Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Příběh Přemysla Pittra - 1 část

Je málo postav našich dějin, kterých bych si tak vážil pro jejich životní postoje a činy a přitom nebyl úplně ztotožněn s myšlenkovými východisky, jež zastávaly. Přemysl Pitter je člověk, který prokázal nezměrnou odvahu tváří v tvář smrtelnému nebezpečí, dokázal doslova ze země vydupat sociální práci, která pomohla stovkám a možná tisícům dětí získat správnou životní orientaci ( a mnoha z nich doslova zachránil život), a přitom zůstával zvláštním solitérem mimo organizované církve. S největší upřímností se snažil následovat Krista, ale nebyl zcela schopen odložit spiritizmus. Kdo to byl, tento Přemysl Pitter?

Narodil se jako sedmé dítě v rodině zámožného knihtiskaře (po něm dostal ještě 1 sestřičku), ale všichni jeho sourozenci zemřeli už v útlém věku. I on sám byl neduživé dítě, v jehož přežití rodiče příliš nevěřili.  Naštěstí se ho ujali příbuzní z venkova, a zde zesílil, a po čase se vrátil do Prahy jako téměř pětileté zdravé dítě. Přilnul hodně ke své mamince, která, třebaže pocházela ze skromných poměrů a měla jen omezené vzdělání, toužila po nových poznatcích, hodně četla, navštěvovala přednášky a koncerty. Vedla ho k zájmu o české dějiny, k poznávání českých buditelů a spisovatelů. Pitter vzpomínal, že maminka ...“měla cit pro krásu slova. Když vyslovila údolí, úbočí, pláň – to jste přímo viděli ten travnatý úval, nebo lesnatý kraj“. Asi po ní zdědil schopnost barvitého a přesvědčivého vyprávění biblických příběhů, kterým později tak rády naslouchaly „jeho“ děti. Zemřela poměrně záhy, ve svých 57 letech. Až příliš častá zkušenost se smrtí v rodině zřejmě ovlivnila Pittrovo dětství a mládí, a zřejmě rozšířila jeho vnímavost pro duchovní sféry.

Přemyslův otec byl velmi praktický, až „přízemní“  člověk, který si ale dovedl zjednat autoritu. Pitter vzpomínal, jak se jedou zmínil hanlivě o jistém živovském obchodním cestujícím a jeho otec mu ubalil před zraky ostatních zaměstnanců pořádný pohlavek: "Takhle mi o židech nemluv! Můžeš se od nich mnohému naučit!" - ´Tím pohlavkem mi vyrazil z hlavy a duše můj podvědomý antisemitizmus, tehdy tak rozčířený v mém národě´. Po období, kdy byl ředitelem tiskárny, se rozhodl „udělat pro sebe“ a založil vlastní úspěšný podnik v tomto oboru. Mladý Přemysl se měl stát jeho nástupcem a otec ho k tomu systematicky vychovával. Dříve, než mohl své vzdělání v oboru dokončit, skonal rovněž jeho otec, a mladý Pitter se najednou stal ředitelem knihtiskařského podniku. Náhlý skok do odpovědné pozice  ale nezvládl. Měl veliké sebevědomí, ale málo zkušeností, a udělal pří řízení firmy několik nepromyšlených rozhodnutí. Ta způsobila téměř krach tiskárny, což vedlo příbuzenstvo, jež mělo podíly v majetku firmy k tomu, že se do věci vložili a prosadili jeho odvolání.

Toto vše se odehrávalo v roce 1915 na začátku 1. světové války. Pitter, který se najednou ocitl ve vzduchoprázdnu, se rozhodl narukovat na vojnu, „aby všemu unikl“. Všechny jeho naivní představy o válce vzaly za své, když se ocitl na frontě, uprostřed krvavých válečných jatek. Nebyl na hromadné zabíjení lidí absolutně připraven. Čím dál, tím více je přesvědčen, že se tohoto nesmyslného krveprolévání nemůže zúčastnit, a dezertuje. Chytí ho a chystá se jeho poprava. Když pro něj přijdou, aby ho předvedli vojenskému soudci, není schopen ani si sám obout boty, jak se mu třesou ruce. Soudce tedy za ním přichází do cely sám a klade mu otázky. Pitter po pravdě, otevřeně, beze strachu odpovídá: že byl zraněn, jak je mu na duchu i na těle, že prostě nemůže dál , že to všechno je šílenství a nesmysl. Soudce ho vyslechne a odejde. Místo, aby byl popraven, vrací mu jeho doklady totožnosti a převelují jej k jinému oddílu. I odtud ale dezertuje a znovu se připravuje jeho poprava, tentokrát přímo na frontě. A opět „vyšší zásah“ - v noci před popravou nepřítel zaútočí, prolamuje frontu a v nastalém zmatku se Pitter uchyluje mezi nemocné a raněné a dostává se do transportu jenž míří do Prahy.

