Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

První Čech v Novém světě

Dnes, v den, kdy po dvouleté odmlce konečně nastupuje na svůj post nový velvyslanec USA v České republice Norman Eisen, je vhodné připomenout prvního slavného Čecha, který působil a žil na území Spojených Států – a tedy svým způsobem prvního vyslance našeho národa v Americe.

Mapa Marylandu z roku 1670. zdroj: InternetAutor: Augustin Heřman

Jeho jméno bylo Augustin Heřman a zajímavě se o něm píše v publikaci The Czech Americans od Stephanie Sakson-Ford vydané v r. 1989 nakladatelstvím Chelsea House publ. Přestože by Heřman mohl být součástí podělohorského exodu protestantských obyvatel Českého království, podle této publikace (na rozdíl od údajů na české Wikipedii, kde se uvádí, že jeho rodina opravdu patřila mezi pobělohorské exulanty), opustil rodnou zemi s rodiči jako 13letý již 2 roky před bitvou na Bílé hoře. Společně zamířili do Amsterodamu. V Holandsku prožil svá učňovská léta jako zeměměřič, jehož zaměstnávala Holandská Západoindická společnost. Ta mu v roce 1633 nabídla možnost cestovat do Severní Ameriky.

Krátce po svém příjezdu do Nového Amsterodamu se Heřman prosadil jako úspěšný obchodník s kožešinami, což byla jedna z nejobvyklejších profesí v holandské kolonii. Se svým dalším holandským partnerem George Hackem se také stal největším exportérem tabáku v Severní Americe. Vedle toho byl činný jako obchodník a korzár v karibské oblasti. Heřmanův námořní život byl spojený zejména s jeho lodí „La Grace“ (volně přeloženo – „Půvabná“). Právě na ní se plavil na svých obchodních i objevných cestách kolem Evropy, Ameriky, po ostrovech Karibského moře i přes Atlantický oceán. La Grace byla vůbec nejslavnější korzárská loď za raných dnů Ameriky. Každý rok vyplouvala do Karibiku a zde s guvernérovým povolením přepadala nepřátelské koráby. Pověstné je její vítězství nad dvěmi španělskými barky naloženými cukrem, tabákem a vínem u pobřeží Guatemaly.

Vše napovídá tomu, že Augustin byl autorem první známé kresby Nového Amsterdamu vůbec - pochází z roku 1646 (druhá jeho rytina téhož města je o deset let mladší). Nový Amsterdam existoval tehdy třicet let a spolu s pevností měl asi 120 domů a kolem jednoho tisíce obyvatel. Augustin Heřman byl obchodník neméně tak zdatný jako kreslíř a kartograf. Svůj první majetek měl na místě dnešní Pearl Street, nechal na něm postavit tříposchoďový kamenný dům a skladiště, jeden z dalších domů si vyhlídl a koupil na Broadwayi, tedy na místě, kde se dnes tato světoznámá ulice nachází. Roku 1647 ho měšťané vybrali, aby je reprezentoval ve správní radě, takzvané "Radě devíti" - ta sloužila jako poradní a do jisté míry i dozorčí orgán guvernéra kolonie Petera Stuyvesanta. Díky svým znalostem jazyků, ale také pro svůj takt a diplomatické schopnosti, byl coby vyslanec posílán guvernérem Stuyvesantem do sousedních kolonií, aby doručil jeho poselství nebo aby tam urovnal spory se sousedy. Jeho vliv rostl, úměrně s tím i jeho majetek, začal kupovat pozemky. V Novém Amsterdamu se také oženil s mladou Holanďanku Jannetje Marie Varleth. Psal se rok 1652 a guvernér Stuyvesant nutně Heřmana potřeboval k vyjednávání s Angličany. Angličanům se totiž dostal v Massachusetts do rukou dopis holandské Západoindické společnosti, ve kterém je Stuyvesant vyzýván, aby se proti Britům spojil s Indiány. Indiánští bojovníci nato napadli Manhattan a holandsko-anglická válka hrozila vypuknout.
V září roku 1659 byl Augustin Herrman pověřen známou diplomatickou misí k marylandskému guvernérovi - měl mu nabídnout výměnu sluhů a otroků, ale hlavně probrat s ním anglické požadavky a vyhrůžky. S vojenským doprovodem a skupinou indiánských průvodců se vydal na nebezpečnou misi do tehdy těžce průchodných divočin Marylandu. Holandsko-anglická jednání sice nic nevyřešila, ale Angličané si všimli, jaký šikovný vyjednávač k nim z Nového Amsterdamu přijel. Augustin v Marylandu psal deník. Byl v holandštině a autor ho sepisoval pro guvernéra. Po návratu nezapřel svoji kartografickou a kreslířskou zálibu: Navrhl vypracování "perfektní mapy oblasti, protože anglické mapy jsou nepřesné, zcela nedostatečné a zaujaté proti holandským zájmům." A svou nabídku doplnil upozorněním: "Čím dříve bude mapa vyhotovena, tím lépe, než se začne našeptávat do uší Anglie, což situaci velmi ztíží."

