.5.2013 v 22:22 | Karma: 29,47 | Přečteno: 1804x | Diskuse| Ostatní

Martin Pinc

Bůh na lavici obžalovaných

Lev Trocký postavil Boha v Moskvě roku 1923 před očima 5.000 rudoarmějců před soud. Bůh byl shledán vinným z různých potupných činů a odsouzen v nepřítomnosti. Snad tím Trocký chtěl ospravedlnit skutečnost, že bolševici v té době obzvláště tvrdě terorizovali křesťany, mučili a zabíjeli kněze a mnichy, bořili křesťanské chrámy. Během jejich teroru už po samém začátku bolševické revoluce byly zabity statisíce křesťanů. Podle tohoto vzoru byli perzekuováni křesťané ve všech zemích, v nichž se komunisté dostali k moci – bez výjimky – a s nimi všichni, kdo se odmítali podřídit jejich diktatuře. Veškeré obyvatelstvo zemí, ovládaných ideologií komunismu, pak prošlo dlouholetým vymýváním mozků komunistickou propagandou, která přinesla své „ovoce“ v ateismu, jenž dodnes stále převládá v postkomunistických zemích. Většina lidí i v naší zemi je tak zcela „odkloněna“ od konceptu milujícího Boha, reprezentovaného Ježíšovým životem a učením.

30.4.2013 v 8:00 | Karma: 23,25 | Přečteno: 1669x | Diskuse| Kultura

Martin Pinc

Radim Uzel a Bible = krátké spojení

Už dlouho jsem nečetl takovou snůšku výmyslů, polopravd a naprostého nepochopení čteného textu, jako když se známý sexuolog Mudr. Radim Uzel pokusil vykládat Bibli. Jeho věru originální interpretace některých starozákonních příběhů vyšla před nedávnem na internetových stránkách deníku Právo (jež jsou umístěny na Seznamu jako „Novinky.cz“) v rubrice žena – vztahy a sex pod titulkem "Radim Uzel: Bible, kniha plná hororů". Lze snadno doložit, že prakticky každé jeho tvrzení, kterého se dopouští, je chybné a nepravdivé. Začnu ale od začátku úvodním prohlášením:

11.4.2013 v 16:00 | Karma: 26,40 | Přečteno: 1758x | Diskuse| Kultura

Martin Pinc

Co je v dnešní evropské demokracii zakázáno

V Paříži se můžete na veřejnosti políbit, můžete se projít v minisukni, vystavit na odiv hluboký výstřih, můžete mít tričko s potiskem vulgárních slov francouzských nebo amerických rapperů. Ale jednu věc určitě nesmíte: procházet se s rodinou po Lucemburských zahradách v bundě, která má potisk se symbolem z protestních manifestací proti zákonu, jenž uzákoňuje manželství mezi osobami stejného pohlaví. A tak zapomeňte na stylizované "pohádkové" profily muže se ženou a dvěma dětmi držících se za ruku. Francouzští strážníci vás v opačném případě zastaví a odvedou na policejní stanici, aby sepsali protokol o přestupku: O „chování v rozporu s dobrými mravy“.

8.4.2013 v 23:50 | Karma: 26,20 | Přečteno: 1987x | Diskuse| Společnost

Martin Pinc

Knížecí rady

Vicepremiér Karel Schwarzenberg (TOP 09) při mši k cyrilometodějským oslavám v Praze řekl věřícím, aby si zachovali odstup od politiků a státu. Připomeňme si, kdo tuto radu katolickým křesťanům dává, kdo tato slova pronáší: Římský katolík Karel Schwarzenberg, člověk, který je aktivním politikem už od počátku 90. let a právě působí ve významné státní funkci (ministr zahraničí a místopředseda vlády). Tedy člověk, který si chronicky není schopen zachovat odstup od politiků (je jedním z nich) a státu, a přece radí svým „spoluvěřícím“, aby nejednali jako on.

11.3.2013 v 23:10 | Karma: 27,79 | Přečteno: 1922x | Diskuse| Společnost

Martin Pinc

Pravá tvář komunismu

Pan (nebo by snad byl raději titulován soudruh?) Jaroslav A. Polák své čtenáře na svém blogu přesvědčuje, že komunismus je ušlechtilá myšlenka, která byla pouze zneužita zlými lidmi, jako byl Stalin a jiní diktátoři, kteří ovládli komunistické strany ve svých zemích. Pan Polák rozhodně není ani hloupý, ani nevzdělaný, ani ve svých 38 letech mladičký a tudíž nezrale radikální člověk. Měl by proto vědět, že komunistická myšlenka je shnilá od kořene, tedy od svého prvního propagátora Karla Marxe, což doložím vzápětí:

7.3.2013 v 18:00 | Karma: 32,07 | Přečteno: 2257x | Diskuse| Politika

Martin Pinc

Václav Klaus ve vřavě nenávisti

Události posledních týdnů, které se odehrávají na naší politické scéně, mne naplňují hlubokým zármutkem. Převládá ve mně pocit, že naše média a jejich vlivem i veřejnost „zdivočela“ a jejich nátlaku podlehla značná část naší politické „reprezentace“. Nevím, jestli si lidé, kterých se to týká, uvědomují, jak svou snahou „vrátit to Klausovi i s úroky“ jednak ukazují svou pravou tvář (a rozhodně to není tvář milosti a pravdy) a také jak výrazně přispívají k další polarizaci a zhrubnutí naší společnosti. Jen - jestli chtěli oni malí lidé v Senátu svým hlasováním předvést, že „nejsou jako on“ - tak se jim to opravdu podařilo. Nazval bych to jejich počínání vzpourou nul, navíc pod taktovkou člověka oficiálně mimo politiku – vlnícího se evolucionisty Karla Janečka. Pravda je, že (převážně) levicoví politici už jednou podobně idiotský sebevražedný zářez provedli – totiž když se jim pod vedením J. Paroubka podařilo „shodit“ Topolánkovu vládu uprostřed jejího předsedání Evropské unii.

5.3.2013 v 17:00 | Karma: 36,77 | Přečteno: 1603x | Diskuse| Politika

Martin Pinc

O lásce k vlasti

V dnešní době se jaksi nenosí být vlastencem. Člověk je okamžitě podeřelý z šovinismu, ne-li z xenofóbie či náckovství. Naopak se dnes mezi našimi intelektuály velmi nosí jakási forma sebe- mrskačství, hledání nejrůznějších důkazů a opor pro argumentaci, že správné je mít co možná nejvíce negativní vztah k naší vlasti a národu. Tu si vytýkáme sklon k mesiášství, tu zase kdy a jak jsme byli zbabělí, jindy, že si nejsme schopni sami vládnout. Někteří docházejí k přesvědčení (už mnohokrát omletému v minulosti), že jsme měli na svou národní existenci rezignovat a raději jsme se měli nechat rozplynout, asimilovat Němci, jiní horují pro kosmopolitismus. Domnívám se, že všechny takové přístupy jsou nejen pomýlené, ale také naprosto zavádějící, protože vytvářejí všelijaké spekulativní myšlenkové konstrukce, aniž by se zabývaly tím, co tvoří podstatu hodnoty vlastenectví, tedy láskou.

1.3.2013 v 10:00 | Karma: 20,47 | Přečteno: 902x | Diskuse| Kultura

Martin Pinc

Karel Janeček konečně našel 27 Jidášů...

Ať už si myslí o odstupujícím prezidentovi kdo chce co chce, počastovat ho při odchodu z jeho funkce obžalováním z velezrady, to je absurdní divadlo, které si nevymyslel ve svém Odcházení ani Václav Havel. Dvacet sedm našich zákonodárců jen potvrdilo, že politiku definitivně proměnilo v kabaret. Jako zpitomělé stádo se zapojili do nekončící dehonestace Václava Klause, přičemž si vůbec neuvědomují, že slouží jen jako stafáž, jako užiteční pitomci pro zviditelnění guru Janečka.

26.2.2013 v 21:20 | Karma: 35,80 | Přečteno: 1730x | Diskuse| Politika

Martin Pinc

Chytré mobily = hloupé děti

Všechny děti dnes touží po „chytrých dotykáčích“, většina (především z měst) je už má. Nemohu si pomoci, ale nemohu nevidět velký podíl těchto mobilů na ohlupování a obecně „kažení“ dětí. Zatímco dříve si děti hry vymýšlely a společně hrály, dnes jim k uspokojení stačí mačkat tlačítka na svém mobilu. Nyní dětskou kreativitu vystřídali vývojáři her, a tak jsou děti schopny trávit denně hodiny ve virtuálním světě. Protože hitem dne je být ustavične „online“, nemusí se dnes děti ani učit. Stačí, když si téma domácího úkolu najdou na „netu“ a opíší (většinou i s „chlupama“). Moje dcera, která také po chytrém androidím mobilu touží, se mi přiznala, že mnoho jejích spolužáků používá své mobily ve škole místo taháků. Jsou mezi nimi i takoví, kteří už vůbec nepokládají za nutné se připravovat na školní písemky – odpovědi na otázky z testů hledají online během jejich psaní – přičemž využívají školní wi-fi síť. Jsou-li vyvoláni k tabuli, ukáže se samozřejmě, jak jsou dutí, ale to „neřeší“. Nechci ovšem v této souvislosti přehlížet podíl na tomto stavu věcí ze strany nás rodičů, kteří na děti často nemáme čas (nebo nejsme ochotni si jej udělat) – často ze stejných důvodů – protože sledujeme své programy v televizi, nebo rovněž bloumáme ve virtuálním světě internetu.*

19.2.2013 v 12:30 | Karma: 45,21 | Přečteno: 12199x | Diskuse| Společnost

Martin Pinc

Václav Klaus pro Do Rzeczy

Na rozdíl od různých glosátorů a pisálků jsem si přečetl celý rozhovor prezidenta Klause s polskými novináři - je všem čtenářům k dispozici na jeho webových stránkách (http://www.klaus.cz/clanky/3302). Jak se mi zdá, nikoli zanedbatelná část naší novinářské obce je zaúkolovaná v hledání čehokoli negativního, co jsou na našem dosluhujícím prezidentovi schopni nalézt. A tak se z tohoto obsáhlého rozhovoru chopí jen jeho stručného hodnocení působení Václava Havla a snaží se je prezentovat jako hanobení jeho „svatého“ odkazu.

