Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Stvoření člověka a první hřích

Odkud se bere převrácenost lidského myšlení a proč všechny snahy o nápravu „věcí veřejných“ se znovu a znovu hatí? Proč lidé sice chtějí dobro, ale nakonec činí zlo? Učení o prvotním hříchu je jedním z klíčových míst pro pochopení příčin trvalého sklonu lidského pokolení tíhnout ke zlu, přesto (nebo možná právě proto) kolem něj panuje veliké zmatení. Jako už několikrát, výborným zdrojem pro porozumění tomu, o co se v tomto zlomovém bodu dějin lidstva podle Bible jednalo, jsou pro mne myšlenky starozákonního badatele prof. Jana Hellera z knihy Hlubiné vrty. Doufám, že budou přínosné i pro čtenáře, jimž se je pokusím předat. Zcela zásadní pak je od samého počátku jasné vymezení biblických pojmů a jejich významu.

Michelangelo Buonarotti: První hřích a Vyhnání z ráje - Sixtinská kaple

První lidé, Adam a Eva, žili podle Gen.1 v ráji. Tento pojem označuje v hebrejštině slova gan´eden, zahrada rozkoše. Tedy určitým způsobem vymezené místo, jež dostal člověk od Boha. Spolu s ním obdržel úkol – měl obdělávat a střežit to, co zde Bůh zasadil. Jak tomuto úkolu porozumět? Toto poslání může člověk s úspěchem naplnit, jestliže má k němu osobní vztah – tedy pouze v případě, když je vykonává s láskou. Člověk je totiž stvořen k Božímu obrazu – aby se v něm zrcadlil Boží charakter a především Boží láska ve vztahu k celému stvoření. Protože je Božím obrazem, je stvořen k životu v obecenství, v němž potřebuje rovnocenného partnera. Člověk nemůže být pro sebe: „Není dobré, aby byl člověk sám“, proto mu Bůh dává ženu. Samota totiž svádí k životu v soběstřednosti a sobectví. Člověku je požehnáním hranice, která mu je dána v partnerovi (muži v ženě, ženě v muži), a tato hranice je zároveň výzva a možnost služby – nejen obdělávání rajské zahrady, ale i její střežení.

Strážná služba je skryta ve výrazu „podmanit si zemi“. Znamená to ne její exploataci, jak se často toto místo chápe, ale zabránění tomu, aby bylo stvoření zaměněno za Stvořitele. Panování nad zemí a zvířaty v původním znění a původním slova smyslu je tedy jejich demýtizace. Hebrejské výrazy podmaňte a panujte nade vším živým (jak dokládá Jan Heller) znamenají čelit nároku země na božské uctívání. Země je Boží stvoření a nemá být zbožněna (viz představu Matky země ztotožněnou v mnoha kultech s bohyní plodnosti). Člověk ovšem současně nemá právo svým panováním přírodu ničit, má být správcem, pastýřem stvoření a také jeho knězem.

Jak bylo již řečeno, ráj je místem, které vzniklo a trvá kvůli obecenství. Toto obecenství se uskutečňuje jednak v horizontální rovině (muž – žena), ale také v rovině vertikální (Bůh – člověk – stvoření). Je také psáno, že v tomto stavu rajské nevinnosti se muž a žena nestyděli, přestože byli nazí. Je totiž důležité vědět, že nahota v Ráji nemá vůbec nic společného s dráždivou sexualitou. Je opisem pro bezelstnou bezprostřednost vztahu, ve kterém se nic nezakrývá. Nebo pro bezbrannou vydanost, v níž člověk není ničím zastírán a chráněn. Je to postoj naprostého spoléhání na Boha.

Gen.3: „Nejzchytralejší ze vší polní zvěře, kterou Hospodin Bůh učinil, byl had. Řekl ženě: „Jakže, Bůh vám zakázal jíst ze všech stromů v zahradě?“ Žena hadovi odvětila: „Plody ze stromů v zahradě jíst smíme. Jen o plodech ze stromu, který je uprostřed zahrady, Bůh řekl: ‚Nejezte z něho, ani se ho nedotkněte, abyste nezemřeli.‘“ Had ženu ujišťoval: „Nikoli, nepropadnete smrti. Bůh však ví, že v den, kdy z něho pojíte, otevřou se vám oči a budete jako Bůh znát dobré i zlé.“