Zde pobývá v různých lazaretech a pak jako rekonvalescent čeká na další nasazení. Má dost volného času a „náhodně“ potkává jistou starší paní, která se ho ujímá jako náhradní matka. Říkají jí „máma Pohlová“ a sehraje formativní roli v jeho dalším životě. Orientuje jej na křesťanskou literaturu, věnuje Nový zákon a pomáhá mu v řešení palčivých životních otázek. „Otevřel se mi nový svět“, píše později Pitter o svém objevu Nového zákona. „Zabral jsem se do čtení a nic mi nevadilo, že leccos jsem nechápal, s rozumem nesrovnával. Vždyť to, čemu bylo možno bez zábran rozumět, bylo tak pravdivé, moudré, úchvatné, že nepotřebovalo výkladu. Jak je však možné, říkal jsem si, že lidé mají takový poklad v rukou a nevědí o jeho významu a ceně? Byly by vůbec války, krvavé revoluce, útisk a bezpráví, kdyby lidé znali, čemu Ježíš učí?“

Pitter je znovu převelen na frontu, ale tentokrát se stává telefonistou u velitelství praporu. Nemusí střílet do lidí, ale pod vlivem všeho, co tam prožívá, rychle duchovně dozrává. Dospívá k rozhodnutí, že se bude aktivně zasazovat za to, aby už proti sobě lidé neválčili. Uvědomuje si také, že to byla Boží prozřetelnost, která ho dvakrát zachránila před jistou smrtí – ví že jeho život mu Bůh doslova daroval a že nepatří sám sobě, ale Bohu. Závěr války prožívá  v Rijece, kde se mu podaří uklidnit rozvášněný dav a dosáhnout smíření mezi radikalizovanými vojáky a místním obyvatelstvem. Po návratu do Prahy rychle svléká nenáviděnou uniformu a společně s nadšeným davem vítá příjezd „presidenta Osvoboditele“ T.G. Masaryka do vlasti.

Pitter po válce zjišťuje, že z dědictví po otci nezbylo téměř nic a musí rychle hledat zaměstnání. Stává se sociálním referentem na ministerstvu obrany, což mu zároveň umožní vyhnout se nařčení z dezerce. Jakmile je jeho ročník demobilizován, dává výpověď, třebaže mu zvyšují plat a nabízejí definitivu Cítí se totiž povolán k něčemu jinému, než je úřednická práce: Při cestách na Žižkov, kde bydlí „máma Pohlová“ si všímá bezprizorních dětí, jak se potulují ulicemi, chodí za školu, rozbíjejí okna. hrubě na sebe pokřikují. Nikdo se o ně nestará – jejich otcové jsou často ještě na vojně, nebo nezvěstní, nebo se prostě o své děti nezajímají a celou péči o ně uvalují na matky, které ji nezvládají. „Hrozím se toho, až tahle generace jednou vyroste“, řekl Pittrovi jeho známý žižkovský učitel a požádal ho o pomoc v právě vytvořené tamní organizaci péče o mládež.

Tato žádost představuje pro Přemysla tu správnou životní výzvu, a energicky se pouští do svěřeného úkolu. Neleká se nesnází a prvních neúspěchů, chodí do rodin, vodí děti do školy, obstarává potřebným šaty, boty, získává finanční podpory, organizuje pro děti zábavná odpoledne – dětské besídky v sále jedné zdejší restaurace. Postupně přemáhá dětskou nedůvěru a neukázněnost, i tím že vybraným svěřencům svěřuje různé úkoly a dává jim tak jak důvěru, tak odpovědnost za ostatní. Na besídkách hrají loutkové divadlo, provozují kolektivní hry, společně zpívají. Každý dostane příležitost ukázat, co dovede – i ti největší nezbedové. Pittrova práce má úspěch, dětí přibývá, do jejich aktivit jsou vtaženi i rodiče. Pro mnohé děti i rodiče se stávají nezapomenutelnými jarní a vánoční besídky s bohatým programem, pro které se dokonce najímá dvorana žižkovského Národního domu. Po šesti letech ale tyto aktivity náhle končí, protože majitelka domu, v jehož zahradním objektu se konala dětská setkání, uvěřila pomluvám nepřejících a závistivých lidí, kteří Pittra (dle svého zaměření) buď obviňovali z volnomyšlenkářství, či klerikalizmu.

