Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

J74i62ř63í 87B89e28r77á66n48e57k 6975355881140

Osvěty není nikdy dost zvláště v naší ateistické zemi...R^V

0/0
8.5.2013 19:27

K73a62r46e91l 15B93l25a50ž31e52k 6480887817686

Pane Pinci, máte smůlu, že žijete v tak hrozné době. Pokud bychom se, podobně jako pan Brouček, přenesli do středověku (nebo před rok 1789...), měl byste se mnou, coby atheistou, lehkou práci. Když bych vám odporoval, že bůh není nebo že panna Maria nemohla být pannou, vy byste mně prostě upálil na pomalém ohni nebo mně napíchnul na kůl. A všichni ti, co by naší disputaci sledovali, by se po mé popravě stali přesvědčenými křesťany.

Nebo třeba počátek křesťanství vylíčený ve filmu Agora...paní filozofka Hypatia  křesťanům drze odporovala, tak jí milí křesťané prostě stáhli z kůže.  Karel Veliký zase pohanské Sasy kastroval. Katoličtí Španělé pohanské Inky upalovali, velký Inka měl strach z bolesti a tak se stal před smrtí křesťanem. Pak ho pouze uškrtili. Jde to, když se chce. Vy a pan Lewis byste to měli v minulosti lehčí.

+2/−1
30.4.2013 19:39
Foto

M66a97r28t53i36n 10P25i20n78c 8361972694563

Pane Blažku, s prominutím, ale pokud své znalosti o počátcích křesťanství čerpáte z nějakých tendenčních filmů, tak pochybuji, že budou za něco stát. Jinak, docela vám doporučuji si nějakou knihu C.S. Lewise přečíst sám (třeba K jádru křesťanství) - možná byste na něho změnil názor. Takto mohu jen poznamenat, že to byl profesor středověké a renesanční literatury na univerzitě v Cambridge a tedy vynikající znalec této doby (totéž se týká starověku). Jinak - počátky křesťanství sahají několik století před dobu, kdy v Alexandrii žila zmíněná filozofka, jejíž násilné smrti ze strany náboženských fanatiků je mi samozřejmě líto. Stejně tak je mi líto, že je vám zřejmě lhostejná mnohem krutější smrt tisíců křesťanů, kteří tehdy (jen o něco dříve) byli v římských arénách předhazováni lvům. K připomínce toho roku 1789 - pravděpodobně si neuvědomujete, s jakými masakry (nejen) křesťanů je právě období francouzské revoluce spojeno - např. genocida ve Vendée (tam došlo i na to stahování kůží "povstalců") - http://www.vendee.cz/texty/a-genocida-vendee.html).

+2/0
30.4.2013 20:36

K79a15r25e12l 29B43l35a47ž68e55k 6220467527276

Ale to je normální, že představitelé hnutí, které se ještě nedostalo k moci, jsou mučeni a vražděni. Ale jak se pak dostanou k moci, sami vraždí. Toho jste si určitě všiml při své inteligenci. Komunisté byli stejnými mučedníky jako křesťané, ale hned, co se dostali k moci, začali vraždit také. A s tou francouzskou revolucí to bylo to samé. Takže by to chtělo spíše nějakou univerzální teorii a ne si idealizovat jeden směr.

+1/−1
1.5.2013 9:43
Foto

M33a41r20t49i10n 45P18i98n50c 8391532974883

Jeden zásadní rozdíl tu přeci jenom je. Cílem křesťanství (na rozdíl od komunismu) není získání politické moci a skuteční následovníci Krista o ni nikdy neusilovali. Pokud se tak stalo - počínaje císařem Konstantinem - muselo to nutně vést k degradaci zvěsti evangelia. Jádrem Kristova evangelia je kříž, a poselství kříže v zásadě spočívá ve zřeknutí se moci. Člověk rozdává co má, a slouží. Když křesťanství setrvává dlouho na místě, kde dosáhne moci a bohatství, jeho radikální poselství o hříchu, milosti a kříži pak postupně slábne, nebo se dokonce vytratí. Tehdy křesťanství zdegeneruje v úhledné, krotké náboženství, které vyhovuje spořádaným lidem, jejichž maximální životní aspirace je žít morálně. A jak jsem psal výše - jestliže z "dobrého života" učiníme svůj konečný cíl, míjíme se nejhlubším smyslem své existence.