Nakonec tu mapu dal skutečně dohromady. Nikoli ovšem pro Holanďany, ale pro budoucího anglického guvernéra Marylandu Philipa Calverta. Ta mapa byla důležitá - to, co do ní Augustin zanesl, se mělo stát legálně dokumentovaným vlastnictvím Calvertů. Jeho mapa byla velice spolehlivá a přesná, Augustin ji později doplnil o mapu sousední Virginie. Obě dvě se používaly až do 19. století. I pozdější president Washington, vyučený zeměměřič, poukazoval na její přesnost a eleganci. Odměna za ni byla veliká. V lednu 1661 byly Augustinu Heřmanovi předány papíry, které jej opravňovaly k držbě půdy v Marylandu. V těchto dokumentech je již zmínka, že "Herrman zakreslil mapu všech řek, potoků a přístavů."A hned nato mu bylo vyměřeno prvních 4000 akrů budoucího panství. Nacházelo se v zálivu Chesapeake a mělo nést jméno Bohemia Manor. "České panství." Držitel panství měl právo určit název a titul, jakož i rozhodovat drobné soudy. "Heřman nikdy nezískal šlechtický titul, ale říkalo se mu "Lord of Bohemia Manor." Augustin odstěhoval z Nového Amsterdamu do Marylandu postupně celou rodinu. Nové Nizozemí totiž mezitím přestalo existovat. 8. září 1664, po několikadenní blokádě Nového Amsterdamu, musel holandský guvernér Stuyvesant podepsat kapitulační listiny předávající svoje území do rukou Angličanů.

Augustin Heřman se údajně do Nového Amsterdamu - teď už New Yorku - ještě jednou vrátil, Doneslo, se mu že některé jeho nemovitosti byly buďto zkonfiskovány anebo zničeny. K jeho návratu se pojí následující legendární historka: „Ve městě se mu podařilo vzbudit nechtěnou pozornost, načež ho vojenská hlídka přišla zatknout. V této situaci se Augustin rozhodl předstírat šílenství a začal se chovat jako pomatenec: tvrdohlavě odmítal slézt ze svého koně. Nařídili mu tedy, aby na koni vyjel do druhého poschodí svého bývalého kamenného skladiště, což on také učinil. Tam ho zamkli i s koněm. Když hlídka odešla, Augustin prohnal věrného oře skrze okno svého vězení: muž i kůň dopadli na dláždění s tak prudkým nárazem, že koni vytryskla z nozder krev. Heřman pak přeplaval i s koněm na břeh New Jersey, přeplaval i řeku Delaware a vrátil se zpět na Bohemia Manor. Kůň padl vyčerpáním před hlavní branou panství. Vděčný pán mu nechal na paměť odlít sochu v životní velikosti a později nařídil, aby on sám byl pohřben mezi hroby své ženy a věrného koně." (podle Toulek českou historií a článku v New York Times r.1895)

Heřman dokončil svůj první cihlový dům na Bohemia Manor už v roce 1661. Řece zde tekoucí dal nový název Bohemia River, její původní indiánské jméno bylo Oppoquimini. Jednu obec nazval Little Bohemia (tedy Malé Čechy), další udělil jméno Bohemia Mills (neboli České mlýny), a v jeho nové mapě se objevil i název Three Bohemia Sisters (Tři české sestry) - podle svých tří dcer. "Ten trakt země je nyní zvaný Bohemia, protože jsem byl narozen v té zemi, zemi prince Rupperta." (Princ Ruppert byl synem zimního českého krále Fridricha Falckého.) Celkovou výměru panství tvořilo nyní přes 16 000 akrů. Heřman ale přikupoval další, až z toho nakonec bylo území přesahující 25 000 akrů. 