V době budování československého státu. která s sebou přinášela kromě pozitivních věcí i příklon mnoha lidí k materializmu a radikalizovala levičáky, cítil potřebu kázat evangelium přímo lidem v ulicích. Opustil svá bohoslovecká studia a začal kázat všude, kde to bylo možné. Jeho oblíbeným místem pro každonedělní kázání byl prostor pod pomníkem Jana Husa na Staroměstském náměstí. Postupně se z jeho posluchačstva stává volné společenství jeho stoupenců, pro lepší informovanost začíná vydávat letáky (brožurky) Sbratření. Pitter sám žil velice skromně, byl abstinent a vegetarián. Již dříve se rozhodl svůj život zcela oddělit pro Boha, a tak žil i v dobrovolném celibátu. Měl jediný zlozvyk, a tím bylo kouření. I to ale nakonec opustil, když si uvědomil, že to někoho může pohoršovat.

Pitter v tomto období zároveň studoval jako mimořádný posluchač teologii na Husově teologické fakultě. Jeho studium jej prostřednictvím seminární práce přivedlo k pozoruhodné postavě kazatele Milíče z Kroměříže. Záhy přišel k poznání, že tento reformátor a charizmatický kazatel ze 14. století (kázal již tehdy evangelium česky!), který se ujímal prostitutek, tuláků a dětí bez domova a zřizoval pro ně útulky a ubytování (a vytvořil zde duchovní komunitu zvanou "Jeruzalém") ve vykřičené oblasti Starého Města poblíž dnešní Bartolomějské ulice, je mužem, jehož odkaz touží následovat. Začal přemýšlet o tom, zda by pro žižkovské děti nemohl vybudovat něco podobného. Získal pro tuto myšlenku okruh svých známých a myšlenka se postupně začala přeměňovat ve skutečnost. Pitter pro sebe také objevuje dalšího velkého muže středověkých českých dějin, Petra Chelčického. Autor, jehož přesvědčení že „není možno prosazovat Kristovo učení mečem a oplácet zlo zlem“ mimořádně souzněl s přesvědčením Přemysla Pittra. Tento duchovní otec Jednoty bratrské se stal spolu s myšlenkami Nového zákona hlavním inspiračním zdrojem Pittrovy teologie.

Okruh přátel kolem Pittra se mezitím postaral o vypracování projektu útulku pro žižkovské děti. Zbývalo jediné (a nejtěžší) – získat finanční prostředky na jeho stavbu. Z Pittrovy iniciativy vzniklo družstvo a byly zahájeny sbírky, nichž byl zakoupen pozemek na Olšanech, pod horou sv. Kříže. Když se dozvěděl že jistý lidumilný stavitel postavil na Žižkově pro chudé rodiny nezaměstnaných domky, rozhodl se ho navštívit, aby jej požádal o pomoc. Stavitel Skorkovský jej vyslechl, nechal si předložit plány,  a požádal o několik dnů na rozmyšlenou. Výsledný verdikt – dům pro žižkovské děti postaví. Milíčův dům na Žižkově zahájil svou činnost na Štědrý den roku 1933 bohoslužebným shromážděním, při kterém kázal Přemysl Pitter na známý text z knihy Jozue „Já a můj dům budeme sloužit Hospodinu.“

Teď mohl konečně Pitter se svým spolupracovníky uskutečňovat a rozvíjet mimoškolní výchovu dětí tak, jak si ji představoval – založenou na důvěře a péči, opírající se o křesťanskou lásku. Děti které do Milíčova domu chodily, pocházely vesměs z nuzných poměrů (patřila mezi ně mimo mnohé jiné pozdější žena presidenta Havla Olga). Zde nalézaly pravý opak toho, v čem žily svůj běžný život – pěkné, zušlechťující prostředí, možnost rozvíjet své záliby, psát v klidu a za pomoci vychovatelů své školní úlohy, zabývat se sportem, kolektivními hrami, zpěvem, pracovat v dílně i na zahrádce... V neposlední řadě zde byla možnost se osprchovat, kterou většina dětí doma neměla. Panoval zde přirozený, jednoduchý a všem srozumitelný řád – a dobrota srdce, která konala pravé divy. Všem, kdo Milíčův dům navštěvovali, přirostl tak k srdci, že se s ním jen těžko loučili – a sotva na něj dokázali zapomenout. (Z knihy P. Kohna „Můj život už nepatří mně“) Vidíme, že Pitter uskutečnil v době 1. republiky projekt „nízkoprahového komunitního centra pro děti a mládež“ – bez jakékoli státní pomoci, a to způsobem, který je nesmírně potřebný a hoden následování zvláště v dnešní chaotické době.

