Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

O romské identitě (existuje vůbec?)

Několik posledních článků redaktora MF Dnes Patrika Bangy vyvolalo velký rozruch nejen mezi čtenáři blogů na Idnes. Pan Banga v podstatě obvinil český stát z toho, že způsobil současnou vysokou kriminalitu romského etnika u nás tím, že neřešil jeho zaměstnanost. Z jeho článků rovněž vyplynulo, že by zřejmě přivítal státní paternalismus, tj. aby stát vzal do vlastních rukou nejen péči o vzdělání, ale rovnou výchovu svých občanů jako takovou. Pravděpodobně mu ale vůbec nedochází, že taková forma státního paternalismu je obvyklá jen v totalitních společnostech – a je lhostejné, jsou-li založené na bázi komunismu, fašismu, nebo národního socialismu (případně na nějaké náboženské doktríně, jako státy, v nichž je povinné jediné státní náboženství, jako tomu bylo v katolických zemích pod nadvládou Habsburků v 17. a 18. století či dodnes v islamistických státech afrického Sahelu či Blízkého Východu). Je tedy na místě otázka – chtěl by pan Banga, aby se u nás obnovila totalitní společnost?

Minulý pátek jsem se zúčastnil zajímavé besedy s paní doktorkou Evou Davidovou, etnografkou a socioložkou, jež se dlouhodobě věnuje výzkumu této menšiny a jejíž pohled je zcela prostý jakéhokoli idealizování a falešných představ o ní. Z diskuze vyplynulo, že největší problém současných Romů pochází zřejmě z naprosté ztráty jejich identity, jež má počátek v komunistickém Československu. Tehdy jim totiž bylo znemožněno vykonávat jejich tradiční řemesla a stát zakázal jejich kočování. Mezi naší veřejností je dnes málo známé, že řemesly (kovářství, kotlářství, hrnčířství, drátenictví, výroba a ostření nožů apod.) se po staletí živila jejich naprostá většina, usazená od 14. - 15. století v podhradí a u měst na Slovensku, odkud postupně migrovali do Čech a dále do západní Evropy.

U početně menší skupiny „olašských Romů“ stát zlikvidoval jejich vozy a zrekvíroval jejich koně – tedy základ jejich kočovného života, na podkladě zákona č. 74/1958 o trvalém usídlení kočujících osob. Tato státní politika vedla zejména u původní již nekočovné většiny k jazykové integraci s většinovou populací a k postupné ztrátě schopnosti používat v živém styku svůj původní jazyk – romštinu. V prostředí českých měst se postupně rozpadl jejich rodový systém a rovněž systém jejich hodnot. (Někoho to možná dnes překvapí, ale Romové měli velmi rozvinutý smysl pro manželskou věrnost, opravdu se s láskou starali o své děti a velký respekt u nich měla starší generace – o své prarodiče se uměli vždy postarat. Existoval také u nich rozvinutý respekt k autoritám – vůdcům jednotlivých rodů, jejichž rozhodnutí platila jako zákon.)

Rozptýleni v anonymním prostředí českých měst si Romové osvojili všechny nešvary, spojené s moderní městskou civilizací a opustili to dobré, co si mohli převzít od svých předků. O tom, že dnešní příslušníci tohoto etnika ve své většině nechtějí být identifikováni jako Romové, dostatečně svědčí statistiky sčítání lidu i výzkumy etnografů.