Jak se ocitl v ráji had? V symbolice pisatelů Bible (a celého starého Orientu) je had bytost, která bydlí pod zemí a ze země vychází, a proto komunikuje mezi povrchem a podsvětím. Protože přináší zprávy z pod povrchu země, je to tvor věštebný. Hebrejsky nácháš je had a sloveso n-ch-š znamená hádat a věštit (všimněme si, že čeština se v tomto pojmu hebrejštině velmi podobá: had, hádat, podobně je tomu i v jiných jazycích, např. v řečtině). Had je označen jako „nejchytřejší ze všech živočichů polních“ nemá tedy v ráji co pohledávat. Pole je totiž z hledisky biblické symboliky protiklad ráje. Eva, která spolu s Adamem (jenž asi odpočívá někde pod keřem) měla ráj střežit, nejen, že nic neudělá, aby vetřelce z ráje vypudila, ale dá se s ním do řeči. Had jí podle své přirozenosti lže: „Hospodin vám zakázal že nesmíte jíst že žádného stromu v zahradě?“ Jinými slovy: „Bůh vám zakázal všechnu radost? Hospodin vám určil život chmurný, bez jakéhokoli potěšení?“, Eva v odpovědi zpočátku sice cituje Boží nařízení, ale neodolá tomu, aby si něco svévolně nepřidala („Ani se ho nedotkněte“). Had vidí, že Eva není přesná, s Božím příkazem si hraje. Boží slovo se jí stalo něčím, s čím si jde hrát.

A tak had přichází s pozoruhodnou nabídkou (parafráze): „Víte, Bůh si to nejlepší schoval pro sebe. To vám nepřikázal proto, že by vás měl rád, a že by vás chtěl před něčím chránit. Chce vám něco odepřít, a navíc si vás drží od těla, má od vás distanc.“ Převrácené myšlení vždy hledá opak pravdy – když se Bůh sklání dolů, vykládá to jako povýšený odstup. Eva již reaguje podle návodu hada: „Tak on nám Bůh opravdu něco pěkného zakázal. Co je to doopravdy?“ Had na to říká: „To je strom vědění dobrého a zlého. „Když z něho pojíte, budete jako bohové a budete znát dobré i zlé.“ Ale nejen znát, ale také rozhodovat. Vyzkoušet si (hebrejsky poznat je totéž co zkusit), co je dobré a zlé.A pak se můžete toho, co si vy sami určíte jako zlé, vyvarovat a toho co si stanovíte jako dobré, se přidržovat. Vy sami si budete normou. Od této chvíle už nebudete potřebovat, aby vás někdo „vodil za ruku“ a říkal, co je dobré a zlé. A určitě nezemřete.

Eva poslechne hada a jí plod stromu „vědění“. Adam stále jen pasivně přihlíží a do děje nezasahuje. Vezme si od Evy ovoce a jí také. Plodem stromu vědění ovšem nebylo jablko – to se sem dostalo až s překladem Bible do latiny (Maltus = špatný, zlý, Malum = jablko). Bible nijak neurčuje druh stromu, ani, když pak první lidé poznali, že jsou nazí a spletli si z listí „věníky“ neříká, že si je udělali z fíkovníku. Když Adam s Evou pojí ovoce stromu poznání, opravdu nepadnou na zem mrtví. Znamená to, že had měl pravdu? Ne, neměl pravdu, protože v tom okamžiku, kdy se člověk (před Bohem) skrývá „mezi stromoví rajské“, kdy je rozrušeno ono původní samozřejmé obecenství s Hospodinem, „stává se smrt hranicí, na kterou naráží a za kterou už nemůže rozhodovat, co pro něho bude dobré i zlé. Člověk hříchem naráží na smrt.“ (Heller) Zároveň ono přerušení obecenství s Bohem znamená pro člověka smrt duchovní.

K otázce lidské nesmrtelnosti před prvotním hříchem je zajímavý následující Hellerův poznatek: „Už staří církevní otcové a celý středověk a reformace i sněm tridentský a moderní vykladači většinou tvrdí, že člověk před pádem byl nemrtelný. To ale v Bibli není nikde psáno. A nikde není psáno, že byl dokonalý.“ Jediné místo je Kaz 7,29, že „Hospodin stvořil člověka dobrého“ (v hebrejštině je „člověka přímého“), „ten však vyhledává samé smyšlenky“, vydal se křivou cestou. „O stavu člověka před pádem Bible nespekuluje,“ pokračuje Heller: „Všechno o něm jsou dogmatické konstrukce“. Co mne v této souvislosti napadá, je skutečnost, že člověk měl v ráji přístup ke všem stromům a jejich ovoci (jedinou vyjímkou byl strom Poznání dobrého a zlého), tedy že mohl jíst ovoce ze stromu Života. Jestli lze o něčem spekulovat, tak je to myšlenka, že lidé mohli mít nesmrtelnost prostřednictvím plodů stromu Života. Ale to jen na okraj.