V Milíčově domě pracovali jako vychovatelé a spolupracovníci Pittra skvělí lidé a velké osobnosti, jako byl František Krch („strýček Fedor“), Josef Rott s chotí Annou, Anna Pohorská. Mezi jeho nejbližší spolupracovníky a příznivce patřila i Milada Horáková (později popravená ve známém monstrprocesu komunistickou zvůlí). Ale jedna spolupracovnice zaujala v Pittrově životě mimořádné místo. Byla jí Olga Fierzová, původem ze Švýcarska. Stala se jeho celoživotní přítelkyní a důvěrnicí (Pitter jí dokonce nabídl sňatek, ale ona to odmítla, protože věděla o Pittrově slibu oddělit svůj život zcela pro Boha), pomáhala mu realizovat jeho záměry a plány, povzbuzovala jej, když i on propadal malomyslnosti.

Autor: Martin Pinc | neděle 16.5.2010 12:00 | karma článku: 13,36 | přečteno: 1329x
  • Další články autora

Martin Pinc

Na hrabalovské téma

Níže uvedený text, který zde zřejmě poprvé a velmi opožděně publikuji u příležitosti stého výročí narození Bohumila Hrabala, je dílem mého slovutného tchána, středoškolského profesora českého jazyka a literatury, pana Miloše Hoznauera. Ve zkratce ukazuje klikatou cestu, po které putovala naše literatura v poválečné době.

27.3.2014 v 22:10 | Karma: 11,39 | Přečteno: 725x | Diskuse| Kultura

Martin Pinc

Česká vláda a juvenilní justice

Naše masmédia se tak jako vždy i v nedávných dnech široce zajímala o mnohotvárný život v naší zemi - všechna významná média (televize, noviny, internetové portály) například výborně zpravodajsky pokryla masovou demonstraci (3 osob) proti presidentu Zemanovi v Ostrově v Karlovarském kraji. Proto není divu, že jim občas unikají tak nepodstatné otázky, jako je reálná hrozba likvidace rodin prostřednictvím všemocné "juvenilní justice". Naproti tomu na nedávném zasedání naší vlády byl s velkou pozorností projednáván dopis, zaslaný sdružením "Slovanská kulturní tradice" (podpořený dalšími organizacemi a jednotlivci) a z reakce vlády je zřejmé, že jí tato otázka a její dopady na naši společnost není lhostejná - viz přiložená odpověď.

16.1.2014 v 15:00 | Karma: 22,99 | Přečteno: 2123x | Diskuse| Ostatní

Martin Pinc

Otcové na odstřel?

Chování dětí a mladých lidí se v dnešní době vymyká tomu, co se dříve pokládalo za normální. Berou drogy, mají sklony k násilí, nedokážou navázat trvalé vztahy a v životě jim chybí perpektiva. Mezi odborníky se stále více prosazuje názor, že příčinou tohoto problému je do značné míry nepřítomnost otce v rodinách – ať už fyzická, nebo emocionální. Výchova dětí není jen úloha ženy, jak se to dnes často předkládá, a otec má v rodině mnohem vyšší poslání, než jen zabezpečovat příjmy a řešit technické problémy v domácnosti. Tak dlouho byla moderními „vychovateli“ propagována „bezkonfliktní výchova“, tak dlouho vykřikovali, že máme děti nechat, ať si dělají, co chtějí, že jejich neposlušnost je „žádoucí způsob, jak mohou nalézt sebe sama“, až jsou dnešní rodiče, a zvláště otcové bezmocní: Autorita se stala něčím zakázaným – otec má být kamarádem svých dětí, tím, který jim se podbízí, stal se „měkkým“ a beztvárným.