+1/0
1.5.2013 19:46

M87i63l83a20n 92V45e46l45k45ý 8169505

Nějak jsem se z blogu nedověděl, jaký dostal Bůh trest a zda ho vykonal.

+3/0
30.4.2013 19:19
Foto

M28a55r55t30i97n 52P15i17n83c 8811912784673

Musíte umět číst "mezi řádky":-). Jednak je to absurdní, když se nějaký výtvor rozhodne soudit svého tvůrce, a především - Bůh přece již dávno trest podstoupil - v těle Ježíše Krista přijal trest smrti ukřižováním, jímž zaplatil za hříchy lidstva...

+1/0
1.5.2013 19:52

M86i97l33o47š 79P63e85c57h31a54r 6479820846447

Hezká odpověď. R^

0/0
6.5.2013 22:30

A29l10ž15b81ě87t34a 69K30a53h88o87u11t97o33v46á 6233167951848

Vy proste nezklameteR^. Co dodat? Buh je laska. Umi ji nekdo uchopit, nebo vysvetlit tak, aby ji pochopil treba ten, kdo ji nikdy nepoznal? Vysvetlite nekomu takovemu jakou lasku treba citite ke svemu diteti? Stejne tak nejde vysvetlit nekomu, jakou viru v sobe  jste nasel k nasemu Panu. Ten pokoj a klid preju kazdemu.

+2/−1
30.4.2013 19:08
Foto

M25a33r93t21i97n 65H81o29r91s96k11y 2182463227

Krásný článek, díky. Že překonal hranici 500 čtenářů mne zvedlo náladu - v zemi s tak hlubokým a iracionálním strachem z křesťanství to je příjemné překvapení. Osvícený lid Boha odsoudil za nedostatek péče a spravedlnosti, to břemeno přesunul na tzv. "sociální stát" a pak žasl když lidský rozum a lidská spravedlnost začala ten problém lidského blahobytu řešit skrze GULAG, Osvětim, Velký Skok Vpřed nebo různé krvavé revoluce. Kdy se poučíme?

+5/−1
30.4.2013 14:59

R17o84m16a78n 10P13o53l96a65c54h 9440594777645

To jste si z těch dějin vybral jen to, co se vám hodí. Tak já taky:

"Z toho důvodu dnes věřím, že jednám v souladu s vůlí všemocného Stvořitele: tím, že se bráním proti Židovi, bojuji za dílo Hospodina." Adolf Hitler - Mein Kampf

0/−6
30.4.2013 15:13

J62i21ř17í 47S51v97o68b21o35d88a 9165258163146

Jenže když někdo lže o Stvořiteli a lže o tom, co je Stvořitelova vůle, pak to nevypovídá nic o Stvořiteli, ale právě a jenom o tom lháři. Vámi citovaný výrok je doslovným výsměchem Bohu.

V Bibli je něco úplně jiného. Cituji z prastarého biblického Žalmu 83,2-5:

 Hleď, jak tvoji nepřátelé hlučí, kdo tě nenávidí, pozvedají hlavu, Bože, nebuď zticha, nemlč, Bože, nezůstávej v klidu! Kují proti tvému lidu tajné plány, radí se proti těm, které skrýváš: „Pojďme,“ praví, „vyhlaďme je, ať národem nejsou, ať se nikdy jména Izraele ani nevzpomene!“.

Kdo tohle četl před Hitlerovou knihou Mein Kampf, tak pochopil, jak strašlivé zlo Hitler reprezentuje.

+4/0
30.4.2013 15:34

J77i32ř52í 80K50i88n90d47l 2408447153917

Žalm jste si upravil podle svého. Zní takto " Nebo aj nepřátelé tvoji se bouří, a ti kterýž tě v nenávisti mají pozdvihují hlavy. Chytře rady proti tvému lidu skládajía rádi se proti těm, kteréž ty skrýváž. Říkajíc  Pojďte  a   vyhlaďme je, ať nejsou národem, tak aby ani zapomínáno nebylo více jména Izraelova. Jednomyslně se na tom snesli , i smlouvu se proti tobě  zavázali. Vidíte, že smysl je úplně jiný, než jste tomu dal.