Na svém panství Bohemia snil Augustin o založení nezávislé provincie Nova Bohemia. Vybudoval cesty spojující jeho sídlo s plantážemi. Navrhl vodní kanál, který by spojil zálivy Delaware a Chesapeake." Tato myšlenka byla uskutečněna až v 19. století. "Když sám nemohl projekt uskutečnit, našel alternativní řešení v tom, že mezi oběma zálivy postavil cestu, po které dopravoval vozy tažené koňmi se zbožím, jež se pak nakládalo na dopravní lodě. (Na památku jeho činnosti je po něm pojmenovaná dálnice mezi Chestertownem a Elktonem a také dvě školy v oblasti). Jeho obchod s tabákem i kožešinami nadále vzkvétal, ale Augustin se ho po určité době vzdal, dal raději přednost životu aristokratického gentlemana. Když mu ale náhle zemřela mnohem mladší manželka, uvědomil si pomíjivost lidského bytí  a napsal závěť: "Já, Augustin Herman, Bohemian." Augustin Heřman, Čech. Tak jeho testament začíná. "Přeji si být pohřben po boku své drahé ženy. Kdokoli by se měl v budoucnu stát dědičným pánem na Bohemia Manor, musí ke svému křestnímu jménu přidat jméno Augustin či Augustus, anebo se panství vzdát." Stačil  se ještě jednou oženit, s Angličankou, a obdržel marylandské občanství, a poměrně záhy poté zemřel. Podle jedné ze  soudobých zpráv bezprostřední příčinou jeho smrti bylo buď ochrnutí po mrtvici, nebo (a) "nedbalost jeho ženy". Závěť byla soudně ověřena 11. listopadu 1686, což je pravděpodobně den jeho smrti.

Poznámka - při čtení hesla Augustine Herman na anglické Wikipedii jsem narazil na zmínku, že Heřman na sklonku svého života věnoval veliký kus svého území - asi 15 km2 příslušníkům pietistické sekty "Labadistů" (jejich zakladatel, francouzský konvertita z katolictví Jean de Labadie se stýkal mj. s J. A. Komenským) - toto rozhodnutí, jak se ukázalo, způsobilo potomkům Heřmana nesmírné škody: viz Wikipedie

"Labadisté, podobně jako kvakeři  a jiné pietistické skupiny, vyznávali vnitřní přítomnost Božího světla, na kterou kladli větší důraz než na vnější formu nebo četbu Písma. Pokládali se za znovuzrozené boží děti, osvobozené od hříchu, a stavěli se proti křtění nemluvňat. Specifickým jevem bylo naprosté sdílení společného majetku a přísná rodinná politika, podle které měl každý muž po zplození potomka zapudit svoji manželku. Toto nařízení se stalo osudným i Ephraimovi Georgovi Hermanovi (1652–1689), nejstaršímu synovi prvního známého českého emigranta do Severní Ameriky Augustina Heřmana,  pána na panství Bohemia Manor v americkém Marylandu. Jedna skupina labadistů, vyštvaná z Fríska, se totiž začátkem 80. let 17. století dostala až do britských kolonií v Severní Americe, kde se její představitelé v Marylandu setkali právě s Ephraimem Hermanem. Ten je pozval, aby osídlili některé části rozhlehlého otcova panství. Po bližším kontaktu zcela propadl labadistické mystice, odehnal od sebe svou ženu a v naprosté izolaci zešílel a záhy zemřel. Svoje dědictví ale ještě stačil odkázat labadistům, kteří ho prakticky celé rozchvátili. Alespoň jeho část byla nakonec zachráněna Ephraimovým bratrem Casparem Hermanem (1656–1704), třetím pánem na Bohemia Manor a pokračovatelem rodu prvního Čechomameričana." (Tohoto syna Ephraima se A. Heřman marně pokusil vydědit...)