16.8.2013 v 14:30 | Karma: 36,78 | Přečteno: 5087x | Diskuse| Kultura

Martin Pinc

Stereotypy, které se nezakládají na pravdě?

Podle sociologa Zdeňka Slobody ze společnosti Proud biologické rozdíly mezi mužem a ženou jsou irelevantní. Mužství a ženství jsou jen společenské konstrukty. Jinak si jeho výrok neumím vysvětlit. Muž a žena ovšem nejsou nějaké role, které dotyční „hrají“, jak se nám snaží vnutit lidé typu pana Slobody. Mají prý vědecký podklad: Ohánějí se totiž výzkumy sociologů, které prý ukázaly, že děti dvou matek či otců nemají s určením role svých rodičů problém. Otázka stejného pohlaví prý neexistuje, vše je jen věc dohody kdo nakoupí, vypere, uvaří, vyzvedne dítě ze školy či ho dovede do kroužku.

20.6.2013 v 20:20 | Karma: 36,55 | Přečteno: 3678x | Diskuse| Společnost

Martin Pinc

Demonstrace v Paříži proti homo-sňatkům

Za okázalého nezájmu našich mainstreamových médií probíhají už několik měsíců ve Francii protestní demonstrace proti homo-sňatkům a adopci dětí homosexuály. Pokud se nějaká informace vypíchne, pak je to sdělení, že prý „tvrdé jádro demonstrantů“ tvoří ultrakonzervativní „homofóbové“, kteří prý měli hodinu po skončení demonstrace zaútočit na sídlo socialistické strany a skandovali výzvy za odstoupení prezidenta Hollanda.

28.5.2013 v 13:00 | Karma: 41,16 | Přečteno: 4247x | Diskuse| Politika

Martin Pinc

Péče o nejmenší - boření mýtů, nebo rozklad rodiny?

Sociologický ústav Akademie věd vydal knihu, jejíž autoři v anotaci prohlašují, že prý „Málokterá oblast veřejné politiky je opředena tolika mýty jako péče o předškolní děti. Tyto mýty znemožňují potřebné změny rodinné politiky, neboť blokují rozvoj racionální společenské diskuse, která by se neopírala o ideologické argumenty, ale o poznatky soudobých mezinárodně uznávaných vědeckých studií. Tato kniha chce přispět jak k racionální společenské diskusi, tak k pozitivním změnám.“

26.5.2013 v 23:10 | Karma: 22,41 | Přečteno: 1462x | Diskuse| Společnost

Martin Pinc

Jaké znamení je nad námi?

Oficiální média i blogosféra v těchto dnech řeší konflikt mezi jistým nositelem transparentu, který je mimochodem státním zaměstnancem a vysokoškolským pedagogem, a hlavou státu. Zapletl se do toho nějak i jiný nositel transparentu, pro změnu zase dříve ministerský úředník.

21.5.2013 v 22:22 | Karma: 29,47 | Přečteno: 1804x | Diskuse| Ostatní

Martin Pinc

Bůh na lavici obžalovaných

Lev Trocký postavil Boha v Moskvě roku 1923 před očima 5.000 rudoarmějců před soud. Bůh byl shledán vinným z různých potupných činů a odsouzen v nepřítomnosti. Snad tím Trocký chtěl ospravedlnit skutečnost, že bolševici v té době obzvláště tvrdě terorizovali křesťany, mučili a zabíjeli kněze a mnichy, bořili křesťanské chrámy. Během jejich teroru už po samém začátku bolševické revoluce byly zabity statisíce křesťanů. Podle tohoto vzoru byli perzekuováni křesťané ve všech zemích, v nichž se komunisté dostali k moci – bez výjimky – a s nimi všichni, kdo se odmítali podřídit jejich diktatuře. Veškeré obyvatelstvo zemí, ovládaných ideologií komunismu, pak prošlo dlouholetým vymýváním mozků komunistickou propagandou, která přinesla své „ovoce“ v ateismu, jenž dodnes stále převládá v postkomunistických zemích. Většina lidí i v naší zemi je tak zcela „odkloněna“ od konceptu milujícího Boha, reprezentovaného Ježíšovým životem a učením.