12.2.2013 v 9:10 | Karma: 44,76 | Přečteno: 9993x | Diskuse| Politika

Martin Pinc

Jak se Češi změnili za sto let

Čtu teď po mnoha letech s velkým potěšením spisy Jindřicha Šimona Baara, spisovatele, kterého jsem si dávno zamiloval díky jeho „venkovské idyle“ Jan Cimbura. Mezi jeho spisy mne v poslední době zvláště zaujala „kněžská idyla“ Holoubek – obraz ideálního kněze, působícího na českém venkově na přelomu 19. a 20. století. Baar do úst svého hrdiny vkládá své představy a názory na tehdejší společenskou situaci. Kniha také reflektuje na postojích a zkušenostech kněze Holoubka skutečnost, že J. Š. Baar se angažoval v programu Katolické moderny a byl rovněž velmi aktivním členem Jednoty katolického duchovenstva. Velká část knihy se odehrává ve (fiktivní) polabské vesnici Třeštice, kde farář Holoubek soustavně narážel na vlažnost, ignoranství či přímo odpor obyvatel zdejší farnosti. Jejich chrarakteristickým představitelem byl „pokrokový a vzdělaný“ zámožný statkář Boháč, starosta obce Třeštice, s nímž vedl následující polemiku:

6.2.2013 v 17:00 | Karma: 23,73 | Přečteno: 1141x | Diskuse| Kultura

Martin Pinc

Moc bezmocných – v dnešní realitě

Přečetl jsem si dnes po dlouhé době znovu Havlovu Moc bezmocných a náhle jsem si uvědomil, že by náš první prezident vlastně mohl mít z volebních výsledků 1. přímé volby prezidenta ČR radost. Copak není vzpoura většiny lidí vůči vůli a nátlaku „mravní a intelektuální elity národa“, té většiny, která je tradičně zdeptaná, ponížená, hůře vzdělaná, chudá a většinou pasivní - zvyklá „držet hubu a krok“ - dokladem, že tu přeci jen u nás začíná existovat autentická občanská společnost? Copak to nevyžadovalo pořádný kus občanské odvahy vzepřít se a nepodlehnout dlouhotrvající masivní propagandě, že kdo nevolí Karla, není čestný a slušný člověk, je na straně lži a nenávisti, je zamindrákovaný, hloupý, nekulturní vidlák, nácek a xenofób, či přímo „hnědé či rudé prase“? Podrazák Škárka (člověk bez tváře, který měl dávno opustit poslaneckou sněmovnu, protože je zde jen pro ostudu) by takové lidi rád zbavil volebního práva – takovou má představu o demokracii. Hle, volič pravdy a lásky!

1.2.2013 v 17:00 | Karma: 30,94 | Přečteno: 2096x | Diskuse| Společnost

Martin Pinc

Šťastná rodinka?

Když jsem před několika lety sledoval při představení divadla Sklep báječný skeč, v němž David Vávra se svým hereckým kolegou (myslím, že to byl Jiří Fero Burda) a „synem“ představovali (post) moderní rodinu a zakončili tento výstup zvoláním: „správná rodina je přeci táta a táta!“, netušil jsem, jak brzo se tato fraškovitá vize stane skutečností. Za šťastnou rodinku totiž dnešní bulvár označuje "rodinu" zpěváka Eltona Johna, který se svým partnerem před nedávnem „zplodil“ 2. syna. Tedy nezplodili ho tito 2 muži sami (to zatím věda neumí), k poskytnutí vyjíčka a odnošení dítěte jim posloužila za úplatu jistá žena z Velké Británie. Tato skutečná, biologická matka, bez níž by nový přírůstek do „šťastné rodinky“ nemohl být počat ani narozen, je médii nazývána „náhradní matka“. Bulvár nenuceně žvatlá o tom, jak jsou Elton John a jeho partnerem šťastni a jak roste jejich vzájemná láska a vytváří z této abnormality zdání naprosté normálnosti.

30.1.2013 v 23:15 | Karma: 33,77 | Přečteno: 4616x | Diskuse| Společnost
  • Počet článků 257
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 2303x
Moje krédo je podle NZ, listu Filipským 3,14: "Běžím k cíli, abych získal nebeskou cenu, jíž je Boží povolání v Kristu Ježíši."