Doplnění:

K odkazu Augustina Heřmana jako významného českého mořeplavce se hlásí novodobý český projekt - historická plachetnice La Grace - informace o ní jsou zde:

http://www.lagrace.cz/

A pro ty, kdo umí anglicky, tady přidávám zajímavý rozhovor s českoamerickým vědcem, historikem a genealogem M. Rechcíglem:

http://www.radio.cz/en/section/czechs/historiangenealogist-miloslav-rechcigl-on-czechs-and-slovaks-in-america

Ještě jedno doplnění - na upozornění amerického krajánka připojuji link na fotografie sídla Augustina Heřmana Bohemia Manor, jak vypadá dnes:

http://www.luxist.com/2010/06/17/bohemia-manor-farm-estate-of-the-day/

 

Autor: Martin Pinc | pondělí 17.1.2011 14:00 | karma článku: 16,21 | přečteno: 2312x
  • Další články autora

Martin Pinc

Na hrabalovské téma

Níže uvedený text, který zde zřejmě poprvé a velmi opožděně publikuji u příležitosti stého výročí narození Bohumila Hrabala, je dílem mého slovutného tchána, středoškolského profesora českého jazyka a literatury, pana Miloše Hoznauera. Ve zkratce ukazuje klikatou cestu, po které putovala naše literatura v poválečné době.

27.3.2014 v 22:10 | Karma: 11,39 | Přečteno: 725x | Diskuse| Kultura

Martin Pinc

Česká vláda a juvenilní justice

Naše masmédia se tak jako vždy i v nedávných dnech široce zajímala o mnohotvárný život v naší zemi - všechna významná média (televize, noviny, internetové portály) například výborně zpravodajsky pokryla masovou demonstraci (3 osob) proti presidentu Zemanovi v Ostrově v Karlovarském kraji. Proto není divu, že jim občas unikají tak nepodstatné otázky, jako je reálná hrozba likvidace rodin prostřednictvím všemocné "juvenilní justice". Naproti tomu na nedávném zasedání naší vlády byl s velkou pozorností projednáván dopis, zaslaný sdružením "Slovanská kulturní tradice" (podpořený dalšími organizacemi a jednotlivci) a z reakce vlády je zřejmé, že jí tato otázka a její dopady na naši společnost není lhostejná - viz přiložená odpověď.

16.1.2014 v 15:00 | Karma: 22,99 | Přečteno: 2123x | Diskuse| Ostatní

Martin Pinc

Otcové na odstřel?

Chování dětí a mladých lidí se v dnešní době vymyká tomu, co se dříve pokládalo za normální. Berou drogy, mají sklony k násilí, nedokážou navázat trvalé vztahy a v životě jim chybí perpektiva. Mezi odborníky se stále více prosazuje názor, že příčinou tohoto problému je do značné míry nepřítomnost otce v rodinách – ať už fyzická, nebo emocionální. Výchova dětí není jen úloha ženy, jak se to dnes často předkládá, a otec má v rodině mnohem vyšší poslání, než jen zabezpečovat příjmy a řešit technické problémy v domácnosti. Tak dlouho byla moderními „vychovateli“ propagována „bezkonfliktní výchova“, tak dlouho vykřikovali, že máme děti nechat, ať si dělají, co chtějí, že jejich neposlušnost je „žádoucí způsob, jak mohou nalézt sebe sama“, až jsou dnešní rodiče, a zvláště otcové bezmocní: Autorita se stala něčím zakázaným – otec má být kamarádem svých dětí, tím, který jim se podbízí, stal se „měkkým“ a beztvárným.

16.8.2013 v 14:30 | Karma: 36,78 | Přečteno: 5087x | Diskuse| Kultura

Martin Pinc

Stereotypy, které se nezakládají na pravdě?

Podle sociologa Zdeňka Slobody ze společnosti Proud biologické rozdíly mezi mužem a ženou jsou irelevantní. Mužství a ženství jsou jen společenské konstrukty. Jinak si jeho výrok neumím vysvětlit. Muž a žena ovšem nejsou nějaké role, které dotyční „hrají“, jak se nám snaží vnutit lidé typu pana Slobody. Mají prý vědecký podklad: Ohánějí se totiž výzkumy sociologů, které prý ukázaly, že děti dvou matek či otců nemají s určením role svých rodičů problém. Otázka stejného pohlaví prý neexistuje, vše je jen věc dohody kdo nakoupí, vypere, uvaří, vyzvedne dítě ze školy či ho dovede do kroužku.