30.4.2013 v 8:00 | Karma: 23,25 | Přečteno: 1669x | Diskuse| Kultura

Martin Pinc

Radim Uzel a Bible = krátké spojení

Už dlouho jsem nečetl takovou snůšku výmyslů, polopravd a naprostého nepochopení čteného textu, jako když se známý sexuolog Mudr. Radim Uzel pokusil vykládat Bibli. Jeho věru originální interpretace některých starozákonních příběhů vyšla před nedávnem na internetových stránkách deníku Právo (jež jsou umístěny na Seznamu jako „Novinky.cz“) v rubrice žena – vztahy a sex pod titulkem "Radim Uzel: Bible, kniha plná hororů". Lze snadno doložit, že prakticky každé jeho tvrzení, kterého se dopouští, je chybné a nepravdivé. Začnu ale od začátku úvodním prohlášením:

11.4.2013 v 16:00 | Karma: 26,40 | Přečteno: 1758x | Diskuse| Kultura

Martin Pinc

Co je v dnešní evropské demokracii zakázáno

V Paříži se můžete na veřejnosti políbit, můžete se projít v minisukni, vystavit na odiv hluboký výstřih, můžete mít tričko s potiskem vulgárních slov francouzských nebo amerických rapperů. Ale jednu věc určitě nesmíte: procházet se s rodinou po Lucemburských zahradách v bundě, která má potisk se symbolem z protestních manifestací proti zákonu, jenž uzákoňuje manželství mezi osobami stejného pohlaví. A tak zapomeňte na stylizované "pohádkové" profily muže se ženou a dvěma dětmi držících se za ruku. Francouzští strážníci vás v opačném případě zastaví a odvedou na policejní stanici, aby sepsali protokol o přestupku: O „chování v rozporu s dobrými mravy“.

8.4.2013 v 23:50 | Karma: 26,20 | Přečteno: 1987x | Diskuse| Společnost

Martin Pinc

Knížecí rady

Vicepremiér Karel Schwarzenberg (TOP 09) při mši k cyrilometodějským oslavám v Praze řekl věřícím, aby si zachovali odstup od politiků a státu. Připomeňme si, kdo tuto radu katolickým křesťanům dává, kdo tato slova pronáší: Římský katolík Karel Schwarzenberg, člověk, který je aktivním politikem už od počátku 90. let a právě působí ve významné státní funkci (ministr zahraničí a místopředseda vlády). Tedy člověk, který si chronicky není schopen zachovat odstup od politiků (je jedním z nich) a státu, a přece radí svým „spoluvěřícím“, aby nejednali jako on.

11.3.2013 v 23:10 | Karma: 27,79 | Přečteno: 1922x | Diskuse| Společnost

Martin Pinc

Pravá tvář komunismu

Pan (nebo by snad byl raději titulován soudruh?) Jaroslav A. Polák své čtenáře na svém blogu přesvědčuje, že komunismus je ušlechtilá myšlenka, která byla pouze zneužita zlými lidmi, jako byl Stalin a jiní diktátoři, kteří ovládli komunistické strany ve svých zemích. Pan Polák rozhodně není ani hloupý, ani nevzdělaný, ani ve svých 38 letech mladičký a tudíž nezrale radikální člověk. Měl by proto vědět, že komunistická myšlenka je shnilá od kořene, tedy od svého prvního propagátora Karla Marxe, což doložím vzápětí:

7.3.2013 v 18:00 | Karma: 32,07 | Přečteno: 2257x | Diskuse| Politika

Martin Pinc

Václav Klaus ve vřavě nenávisti

Události posledních týdnů, které se odehrávají na naší politické scéně, mne naplňují hlubokým zármutkem. Převládá ve mně pocit, že naše média a jejich vlivem i veřejnost „zdivočela“ a jejich nátlaku podlehla značná část naší politické „reprezentace“. Nevím, jestli si lidé, kterých se to týká, uvědomují, jak svou snahou „vrátit to Klausovi i s úroky“ jednak ukazují svou pravou tvář (a rozhodně to není tvář milosti a pravdy) a také jak výrazně přispívají k další polarizaci a zhrubnutí naší společnosti. Jen - jestli chtěli oni malí lidé v Senátu svým hlasováním předvést, že „nejsou jako on“ - tak se jim to opravdu podařilo. Nazval bych to jejich počínání vzpourou nul, navíc pod taktovkou člověka oficiálně mimo politiku – vlnícího se evolucionisty Karla Janečka. Pravda je, že (převážně) levicoví politici už jednou podobně idiotský sebevražedný zářez provedli – totiž když se jim pod vedením J. Paroubka podařilo „shodit“ Topolánkovu vládu uprostřed jejího předsedání Evropské unii.