+1/0
30.4.2013 16:25
Foto

M40a27r66t49i76n 48P86i26n66c 8801892624663

Pane Kindle, pokud jste si toho nevšiml, pan Svoboda použil standardní ekumenický překlad části tohoto žalmu. Vy jste sáhl po Kralické bibli, takže může dnešnímu uchu (vzhledem k významovým posunům některých slov) vyznívat jinak. Takže stěží jej můžete na tomto základě obviňovat ze záměru změnit smysl tohoto textu. Ostatně při každém překladu - zvláště z hebrejštiny - jde vždy o částečné přetlumočení...

+2/0
30.4.2013 16:45

J48i52ř94í 59K26i71n83d96l 2488297423117

Na základě vašeho upozornění jsem si vzal normální Bibli a ani ta se textově neliší od Bible Kralické.

0/0
30.4.2013 17:30
Foto

M63a19r88t73i24n 79P72i42n58c 8671512534853

Opravdu nevím, jaký problém zde vzniká - Žalm 83, 2-5

Ekumenický překlad:

Bože, nebuď zticha, nemlč, Bože, nezůstávej v klidu! Hleď, jak tvoji nepřátelé hlučí, kdo tě nenávidí, pozvedají hlavu, kují proti tvému lidu tajné plány, radí se proti těm, které skrýváš: „Pojďme,“ praví, „vyhlaďme je, ať národem nejsou, ať se nikdy jména Izraele ani nevzpomene!“

Bible Kralická:

Bože, neodmlčujž se, nečiň se neslyše, aniž se upokojuj, ó Bože silný. Nebo aj, nepřátelé tvoji se bouří, a ti, kteříž tě v nenávisti mají, pozdvihují hlavy. Chytře tajné rady proti lidu tvému skládají, a radí se proti těm, kteréž ty skrýváš, Říkajíce: Poďte, a vyhlaďme je, ať nejsou národem, tak aby ani zpomínáno nebylo více jména Izraelova.

+1/0
30.4.2013 18:46
Foto

M22a67r38t89i47n 95P42i89n23c 8121452944873

Děkuji za ocenění. Za ten vyšší počet čtenářů ale vděčím nejspíše týmu Blog iDNES.cz, který mě dal do výběru Zaujalo nás.

+2/0
30.4.2013 16:07

M23o71j30m94í90r 97R33o47d22e38n 6976515525107

Paradoxem je že hybnou silou k duševnímu růstu člověka a samotného lidství není láska, ta je potřebná v dětství ale v dospělosti už tak ne. Životní moudrost přichází z tvrdých zkušeností a zakusení  různých ústrk života, přírody atd. Zde  

Člověk "musí" být vystavován odmalička životním lekcím tak aby se formoval jeho charakter a nakonec probudila duševní síla a samostatnost. Zde si vlastně z Boha děláme berličku. Každý máme tzv. kód duše a aby se probudil a rozvinul, tak není potřeba láska, autorita, ale běžné lekce života, jež nás jednak oddělí od potřeb rodiny, společnosti a jejího světa a od svého živočišného světa a naplnění v této rovině a v prospěch duševní moudrosti.

0/−1
30.4.2013 14:56

M27i30c17h80a11l 50S72e13d14m55í17k 3119325106211

Se svým pojetím lásky jste zřejmě ustrnul na stupni opičí lásky. Odpovědná láska tyto náročnější aspekty zahrnuje a najdete je jak v bibli, tak v křesťanské spiritualitě; např. známý koncept temné noci Jana od Kříže. Jen se nesmí přeskakovat etapy. Boží láska je přirovnána např. k orlici, která učí své mládě létat. Vynese je nahoru, pustí a pokud samo neletí, nad zemí je bezpečně chytí a zkouší to znovu, dokud se lítat nenaučí.