20.6.2013 v 20:20 | Karma: 36,55 | Přečteno: 3678x | Diskuse| Společnost

Martin Pinc

Demonstrace v Paříži proti homo-sňatkům

Za okázalého nezájmu našich mainstreamových médií probíhají už několik měsíců ve Francii protestní demonstrace proti homo-sňatkům a adopci dětí homosexuály. Pokud se nějaká informace vypíchne, pak je to sdělení, že prý „tvrdé jádro demonstrantů“ tvoří ultrakonzervativní „homofóbové“, kteří prý měli hodinu po skončení demonstrace zaútočit na sídlo socialistické strany a skandovali výzvy za odstoupení prezidenta Hollanda.

28.5.2013 v 13:00 | Karma: 41,16 | Přečteno: 4247x | Diskuse| Politika

Martin Pinc

Péče o nejmenší - boření mýtů, nebo rozklad rodiny?

Sociologický ústav Akademie věd vydal knihu, jejíž autoři v anotaci prohlašují, že prý „Málokterá oblast veřejné politiky je opředena tolika mýty jako péče o předškolní děti. Tyto mýty znemožňují potřebné změny rodinné politiky, neboť blokují rozvoj racionální společenské diskuse, která by se neopírala o ideologické argumenty, ale o poznatky soudobých mezinárodně uznávaných vědeckých studií. Tato kniha chce přispět jak k racionální společenské diskusi, tak k pozitivním změnám.“

26.5.2013 v 23:10 | Karma: 22,41 | Přečteno: 1462x | Diskuse| Společnost

Martin Pinc

Jaké znamení je nad námi?

Oficiální média i blogosféra v těchto dnech řeší konflikt mezi jistým nositelem transparentu, který je mimochodem státním zaměstnancem a vysokoškolským pedagogem, a hlavou státu. Zapletl se do toho nějak i jiný nositel transparentu, pro změnu zase dříve ministerský úředník.

21.5.2013 v 22:22 | Karma: 29,47 | Přečteno: 1804x | Diskuse| Ostatní

Martin Pinc

Bůh na lavici obžalovaných

Lev Trocký postavil Boha v Moskvě roku 1923 před očima 5.000 rudoarmějců před soud. Bůh byl shledán vinným z různých potupných činů a odsouzen v nepřítomnosti. Snad tím Trocký chtěl ospravedlnit skutečnost, že bolševici v té době obzvláště tvrdě terorizovali křesťany, mučili a zabíjeli kněze a mnichy, bořili křesťanské chrámy. Během jejich teroru už po samém začátku bolševické revoluce byly zabity statisíce křesťanů. Podle tohoto vzoru byli perzekuováni křesťané ve všech zemích, v nichž se komunisté dostali k moci – bez výjimky – a s nimi všichni, kdo se odmítali podřídit jejich diktatuře. Veškeré obyvatelstvo zemí, ovládaných ideologií komunismu, pak prošlo dlouholetým vymýváním mozků komunistickou propagandou, která přinesla své „ovoce“ v ateismu, jenž dodnes stále převládá v postkomunistických zemích. Většina lidí i v naší zemi je tak zcela „odkloněna“ od konceptu milujícího Boha, reprezentovaného Ježíšovým životem a učením.

30.4.2013 v 8:00 | Karma: 23,25 | Přečteno: 1669x | Diskuse| Kultura

Martin Pinc

Radim Uzel a Bible = krátké spojení

Už dlouho jsem nečetl takovou snůšku výmyslů, polopravd a naprostého nepochopení čteného textu, jako když se známý sexuolog Mudr. Radim Uzel pokusil vykládat Bibli. Jeho věru originální interpretace některých starozákonních příběhů vyšla před nedávnem na internetových stránkách deníku Právo (jež jsou umístěny na Seznamu jako „Novinky.cz“) v rubrice žena – vztahy a sex pod titulkem "Radim Uzel: Bible, kniha plná hororů". Lze snadno doložit, že prakticky každé jeho tvrzení, kterého se dopouští, je chybné a nepravdivé. Začnu ale od začátku úvodním prohlášením:

11.4.2013 v 16:00 | Karma: 26,40 | Přečteno: 1758x | Diskuse| Kultura

Martin Pinc

Co je v dnešní evropské demokracii zakázáno

V Paříži se můžete na veřejnosti políbit, můžete se projít v minisukni, vystavit na odiv hluboký výstřih, můžete mít tričko s potiskem vulgárních slov francouzských nebo amerických rapperů. Ale jednu věc určitě nesmíte: procházet se s rodinou po Lucemburských zahradách v bundě, která má potisk se symbolem z protestních manifestací proti zákonu, jenž uzákoňuje manželství mezi osobami stejného pohlaví. A tak zapomeňte na stylizované "pohádkové" profily muže se ženou a dvěma dětmi držících se za ruku. Francouzští strážníci vás v opačném případě zastaví a odvedou na policejní stanici, aby sepsali protokol o přestupku: O „chování v rozporu s dobrými mravy“.

8.4.2013 v 23:50 | Karma: 26,20 | Přečteno: 1987x | Diskuse| Společnost

Martin Pinc

Knížecí rady

Vicepremiér Karel Schwarzenberg (TOP 09) při mši k cyrilometodějským oslavám v Praze řekl věřícím, aby si zachovali odstup od politiků a státu. Připomeňme si, kdo tuto radu katolickým křesťanům dává, kdo tato slova pronáší: Římský katolík Karel Schwarzenberg, člověk, který je aktivním politikem už od počátku 90. let a právě působí ve významné státní funkci (ministr zahraničí a místopředseda vlády). Tedy člověk, který si chronicky není schopen zachovat odstup od politiků (je jedním z nich) a státu, a přece radí svým „spoluvěřícím“, aby nejednali jako on.

11.3.2013 v 23:10 | Karma: 27,79 | Přečteno: 1922x | Diskuse| Společnost

Martin Pinc

Pravá tvář komunismu

Pan (nebo by snad byl raději titulován soudruh?) Jaroslav A. Polák své čtenáře na svém blogu přesvědčuje, že komunismus je ušlechtilá myšlenka, která byla pouze zneužita zlými lidmi, jako byl Stalin a jiní diktátoři, kteří ovládli komunistické strany ve svých zemích. Pan Polák rozhodně není ani hloupý, ani nevzdělaný, ani ve svých 38 letech mladičký a tudíž nezrale radikální člověk. Měl by proto vědět, že komunistická myšlenka je shnilá od kořene, tedy od svého prvního propagátora Karla Marxe, což doložím vzápětí:

7.3.2013 v 18:00 | Karma: 32,07 | Přečteno: 2257x | Diskuse| Politika

Martin Pinc

Václav Klaus ve vřavě nenávisti

Události posledních týdnů, které se odehrávají na naší politické scéně, mne naplňují hlubokým zármutkem. Převládá ve mně pocit, že naše média a jejich vlivem i veřejnost „zdivočela“ a jejich nátlaku podlehla značná část naší politické „reprezentace“. Nevím, jestli si lidé, kterých se to týká, uvědomují, jak svou snahou „vrátit to Klausovi i s úroky“ jednak ukazují svou pravou tvář (a rozhodně to není tvář milosti a pravdy) a také jak výrazně přispívají k další polarizaci a zhrubnutí naší společnosti. Jen - jestli chtěli oni malí lidé v Senátu svým hlasováním předvést, že „nejsou jako on“ - tak se jim to opravdu podařilo. Nazval bych to jejich počínání vzpourou nul, navíc pod taktovkou člověka oficiálně mimo politiku – vlnícího se evolucionisty Karla Janečka. Pravda je, že (převážně) levicoví politici už jednou podobně idiotský sebevražedný zářez provedli – totiž když se jim pod vedením J. Paroubka podařilo „shodit“ Topolánkovu vládu uprostřed jejího předsedání Evropské unii.