5.3.2013 v 17:00 | Karma: 36,77 | Přečteno: 1603x | Diskuse| Politika

Martin Pinc

O lásce k vlasti

V dnešní době se jaksi nenosí být vlastencem. Člověk je okamžitě podeřelý z šovinismu, ne-li z xenofóbie či náckovství. Naopak se dnes mezi našimi intelektuály velmi nosí jakási forma sebe- mrskačství, hledání nejrůznějších důkazů a opor pro argumentaci, že správné je mít co možná nejvíce negativní vztah k naší vlasti a národu. Tu si vytýkáme sklon k mesiášství, tu zase kdy a jak jsme byli zbabělí, jindy, že si nejsme schopni sami vládnout. Někteří docházejí k přesvědčení (už mnohokrát omletému v minulosti), že jsme měli na svou národní existenci rezignovat a raději jsme se měli nechat rozplynout, asimilovat Němci, jiní horují pro kosmopolitismus. Domnívám se, že všechny takové přístupy jsou nejen pomýlené, ale také naprosto zavádějící, protože vytvářejí všelijaké spekulativní myšlenkové konstrukce, aniž by se zabývaly tím, co tvoří podstatu hodnoty vlastenectví, tedy láskou.

1.3.2013 v 10:00 | Karma: 20,47 | Přečteno: 902x | Diskuse| Kultura

Martin Pinc

Karel Janeček konečně našel 27 Jidášů...

Ať už si myslí o odstupujícím prezidentovi kdo chce co chce, počastovat ho při odchodu z jeho funkce obžalováním z velezrady, to je absurdní divadlo, které si nevymyslel ve svém Odcházení ani Václav Havel. Dvacet sedm našich zákonodárců jen potvrdilo, že politiku definitivně proměnilo v kabaret. Jako zpitomělé stádo se zapojili do nekončící dehonestace Václava Klause, přičemž si vůbec neuvědomují, že slouží jen jako stafáž, jako užiteční pitomci pro zviditelnění guru Janečka.

26.2.2013 v 21:20 | Karma: 35,80 | Přečteno: 1730x | Diskuse| Politika

Martin Pinc

Chytré mobily = hloupé děti

Všechny děti dnes touží po „chytrých dotykáčích“, většina (především z měst) je už má. Nemohu si pomoci, ale nemohu nevidět velký podíl těchto mobilů na ohlupování a obecně „kažení“ dětí. Zatímco dříve si děti hry vymýšlely a společně hrály, dnes jim k uspokojení stačí mačkat tlačítka na svém mobilu. Nyní dětskou kreativitu vystřídali vývojáři her, a tak jsou děti schopny trávit denně hodiny ve virtuálním světě. Protože hitem dne je být ustavične „online“, nemusí se dnes děti ani učit. Stačí, když si téma domácího úkolu najdou na „netu“ a opíší (většinou i s „chlupama“). Moje dcera, která také po chytrém androidím mobilu touží, se mi přiznala, že mnoho jejích spolužáků používá své mobily ve škole místo taháků. Jsou mezi nimi i takoví, kteří už vůbec nepokládají za nutné se připravovat na školní písemky – odpovědi na otázky z testů hledají online během jejich psaní – přičemž využívají školní wi-fi síť. Jsou-li vyvoláni k tabuli, ukáže se samozřejmě, jak jsou dutí, ale to „neřeší“. Nechci ovšem v této souvislosti přehlížet podíl na tomto stavu věcí ze strany nás rodičů, kteří na děti často nemáme čas (nebo nejsme ochotni si jej udělat) – často ze stejných důvodů – protože sledujeme své programy v televizi, nebo rovněž bloumáme ve virtuálním světě internetu.*

19.2.2013 v 12:30 | Karma: 45,21 | Přečteno: 12199x | Diskuse| Společnost

Martin Pinc

Václav Klaus pro Do Rzeczy

Na rozdíl od různých glosátorů a pisálků jsem si přečetl celý rozhovor prezidenta Klause s polskými novináři - je všem čtenářům k dispozici na jeho webových stránkách (http://www.klaus.cz/clanky/3302). Jak se mi zdá, nikoli zanedbatelná část naší novinářské obce je zaúkolovaná v hledání čehokoli negativního, co jsou na našem dosluhujícím prezidentovi schopni nalézt. A tak se z tohoto obsáhlého rozhovoru chopí jen jeho stručného hodnocení působení Václava Havla a snaží se je prezentovat jako hanobení jeho „svatého“ odkazu.