0/0
30.4.2013 17:27

M49o17j52m77í36r 65R10o21d63e75n 6526295485987

Jinak řečeno jde o projekci mateřského a otcovského instinktu na vyšší úroveň, jinak řečeno přírodní vyjádření vyššího stavu dle své přírodní formy. V mystice je určitý stav tzv. souznění či míru a všeobsaženství, jež vyjadřuje stav kdy vnímáme že vše co se zde děje má svůj řád, účel, smysl, že neexistuje dobro a zlo, jen je potřeba počítat s jinými měřítky času a přináležejícími dimenzemi. Je to stav tzv. vyvanutí, zde z lidského světa o pochopení jeho účelu  a smyslu, že je to jeden z nespočtu ekosystémů světa a univerza. Je to stav v přítomnosti jež by asi pro Vás byl projev Boha, ale pro mně ne proto že jsem už na transpersonální úrovni.

0/0
30.4.2013 20:43

M38i39c47h94a95l 24S68e16d31m44í53k 3249205676731

Vy to vidíte svou optikou, ale některé projevy jsou velmi personální; tyto polohy lze také vysledovat prakticky u všech křesťanských mystiků. Je u nich také podstatná oblast rozlišování.

0/0
30.4.2013 22:39

R87o89m75a33n 35P72o31l55a73c25h 9430264187525

Pěkně napsané, ale nikde jsem se nedozvěděl, proč bych to autorovi měl vlastně věřit. Je zajímavé, že ačkoliv je většina lidí včetně křesťanů skeptická i k tomu, co psali v dnešních novinách(a dobře dělá), tak dva tisíce let staré knížce věří bez špetky pochybnosti, ačkoliv ani nevíme, kdo je autorem většiny novozákonních knih a z čeho čerpal.

+1/−4
30.4.2013 12:45
Foto

M14a57r30t34i14n 74P26i68n16c 8361842514423

Teď nějak nevím, co máte konkrétně na mysli. Tenhle článek se přece nezabývá věrohodností Bible. Drtivou většinu znalosti o postavách z dávné minulosti máme zprostředkované nějakými texty či knihami a tedy jinak neověřitelné. Mimochodem, i ve svém praktickém každodenním životě se přece musíme neustále spoléhat na informace, které nemáme ověřené, kterým pouze věříme. Jejich pravdivost a věrohodnost si ověřujeme tím, že je aplikujeme a ony se osvědčují. Není bez zajímavosti, že biblická definice víry zní: (Žd, 11,1, BK) "Víra pak jest nadějných věcí podstata, a důvod (= důkaz) neviditelných." V novém překladu to je možná srozumitelnější: "Věřit (Bohu) znamená spolehnout se na to, v co doufáme, a být si jist tím, co nevidíme."

+4/−1
30.4.2013 13:12

J85i17ř33í 21Ř55e41z46n75í84k 7764955228369

No nazdar. Co to je pak Věřit Leninovi.

0/−2
30.4.2013 14:25

R16o82m73a78n 61P97o60l62a26c85h 9330894157915

Starověká i středověká literatura se jenom hemží zázraky a kouzly. To je dostatečný důvod brát ji s rezervou. A jestli ne, proč nebrát vážně i zázraky ostatních náboženství? Pak bychom ale zas nevěděli, které náboženství si vybrat.

Píšete: "Jejich pravdivost a věrohodnost si ověřujeme tím, že je aplikujeme a ony se osvědčují." Není to trochu málo? Buddhisté mají svoje meditace a je i vědecky prokázané, že pomáhají proti stresu, lidé jsou díky nim vyrovnavější a nejspíš i šťastnější. Ale to přece nedokazuje pravdivost těch ostatních tvrzení buddhismu - o reinkarnaci, karmě, atd.. Stejně tak pokud někdo získá dobrý pocit tím, že uvěří v křesťanského boha, tak to nijak nedokazuje, že bůh existuje.

Mimochodem psal jste: "ve skutečnosti chce vystačit s tím, že je "dobrý", aniž by se napřed pokusil opravdu zjistit, co znamená dobrý."