5.3.2013 v 17:00 | Karma: 36,77 | Přečteno: 1603x | Diskuse| Politika

Martin Pinc

O lásce k vlasti

V dnešní době se jaksi nenosí být vlastencem. Člověk je okamžitě podeřelý z šovinismu, ne-li z xenofóbie či náckovství. Naopak se dnes mezi našimi intelektuály velmi nosí jakási forma sebe- mrskačství, hledání nejrůznějších důkazů a opor pro argumentaci, že správné je mít co možná nejvíce negativní vztah k naší vlasti a národu. Tu si vytýkáme sklon k mesiášství, tu zase kdy a jak jsme byli zbabělí, jindy, že si nejsme schopni sami vládnout. Někteří docházejí k přesvědčení (už mnohokrát omletému v minulosti), že jsme měli na svou národní existenci rezignovat a raději jsme se měli nechat rozplynout, asimilovat Němci, jiní horují pro kosmopolitismus. Domnívám se, že všechny takové přístupy jsou nejen pomýlené, ale také naprosto zavádějící, protože vytvářejí všelijaké spekulativní myšlenkové konstrukce, aniž by se zabývaly tím, co tvoří podstatu hodnoty vlastenectví, tedy láskou.

1.3.2013 v 10:00 | Karma: 20,47 | Přečteno: 902x | Diskuse| Kultura

Martin Pinc

Karel Janeček konečně našel 27 Jidášů...

Ať už si myslí o odstupujícím prezidentovi kdo chce co chce, počastovat ho při odchodu z jeho funkce obžalováním z velezrady, to je absurdní divadlo, které si nevymyslel ve svém Odcházení ani Václav Havel. Dvacet sedm našich zákonodárců jen potvrdilo, že politiku definitivně proměnilo v kabaret. Jako zpitomělé stádo se zapojili do nekončící dehonestace Václava Klause, přičemž si vůbec neuvědomují, že slouží jen jako stafáž, jako užiteční pitomci pro zviditelnění guru Janečka.

26.2.2013 v 21:20 | Karma: 35,80 | Přečteno: 1730x | Diskuse| Politika

Martin Pinc

Chytré mobily = hloupé děti

Všechny děti dnes touží po „chytrých dotykáčích“, většina (především z měst) je už má. Nemohu si pomoci, ale nemohu nevidět velký podíl těchto mobilů na ohlupování a obecně „kažení“ dětí. Zatímco dříve si děti hry vymýšlely a společně hrály, dnes jim k uspokojení stačí mačkat tlačítka na svém mobilu. Nyní dětskou kreativitu vystřídali vývojáři her, a tak jsou děti schopny trávit denně hodiny ve virtuálním světě. Protože hitem dne je být ustavične „online“, nemusí se dnes děti ani učit. Stačí, když si téma domácího úkolu najdou na „netu“ a opíší (většinou i s „chlupama“). Moje dcera, která také po chytrém androidím mobilu touží, se mi přiznala, že mnoho jejích spolužáků používá své mobily ve škole místo taháků. Jsou mezi nimi i takoví, kteří už vůbec nepokládají za nutné se připravovat na školní písemky – odpovědi na otázky z testů hledají online během jejich psaní – přičemž využívají školní wi-fi síť. Jsou-li vyvoláni k tabuli, ukáže se samozřejmě, jak jsou dutí, ale to „neřeší“. Nechci ovšem v této souvislosti přehlížet podíl na tomto stavu věcí ze strany nás rodičů, kteří na děti často nemáme čas (nebo nejsme ochotni si jej udělat) – často ze stejných důvodů – protože sledujeme své programy v televizi, nebo rovněž bloumáme ve virtuálním světě internetu.*

19.2.2013 v 12:30 | Karma: 45,21 | Přečteno: 12199x | Diskuse| Společnost

Martin Pinc

Václav Klaus pro Do Rzeczy

Na rozdíl od různých glosátorů a pisálků jsem si přečetl celý rozhovor prezidenta Klause s polskými novináři - je všem čtenářům k dispozici na jeho webových stránkách (http://www.klaus.cz/clanky/3302). Jak se mi zdá, nikoli zanedbatelná část naší novinářské obce je zaúkolovaná v hledání čehokoli negativního, co jsou na našem dosluhujícím prezidentovi schopni nalézt. A tak se z tohoto obsáhlého rozhovoru chopí jen jeho stručného hodnocení působení Václava Havla a snaží se je prezentovat jako hanobení jeho „svatého“ odkazu.