12.2.2013 v 9:10 | Karma: 44,76 | Přečteno: 9993x | Diskuse| Politika

Martin Pinc

Jak se Češi změnili za sto let

Čtu teď po mnoha letech s velkým potěšením spisy Jindřicha Šimona Baara, spisovatele, kterého jsem si dávno zamiloval díky jeho „venkovské idyle“ Jan Cimbura. Mezi jeho spisy mne v poslední době zvláště zaujala „kněžská idyla“ Holoubek – obraz ideálního kněze, působícího na českém venkově na přelomu 19. a 20. století. Baar do úst svého hrdiny vkládá své představy a názory na tehdejší společenskou situaci. Kniha také reflektuje na postojích a zkušenostech kněze Holoubka skutečnost, že J. Š. Baar se angažoval v programu Katolické moderny a byl rovněž velmi aktivním členem Jednoty katolického duchovenstva. Velká část knihy se odehrává ve (fiktivní) polabské vesnici Třeštice, kde farář Holoubek soustavně narážel na vlažnost, ignoranství či přímo odpor obyvatel zdejší farnosti. Jejich chrarakteristickým představitelem byl „pokrokový a vzdělaný“ zámožný statkář Boháč, starosta obce Třeštice, s nímž vedl následující polemiku:

6.2.2013 v 17:00 | Karma: 23,73 | Přečteno: 1141x | Diskuse| Kultura

Martin Pinc

Moc bezmocných – v dnešní realitě

Přečetl jsem si dnes po dlouhé době znovu Havlovu Moc bezmocných a náhle jsem si uvědomil, že by náš první prezident vlastně mohl mít z volebních výsledků 1. přímé volby prezidenta ČR radost. Copak není vzpoura většiny lidí vůči vůli a nátlaku „mravní a intelektuální elity národa“, té většiny, která je tradičně zdeptaná, ponížená, hůře vzdělaná, chudá a většinou pasivní - zvyklá „držet hubu a krok“ - dokladem, že tu přeci jen u nás začíná existovat autentická občanská společnost? Copak to nevyžadovalo pořádný kus občanské odvahy vzepřít se a nepodlehnout dlouhotrvající masivní propagandě, že kdo nevolí Karla, není čestný a slušný člověk, je na straně lži a nenávisti, je zamindrákovaný, hloupý, nekulturní vidlák, nácek a xenofób, či přímo „hnědé či rudé prase“? Podrazák Škárka (člověk bez tváře, který měl dávno opustit poslaneckou sněmovnu, protože je zde jen pro ostudu) by takové lidi rád zbavil volebního práva – takovou má představu o demokracii. Hle, volič pravdy a lásky!

1.2.2013 v 17:00 | Karma: 30,94 | Přečteno: 2096x | Diskuse| Společnost

Martin Pinc

Šťastná rodinka?

Když jsem před několika lety sledoval při představení divadla Sklep báječný skeč, v němž David Vávra se svým hereckým kolegou (myslím, že to byl Jiří Fero Burda) a „synem“ představovali (post) moderní rodinu a zakončili tento výstup zvoláním: „správná rodina je přeci táta a táta!“, netušil jsem, jak brzo se tato fraškovitá vize stane skutečností. Za šťastnou rodinku totiž dnešní bulvár označuje "rodinu" zpěváka Eltona Johna, který se svým partnerem před nedávnem „zplodil“ 2. syna. Tedy nezplodili ho tito 2 muži sami (to zatím věda neumí), k poskytnutí vyjíčka a odnošení dítěte jim posloužila za úplatu jistá žena z Velké Británie. Tato skutečná, biologická matka, bez níž by nový přírůstek do „šťastné rodinky“ nemohl být počat ani narozen, je médii nazývána „náhradní matka“. Bulvár nenuceně žvatlá o tom, jak jsou Elton John a jeho partnerem šťastni a jak roste jejich vzájemná láska a vytváří z této abnormality zdání naprosté normálnosti.

30.1.2013 v 23:15 | Karma: 33,77 | Přečteno: 4616x | Diskuse| Společnost
  • Počet článků 257
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 2303x
Moje krédo je podle NZ, listu Filipským 3,14: "Běžím k cíli, abych získal nebeskou cenu, jíž je Boží povolání v Kristu Ježíši."