Ale zároveň jste si vlastně o něco výše sám pěkně odpověděl, co si ateista představí pod pojmem dobrý:  "Zvýší to štěstí většiny?" Je to určitě objektivnější definice, než říct: "dobré je cokoli, co po mě chce bůh...i kdyby to znamenalo, že budeme muset někoho upálit"

0/−2
30.4.2013 14:27
Foto

M57a28r82t49i48n 82P39i45n47c 8491142864843

Pokud mám brát doslovně vaši nedůvěru k starověké a středověké literatuře, protože se "hemží zázraky kouzly", pak jakákoli informace o velikánech té doby - velkých filosofech, umělcích, vládcích a vojevůdcích, o jejichž životech a činech se učíme, by podle této logiky byla irelevantní. Ničemu - žádnému svědectví z té doby - by se nemohlo věřit, protože lidé té doby měli z vašeho pohledu iracionální zálibu v nepravděpodobných věcech. Mimochodem, oficiální dějepisci (nejen) totalitních společností často podávali zcela odlišný popis událostí, než jaký byl doopravdy - a to se dělo ve 20. století. Čemu můžeme skutečně věřit? Vlastně se ustavičně pohybujeme na tenkém ledu - prakticky ve všem, co děláme, se musíme spoléhat na své smysly. Naše smysly a zkušenosti samy ale nic nedokazují. "Jestliže člověk pochybuje, zda spí, či bdí, žádný experiment nerozptýlí jeho pochybnosti, neboť každý experiment může sám být součástí snu". Ve své další argumentaci ohledně toho, co je dobré, se dopouštíte argumentačních faulů, když tvrdíte, že Bůh může pro dobro chtít někoho upálit. Vědomě jste přitom přehlédl novozákonní příběh, citovaný v mém článku - příběh muže, který se nechce zbavit svého bohatství (ať už je tím míněno cokoliv - majetek, znalosti, osobní prestiž, či společenské postavení), aby následoval Krista. Nikde v evangeliích nenajdete, že by vtělený Bůh - Ježíš Kristus - po někom vyžadoval, aby byl kvůli němu upálen. Byl to naopak on, kdo se obětoval za nás. Skutečná víra je "skrze lásku konající". Rozdíl mezi křesťanstvím a všemi náboženstvími je především v osobě Ježíše Krista.

0/0
30.4.2013 15:57

R70o76m28a80n 34P21o76l67a42c94h 9360734867905

Ve Starém zákoně je spousta případů, kdy bůh přikázal lidem vraždit jiné lidi. Jeden z mnoha příkladů:

"Toto praví Hospodin zástupů: Mám v patrnosti, co učinil Amálek Izraeli; položil se mu do cesty, když vystupoval z Egypta.

Nyní jdi a pobij Amáleka; jako klaté zničíte vše, co mu patří. Nebudeš ho šetřit, ale usmrtíš muže i ženu, pachole i kojence, býka i ovci, velblouda i osla!“

Takže bylo podle vás správné poslechnout boha a zabít všechny ty lidi?

0/0
30.4.2013 16:18

J79i68ř31í 10K30i49n49d88l 2568117373577

Citujete nepravdu. Výrok zní. Pamatuj na to, coť učinil Amalech na cestě, když jste šli z Egypta. kterak vyšed tobě v cestu, zadní houf tvůj všech mdlých, kteríž šli za tebou, pobil, když jsi ty zemdlelý a ustalý, a nebál se Boha. Protož když Hospodin Bůh tvůj dal tobě odpočinutí ode všech nepřátel tvých vůkol v zemi, kterouž Hospodin Bůh tvůj dává v tobě, v dědictví, vyhladíš památku na Amalecha pod nebem. O násilí, které píšete ani slovo. Ono se to nehodilo, že.

+1/0
30.4.2013 16:36

R38o95m70a45n 33P74o73l22a88c84h 9960154977785

Potom je podle vás nepravda ekumenický překlad bible :)

1. Samuelova 15, 2-3

0/0
30.4.2013 16:40
Foto

M38a33r24t32i56n 74P60i91n59c 8751262494833

Pane Polachu, byl bych rád, kdybyste neměnil téma, neuhýbal a argumentoval poctivě. Myslím, že se shodneme, že nenajdeme žádný novozákonní příklad, kdy by vtělený Bůh - Ježíš Kristus - po někom vyžadoval, aby byl kvůli němu usmrcen. K výkladu starozákonních příběhů je potřeba mít určitý - a to velmi rozsáhlý - znalostní "fundament" - bez něho těmto příběhům stěží správně porozumíme. Velmi poučné je si přečíst knihy na téma Starého zákona od prof. Hellera - např. Hlubinné vrty.  Minimálně je třeba znát všechny tyto příběhy v jejich kontextu. Ve svém předchozím článku "Radim Uzel a Bible = krátké spojení na tomto blogu jsem ukázal na příkladu sexuologa Uzla, jak snadno lze dojít ke zcela nesprávným závěrům, když někdo - třeba i tak vzdělaný pán - tento kontext pomine...