Jak se vlastně tedy dnes tvoří etnická identita Romů? Michael Stewart napsal na základě terénního výzkumu prováděného ve státech střední a východní Evropy: „Má dlouhodobá zkušenost z Maďarska a kratší výlety po jiných místech východní Evropy mě přesvědčily, že s výjimkou vzdělaných cikánských intelektuálů, kteří působí v romských politických stranách, Romové etnickou totožnost nemají. Romové totožnost konstruují a neustále prepracovávají v přítomnosti v rámci vztahů s významnými druhými - není to pro ně něco zděděného z minulosti. U Romů, které jsem v Harangos znal, neležel základ jejich sociální koheze ani ve snu budoucího spojení jejich národa, ani v mytologii společných předků. Díky jakési vnitřní emigraci si vytvořili místo jen pro sebe, kde se cítili doma, sociální prostor upravený podle jejich vlastní etiky příbuzenství.“

Stewart myšlenku prézentního charakteru romské kultury podporuje analýzami jednotlivých prvků v romské kultuře, jako je systém příbuzenských vztahů a oslovování, kde je patrný důraz na horizontální vztahy (všichni jsou „bratři" a „sestry"), způsob nabývání a používání osobních jmen nebo proklamovaná znalost romštiny jako nositele romské identity v dané skupině Romů (komunikační jazyk, který je přitom zcela neliterární, rovněž vytváří výhradně horizontální vztahy). „Sdílení aktivit, jídla, oblečení a jazyka tak bylo formou nepřetržité vzájemné výchovy, neustálého znovuobjevování bytí" .

Stewart popírá jakékoliv neměnné prvky nebo struktury, které by tvořily romskou kulturu (ať už chápanou lokálně nebo univerzálně), identita je formována na základě skupinové soudržnosti, zvyků, norem a hodnot ve skupině vyžadovaných a realizovaných, a v opozici k majoritě (vymezení se vůči ní). Kulturní obsahy, které takto chápané romství naplňují, se mohou libovolně měnit, ale smysl pro identitu a soudržnost skupiny (rodiny, rodu, fajty.. .) zůstává... (u nás to platí jen pro skupiny olašských Romů)

Dr. Davidová nazývá Romy „dětmi chvíle“, lidmi, kteří myslí jen na okamžité uspokojení svých (většinou tělesných) potřeb. Z toho plyne i jejich nízké hodnocení vzdělání, protože nepřináší okamžitý návrat vložené investice. Proto snahy o povznesení Romů propagováním vzdělání málokdy dopadají na úrodnou půdu (a proto také měla malý dopad mezi Romy Matice Romská, kterou založil vzdělaný básník Vlado Oláh, můj blízký přítel). Často se proto stává, že mnoho Romů, kteří navzdory všem předsudkům (jak ze strany svých rodin, tak většinového prostředí) dosáhnou vysokoškolského vzdělání, dává přednost integraci ve většinové společnosti a nemají touhu se k svým kořenům hlásit.

Veliký potenciál ale Eva Davidová vidí (a s ní také já) v probíhajícím křesťanském probuzení mezi Romy na východním Slovensku, které opravdu proměňuje jejich komunity – v oblasti kde Romové tvoří téměř 20% populace. Potvrdila z vlastní zkušenosti (byla tam nedávno pozvaná, aby byla kmotrou jednoho děvčátka), že zde téměř vymizel alkoholizmus, mnozí velmi omezili kouření a že jsou vedeni k tomu, aby pracovali. Dokonce i romští lichváři zde odpouštějí dluhy svých dlužníků. Dr, Davidová také zmiňovala, že členové zdejších křesťanských sborů skládají originální duchovní písně, které mají romské texty a připomínají černošské spirituály...

Podobně by duchovní probuzení snad pomohlo proměnit a povznést sociálně vyloučené komunity Romů v českých zemích (v Čechách, na Moravě a v Slezsku) jak se už částečně děje v Brně na Cejlu a v Chebu.

Pozn. V Brně nějakou dobu působí romský křesťanský sbor:

http://sites.google.com/site/romabaptiste/

O romských sborech na Spiši:

http://www.rozhlas.cz/nabozenstvi/zpravy/_zprava/romove-na-spisi-horlivi-krestane--503635

 

 

Autor: Martin Pinc | úterý 8.5.2012 13:30 | karma článku: 18,53 | přečteno: 2158x
  • Další články autora

Martin Pinc

Na hrabalovské téma

Níže uvedený text, který zde zřejmě poprvé a velmi opožděně publikuji u příležitosti stého výročí narození Bohumila Hrabala, je dílem mého slovutného tchána, středoškolského profesora českého jazyka a literatury, pana Miloše Hoznauera. Ve zkratce ukazuje klikatou cestu, po které putovala naše literatura v poválečné době.