Hříchem se tedy smrt stává součástí lidského života a vyhnáním z ráje ztrácí člověk přístup ke stromu Života. To, co potom říká Bůh: „Prach jsi a v prach se obrátíš“, není nějaké prokletí člověka, ale slovo, které demaskuje jeho situaci. Nehledejme v tom naše odsouzení. Pokud vidíme ve smrti jenom soud, tak se opět stavíme do situace těch, kdo tvoří normy dobra a zla. „Řečeno ostře: hřích – nejen jeho podstata, hřích sám – není jen jednotlivý skutek, nýbrž hřích je orientace, kdy si nechci nechat od Boha do svých věcí mluvit.“ Nás, kteří jsme uvěřili v Krista, odlišuje od ostatních našich blližních vědomí, že nejsme pány svého osudu. Vírou nemáme nic „v kapse“ - ani svatost. „Jediné, co nám bylo dáno, či dovoleno odložit, je zalíbení v hříchu.“ Svatost nikdy není naše vlastnictví, nebo něco, co bychom mohli nějakým svým úsilím ze sebe vytvořit silou svého „pozitivního myšlení“. Biblicky řečeno, svatost je odevzdanost Bohu. „Máme jí přesně tolik, nakolik patříme Bohu a nakolik si nás on užívá ke svému dílu. Jinak ne. V tom okamžiku, kdy jsme „naroubováni na olivu“, kdy skrze nás pokračuje Boží dílo, tak se děje dílo svatosti. Ale v tom okamžiku, kdy chceme být sami svoji, jsme docela jinde.“

Jaké jsou další důsledky hříchu? Pro hada: „Polezeš po břiše, po všechny dny svého života budeš žrát prach.“ Prach je symbol smrti – čili je znovu určen k podsvětí. Pak přijde muž – tam je to určení obživy „v potu tváře“ a pro ženu zbolestnění mateřství. „To je naše situace. To není kletba. Je to popis toho, v čem jsme, do čeho jsme vstoupili a nebo do čeho vstupujeme v tom okamžiku, kdy se rozrušuje obecenství s Bohem. A na konci jsou kožené suknice.“ Podle mnoha vykladačů odkazují na nutnost oběti (prolití krve nevinného zvířete), jež umožní pokračování života Adama a Evy, když byl spáchán hřích. Mzdou hříchu je smrt, další život je možný jen z moci oběti a pod její ochranou.

Další život lidí se už pak neodehrává v zahradě Eden, ale mimo ni. Vstup do ráje střeží cherubíni s plamennými meči. „Zůstává-li hranicí ráje oheň, zůstává hranicí ráje láska, která dokáže sama na sebe zapomenout, jakoby se spálit. Že ovšem takovouto lásku můžeme obdržet shůry v ohni Ducha, že ji sami ze sebe nevykřešeme, to nám s poslední zřetelností ukazuje teprve zvěst Nového zákona a 2. kap. Skutků apoštolských.“

Autor: Martin Pinc | neděle 10.4.2011 17:30 | karma článku: 16,49 | přečteno: 2706x
  • Další články autora

Martin Pinc

Na hrabalovské téma

Níže uvedený text, který zde zřejmě poprvé a velmi opožděně publikuji u příležitosti stého výročí narození Bohumila Hrabala, je dílem mého slovutného tchána, středoškolského profesora českého jazyka a literatury, pana Miloše Hoznauera. Ve zkratce ukazuje klikatou cestu, po které putovala naše literatura v poválečné době.

27.3.2014 v 22:10 | Karma: 11,39 | Přečteno: 725x | Diskuse| Kultura

Martin Pinc

Česká vláda a juvenilní justice

Naše masmédia se tak jako vždy i v nedávných dnech široce zajímala o mnohotvárný život v naší zemi - všechna významná média (televize, noviny, internetové portály) například výborně zpravodajsky pokryla masovou demonstraci (3 osob) proti presidentu Zemanovi v Ostrově v Karlovarském kraji. Proto není divu, že jim občas unikají tak nepodstatné otázky, jako je reálná hrozba likvidace rodin prostřednictvím všemocné "juvenilní justice". Naproti tomu na nedávném zasedání naší vlády byl s velkou pozorností projednáván dopis, zaslaný sdružením "Slovanská kulturní tradice" (podpořený dalšími organizacemi a jednotlivci) a z reakce vlády je zřejmé, že jí tato otázka a její dopady na naši společnost není lhostejná - viz přiložená odpověď.

16.1.2014 v 15:00 | Karma: 22,99 | Přečteno: 2123x | Diskuse| Ostatní

Martin Pinc

Otcové na odstřel?