+1/0
30.4.2013 17:01

R47o44m81a29n 27P52o75l81a80c96h 9960714617105

Já myslím, že stále jsme u tématu. Starý zákon je také ten samý bůh. Nebo se od něj distancujete? A faktem je, že tam bůh po lidech požadoval, aby vraždili. Na tom se nic nezmění, ani když budeme celý život studovat "kontext". Ledaže bychom řekli, že se nic takového nikdy nestalo a je to jenom nějaký smyšlený příběh s ponaučením.

Křesťanům nezbývá, než tyto starozákonní příběhy popřít, nebo uznat že dopouštět se genocidy  je v pořádku, pokud to přikáže bůh.

Nepopírám, že v novém zákoně bůh obrátil o 180 stupňů.

0/0
30.4.2013 17:35
Foto

M73a12r93t71i25n 11P50i21n25c 8731342544613

Jsem rád, že jsme si vyjasnili otázku Nového zákona, v němž Bůh skrze Krista zjevil svou lásku ke všem lidem a dal najevo, že své spasení již neomezuje na jeden vyvolený národ. Ve Starém zákoně jde o jiný příběh - příběh nepatrné, v porovnání s velkými státotvornými národy, žijícími v okolí, bezbranné skupinky nomádů, ke které se později Bůh sklonil, aby jim předal své zákony a nařízení. Tehdejší svět byl ovšem velmi krutý, národy tehdejší doby se k sobě chovaly naprosto nemilosrdně (stěhování celých národů do jiných zemí, vybití všech mužů kmene a znásilnění a zotročení všech žen bylo na denním pořádku) a příběhy Starého zákona tuto krutost reflektují. To je např. ten kontext, který musíme mít na mysli, pokud chceme hodnotit události, jež jsou zcela bez příkras a snahy vylepšit obraz Izraelitů, zachyceny v Bibli. Mne například právě tento aspekt, ta naprostá syrovost líčení dějin židovského národa, kdy jsou všichni jeho hrdinové (vůdci, kněží, králové) ukázáni jako velmi chybující a hříšní lidé, nesmírně fascinuje.

0/0
30.4.2013 18:23

R95o46m46a94n 28P83o90l36a77c16h 9650794617315

Lidé byli v té době primitivní. Ale nezdá se vám, že stejně primitivní je v té bibli i bůh? Podle mě to skvěle dokládá, že si toho boha vymysleli lidé..a jací lidé, takový bůh.. To se týká i Ježíše...jistě, říkal "nastav druhou tvář", ale taky říkal, že většina z nás skončí v pekle..jinými slovy bůh se s neznabohy a jinověrci vypořádá tak jako tak, jen to už nebude přímo na zemi, ale v pekle..

0/0
30.4.2013 19:58
Foto

M96a56r36t27i60n 93P74i86n88c 8641132114473

Lidé starověku rozhodně nebyli primitivní. O tom dostatečně svědčí archelogické vykopávky skvělých měst té doby. Jsem architekt, takže tuto stránku věci mohu odborně posoudit. Předkové izraelitů ale opravdu byli prostí nomádi - pastevci dobytka. Mohli si ale opravdu Boha, tak, jak je o něm dosvědčováno ve Starém zákoně, vymyslet primitivní lidé, kočující pasáci ovcí a krav když žádná, nesrovnatelně rozvinutější civilizace (Egypt, Babylon) s  propracovaným ekonomickým systémem a pozoruhodnou kulturou podobnou představu Boha - Stvořitele, který je oddělený a nadřazený nad stvořeným světem, nevymyslela? Rád bych vás v této souvislosti upozorornil na stránky Věda a víra doc. Miroslava Krále, který se dlouhodobě specializuje na otázky filosofie vědy. To, o čem mluví, je mimořádně inspirativní (třebaže ne se vším, co prohlašuje, souhlasím) http://www.vedaavira.cz/index.aspx?p=96