12.2.2013 v 9:10 | Karma: 44,76 | Přečteno: 9993x | Diskuse| Politika

Martin Pinc

Jak se Češi změnili za sto let

Čtu teď po mnoha letech s velkým potěšením spisy Jindřicha Šimona Baara, spisovatele, kterého jsem si dávno zamiloval díky jeho „venkovské idyle“ Jan Cimbura. Mezi jeho spisy mne v poslední době zvláště zaujala „kněžská idyla“ Holoubek – obraz ideálního kněze, působícího na českém venkově na přelomu 19. a 20. století. Baar do úst svého hrdiny vkládá své představy a názory na tehdejší společenskou situaci. Kniha také reflektuje na postojích a zkušenostech kněze Holoubka skutečnost, že J. Š. Baar se angažoval v programu Katolické moderny a byl rovněž velmi aktivním členem Jednoty katolického duchovenstva. Velká část knihy se odehrává ve (fiktivní) polabské vesnici Třeštice, kde farář Holoubek soustavně narážel na vlažnost, ignoranství či přímo odpor obyvatel zdejší farnosti. Jejich chrarakteristickým představitelem byl „pokrokový a vzdělaný“ zámožný statkář Boháč, starosta obce Třeštice, s nímž vedl následující polemiku:

6.2.2013 v 17:00 | Karma: 23,73 | Přečteno: 1141x | Diskuse| Kultura

Martin Pinc

Moc bezmocných – v dnešní realitě

Přečetl jsem si dnes po dlouhé době znovu Havlovu Moc bezmocných a náhle jsem si uvědomil, že by náš první prezident vlastně mohl mít z volebních výsledků 1. přímé volby prezidenta ČR radost. Copak není vzpoura většiny lidí vůči vůli a nátlaku „mravní a intelektuální elity národa“, té většiny, která je tradičně zdeptaná, ponížená, hůře vzdělaná, chudá a většinou pasivní - zvyklá „držet hubu a krok“ - dokladem, že tu přeci jen u nás začíná existovat autentická občanská společnost? Copak to nevyžadovalo pořádný kus občanské odvahy vzepřít se a nepodlehnout dlouhotrvající masivní propagandě, že kdo nevolí Karla, není čestný a slušný člověk, je na straně lži a nenávisti, je zamindrákovaný, hloupý, nekulturní vidlák, nácek a xenofób, či přímo „hnědé či rudé prase“? Podrazák Škárka (člověk bez tváře, který měl dávno opustit poslaneckou sněmovnu, protože je zde jen pro ostudu) by takové lidi rád zbavil volebního práva – takovou má představu o demokracii. Hle, volič pravdy a lásky!

1.2.2013 v 17:00 | Karma: 30,94 | Přečteno: 2096x | Diskuse| Společnost

Martin Pinc

Šťastná rodinka?

Když jsem před několika lety sledoval při představení divadla Sklep báječný skeč, v němž David Vávra se svým hereckým kolegou (myslím, že to byl Jiří Fero Burda) a „synem“ představovali (post) moderní rodinu a zakončili tento výstup zvoláním: „správná rodina je přeci táta a táta!“, netušil jsem, jak brzo se tato fraškovitá vize stane skutečností. Za šťastnou rodinku totiž dnešní bulvár označuje "rodinu" zpěváka Eltona Johna, který se svým partnerem před nedávnem „zplodil“ 2. syna. Tedy nezplodili ho tito 2 muži sami (to zatím věda neumí), k poskytnutí vyjíčka a odnošení dítěte jim posloužila za úplatu jistá žena z Velké Británie. Tato skutečná, biologická matka, bez níž by nový přírůstek do „šťastné rodinky“ nemohl být počat ani narozen, je médii nazývána „náhradní matka“. Bulvár nenuceně žvatlá o tom, jak jsou Elton John a jeho partnerem šťastni a jak roste jejich vzájemná láska a vytváří z této abnormality zdání naprosté normálnosti.

30.1.2013 v 23:15 | Karma: 33,77 | Přečteno: 4616x | Diskuse| Společnost
  • Počet článků 257
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 2303x
Moje krédo je podle NZ, listu Filipským 3,14: "Běžím k cíli, abych získal nebeskou cenu, jíž je Boží povolání v Kristu Ježíši."