Chování dětí a mladých lidí se v dnešní době vymyká tomu, co se dříve pokládalo za normální. Berou drogy, mají sklony k násilí, nedokážou navázat trvalé vztahy a v životě jim chybí perpektiva. Mezi odborníky se stále více prosazuje názor, že příčinou tohoto problému je do značné míry nepřítomnost otce v rodinách – ať už fyzická, nebo emocionální. Výchova dětí není jen úloha ženy, jak se to dnes často předkládá, a otec má v rodině mnohem vyšší poslání, než jen zabezpečovat příjmy a řešit technické problémy v domácnosti. Tak dlouho byla moderními „vychovateli“ propagována „bezkonfliktní výchova“, tak dlouho vykřikovali, že máme děti nechat, ať si dělají, co chtějí, že jejich neposlušnost je „žádoucí způsob, jak mohou nalézt sebe sama“, až jsou dnešní rodiče, a zvláště otcové bezmocní: Autorita se stala něčím zakázaným – otec má být kamarádem svých dětí, tím, který jim se podbízí, stal se „měkkým“ a beztvárným.

16.8.2013 v 14:30 | Karma: 36,78 | Přečteno: 5087x | Diskuse| Kultura

Martin Pinc

Stereotypy, které se nezakládají na pravdě?

Podle sociologa Zdeňka Slobody ze společnosti Proud biologické rozdíly mezi mužem a ženou jsou irelevantní. Mužství a ženství jsou jen společenské konstrukty. Jinak si jeho výrok neumím vysvětlit. Muž a žena ovšem nejsou nějaké role, které dotyční „hrají“, jak se nám snaží vnutit lidé typu pana Slobody. Mají prý vědecký podklad: Ohánějí se totiž výzkumy sociologů, které prý ukázaly, že děti dvou matek či otců nemají s určením role svých rodičů problém. Otázka stejného pohlaví prý neexistuje, vše je jen věc dohody kdo nakoupí, vypere, uvaří, vyzvedne dítě ze školy či ho dovede do kroužku.

20.6.2013 v 20:20 | Karma: 36,55 | Přečteno: 3678x | Diskuse| Společnost

Martin Pinc

Demonstrace v Paříži proti homo-sňatkům

Za okázalého nezájmu našich mainstreamových médií probíhají už několik měsíců ve Francii protestní demonstrace proti homo-sňatkům a adopci dětí homosexuály. Pokud se nějaká informace vypíchne, pak je to sdělení, že prý „tvrdé jádro demonstrantů“ tvoří ultrakonzervativní „homofóbové“, kteří prý měli hodinu po skončení demonstrace zaútočit na sídlo socialistické strany a skandovali výzvy za odstoupení prezidenta Hollanda.

28.5.2013 v 13:00 | Karma: 41,16 | Přečteno: 4247x | Diskuse| Politika
  • Nejčtenější

Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl

22. dubna 2024,  aktualizováno  14:47

Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...

Moderní lichváři připravují o bydlení dlužníky i jejich příbuzné. Trik je snadný

18. dubna 2024

Premium Potřebujete rychle peníze, pár set tisíc korun a ta nabídka zní lákavě: do 24 hodin máte peníze na...

Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování

21. dubna 2024  16:37

Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...

Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci

22. dubna 2024  10:27

Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...

Prezident Petr Pavel se zranil v obličeji při střelbě ve zbrojovce

19. dubna 2024  15:44

Prezident Petr Pavel se při střelbě na střelnici v uherskobrodské České zbrojovce, kam zavítal...

Nenávist vůči Ukrajincům, segregace Romů. Amnesty International kritizuje Česko

24. dubna 2024  2:28

Ukrajinští uprchlíci se loni v Česku potýkali s nenávistnými projevy a diskriminací, pokračovala...

Místo do šrotu do opravny. Směrnice EU prodlouží záruku a zakážou „kazítka“

24. dubna 2024

Premium Do budoucna by měla být oprava rozbitých a porouchaných domácích spotřebičů jednodušší. A stejně...

Ignorovat, nebo demaskovat? Německá média řeší, jak informovat o AfD

24. dubna 2024

Premium Je to teď horké téma. Německá mainstreamová média stojí před volbou, nakolik a jakým způsobem...

Šibal z Prahy podmázl průvodčího, s Lorenovou v negližé předběhl konkurenci

24. dubna 2024

Seriál Byla teprve na začátku kariéry, ale fotografové na ni už stáli fronty. Snímek mladičké Sophie...

  • Počet článků 257
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 2303x
Moje krédo je podle NZ, listu Filipským 3,14: "Běžím k cíli, abych získal nebeskou cenu, jíž je Boží povolání v Kristu Ježíši."