0/0
30.4.2013 23:35

M42i35c29h18a94l 71S90e79d44m44í12k 3779865706721

Lidé, kteří mají zkušenost s umírajícími, říkají toto: Jestli člověk umírá v pokoji či s výčitkami záleží víc na tom, jak žili, než na tom, co vyznávali. To neznamená, že mezi těmito polohami není souvislost, ale není to zcela deterministické. Viz též známý Augustinův výrok: Mnozí z těch, kteří jsou venku, jsou uvnitř; a mnozí z těch, kteří jsou uvnitř, jsou venku.

Někteří lidé si systematicky budují takovou karikaturu Boha, kterou je pak snadné odmítnout.

S obrazem Boha, který se sám staví na lavici obžalovaných se můžeme setkat na Velký Pátek v improperiu "Lide můj, co jsem ti učinil? Řekni, čím jsem tě zarmoutil!"

+1/0
30.4.2013 11:19

J95i94ř38í 91Ř62e78z53n64í88k 4562722603865

V každém případě jste kápl na zřejmě jediný skutečný monstrproces v dějinách komunistické justice. Ale z čeho všeho ten Bůh byl obviněn, tak to jste nebyl schopen přetlumočit čtenářům ani po devadesáti letech.

+2/−3
30.4.2013 11:13
Foto

M19a57r80t90i27n 46P57i11n57c 8971692184703

Je mi to mi líto, ale přesnější informace jsem nikde na internetu nenalezl. Pokusím se to ještě někde vypátrat v knihovnách.

+1/−1
30.4.2013 12:44

J51i61ř21í 34Ř48e72z32n11í89k 7924365218479

Jeden tip bych měl. Možná, že byl Bůh obviněn z toho, že dopustil na lidstvo kapitalismus. Něco takového si lidstvo ani vy nezasloužilo.

A také by ztěží obhajil existenci massmedií.

A mimochodem, co se toho monstrprocesu týče, negativní reklama, také reklama.

0/−1
30.4.2013 14:24

M67o87j69m40í60r 32R20o13d69e86n 6636205605507

V rámci historických náboženství zde bude vždy určité schizma, dokud nedojde k prohlédnutí a vypořádání z jeho podstatou a příběhem jež jej utvářelo a utvářelo lidskou společnost a jí úděl. My se nacházíme v nové epoše, epochy svobody duše, jedinců, jež mají vlastní prostor a přístup ke vzdělání, informacím, což vyvolává procesy určitých hledání a následných revizí. Dokud se společnost duševně v rámci jedinců nerozroste a nevytvoří se tah k vypořádání se s minulostí lidstva, zde v náboženské rovině, na pozadí historického příběhu vzniku a uhájení lidského bytí a společnosti, bude se ve společnosti vytvářet velké pnutí a nedorozumění co se týče víry a vlastního tahu. My dnes máme mnohem vyspělejší tah a vnímání světa, což koliduje s "archaickou" minulostí, ale nesmíme zapomínat že to co máme dnes, kolem sebe, nebylo a život a lidské bytost byly velmi drsní. Zde jde o ono zrcadlo v nás jež zrcadlí a ztvárňuje svět kolem nás a každý jej má nastavený jinak. Víra a tah jsou stále přítomni ale jejich vyjádření nemusí být k Bohu, Ježíši, může mít "vyspělejší" formu a projev, zde umělecký,intelektuální,či individuální v nějakém koníčku,  či duševní ve formě žít a nechat žít ... .

0/−3
30.4.2013 9:10
Foto

M23a71r47t96i68n 83P91i37n90c 8521632174983

Kulisy světa se možná mění, ale to podstatné zůstává neměnné - každý člověk se rodí s deficitem, který se nazývá hřích: (1 Timoteovi 1:15) "Věrohodné je to slovo a zaslouží si plného souhlasu:Kristus Ježíš přišel na svět, aby zachránil hříšníky. Já k nim patřím na prvním místě..." Vlastním úsilím se tohoto deficitu nedokážu zbavit, maximálně dokážu sám sebe obelhat a vytvořit si kolem sebe jakousi bublinu iluze své samospravedlnosti, to je ale si tak vše, co mohu. S pravdou to ale nic společného nemá...

+3/−1
30.4.2013 9:35

J37a84r29o63s53l78a79v 77N68á40p27r46s47t96e66k 6815746

Oni se věřící i "věřící" rádi vymlouvají na to, že za vé hříchy (nebo taky sviňárny) sami nemohou, takoví jsou od pánaboha ale ať provedou cokoliv a ublíží komukoliv, Ježíš je nakonec spasí.

+1/−5
30.4.2013 10:42
Foto

M57a23r87t32i19n 39P52i95n67c 8371542404963

Pane Náprstku, nebylo by lépe, kdybyste mluvil sám za sebe a ne za "ony věřící"? Každý člověk je odpovědný za své činy a podle toho bude také souzen. A čím více má světla (tj. čím lépe zná vůli Boží), tím přísněji.

+5/−1
30.4.2013 10:49

J27a75r53o32s81l27a50v 32N19á41p79r71s53t41e29k 6605306

Je to dlouhé a poněkud neuspořádané.

Ale řekl bych, že za to, že je bůh (s malým písmenem jej píšu záměrně, není to jméno, je to profese) na lavici obžalovaných může poděkovat především sám sobě. Vybral si špatné lidi k tomu, aby jej reprezentovali.

+1/−7
30.4.2013 8:21

J85i34ř54í 26S93v50o29b75o28d55a 9765678853516

Tímto příspěvkem dokonale ilustrujete a potvrzujete problém, který autor popsal.

Bůh nás stvořil jako svůj obraz, tedy jako svobodné bytosti nadané schopností tvořit a milovat. Jsme jako Bůh – stvořil nás jako své partnery v tvořivém díle. A nejen to. Biblický Bůh je natolik účasten na svém stvoření, že se nechal těmi, které miluje, tedy lidmi, zbičovat, poplivat, přibít na dřevo a přitom se modlil za své katy. Byl popraven způsobem, který byl určen nejsprostším zločincům a vrahům. To je jediný Bůh, který má smysl – Bůh, který miluje do krajnosti, protože i v té krajnosti on představuje dokonalou naději. Láska je silnější, než smrt. A Bůh je láska. Existuje něco kvalitnějšího a nádhernějšího, než láska?

+8/−1
30.4.2013 8:36

L34u47b71o23m51í92r 24V24í49t 7414511480816

Stručně a pravdivě řečeno.God bless.:-)

+1/−1
30.4.2013 8:51
Foto

M17a59r65t96i32n 44P46i50n30c 8851802324353

R^

+3/−1
30.4.2013 10:50

M33o55j63m71í72r 64R32o88d55e34n 6816285775667

ANO, hudební symfonie, životní moudrost, rezonance. Láska má jednu nectnost a to "umrtvuje" proces  osobního růstu a transformace, jež přichází díky ústrkům a tvrdosti života a nespočtu krizí, pak přichází prohlédnutí a vnitřní mír a souznění, kde už není samota a oddělenost, je jen je ... . Od malička jsem vlastně vnímal určitou přítomnost a trochu jinak svět, více jako rezonanci, kde vedle toho co svět lidsky vyjadřuje, tedy že je to strom, má zelenou barvu, kvete, nekvete, je určitého rodu, či  ... , byla další rozměr jež lze těžko vysvětlit, jedině snad hudebně či malířsky, neboť v jedné setině prožitku je vyjádřen velký příběh a rozměr ... .

Právě hudba a zvláště symfonická a vážná má nejblíže k tomuto fenoménu, neboť jak dovede podbarvit filmový příběh, děje, situace ... .  Navíc není personální ... .

0/0
30.4.2013 9:27

J16a71r84o22s73l55a67v 22N25á62p57r53s32t49e11k 6135616

Je to dlouhé a poněkud neuspořádané.

%

0/−4
30.4.2013 8:21



Žebříčky



Redakční blogy

  • Redakční
               blog
  • Blog info
  • První pokus
  • Názory
               a komentáře

TIP REDAKCI & RSS

Najdete na iDNES.cz

mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.