27.3.2014 v 22:10 | Karma: 11,39 | Přečteno: 725x | Diskuse| Kultura

Martin Pinc

Česká vláda a juvenilní justice

Naše masmédia se tak jako vždy i v nedávných dnech široce zajímala o mnohotvárný život v naší zemi - všechna významná média (televize, noviny, internetové portály) například výborně zpravodajsky pokryla masovou demonstraci (3 osob) proti presidentu Zemanovi v Ostrově v Karlovarském kraji. Proto není divu, že jim občas unikají tak nepodstatné otázky, jako je reálná hrozba likvidace rodin prostřednictvím všemocné "juvenilní justice". Naproti tomu na nedávném zasedání naší vlády byl s velkou pozorností projednáván dopis, zaslaný sdružením "Slovanská kulturní tradice" (podpořený dalšími organizacemi a jednotlivci) a z reakce vlády je zřejmé, že jí tato otázka a její dopady na naši společnost není lhostejná - viz přiložená odpověď.

16.1.2014 v 15:00 | Karma: 22,99 | Přečteno: 2123x | Diskuse| Ostatní

Martin Pinc

Otcové na odstřel?

Chování dětí a mladých lidí se v dnešní době vymyká tomu, co se dříve pokládalo za normální. Berou drogy, mají sklony k násilí, nedokážou navázat trvalé vztahy a v životě jim chybí perpektiva. Mezi odborníky se stále více prosazuje názor, že příčinou tohoto problému je do značné míry nepřítomnost otce v rodinách – ať už fyzická, nebo emocionální. Výchova dětí není jen úloha ženy, jak se to dnes často předkládá, a otec má v rodině mnohem vyšší poslání, než jen zabezpečovat příjmy a řešit technické problémy v domácnosti. Tak dlouho byla moderními „vychovateli“ propagována „bezkonfliktní výchova“, tak dlouho vykřikovali, že máme děti nechat, ať si dělají, co chtějí, že jejich neposlušnost je „žádoucí způsob, jak mohou nalézt sebe sama“, až jsou dnešní rodiče, a zvláště otcové bezmocní: Autorita se stala něčím zakázaným – otec má být kamarádem svých dětí, tím, který jim se podbízí, stal se „měkkým“ a beztvárným.

16.8.2013 v 14:30 | Karma: 36,78 | Přečteno: 5087x | Diskuse| Kultura

Martin Pinc

Stereotypy, které se nezakládají na pravdě?

Podle sociologa Zdeňka Slobody ze společnosti Proud biologické rozdíly mezi mužem a ženou jsou irelevantní. Mužství a ženství jsou jen společenské konstrukty. Jinak si jeho výrok neumím vysvětlit. Muž a žena ovšem nejsou nějaké role, které dotyční „hrají“, jak se nám snaží vnutit lidé typu pana Slobody. Mají prý vědecký podklad: Ohánějí se totiž výzkumy sociologů, které prý ukázaly, že děti dvou matek či otců nemají s určením role svých rodičů problém. Otázka stejného pohlaví prý neexistuje, vše je jen věc dohody kdo nakoupí, vypere, uvaří, vyzvedne dítě ze školy či ho dovede do kroužku.

20.6.2013 v 20:20 | Karma: 36,55 | Přečteno: 3678x | Diskuse| Společnost

Martin Pinc

Demonstrace v Paříži proti homo-sňatkům

Za okázalého nezájmu našich mainstreamových médií probíhají už několik měsíců ve Francii protestní demonstrace proti homo-sňatkům a adopci dětí homosexuály. Pokud se nějaká informace vypíchne, pak je to sdělení, že prý „tvrdé jádro demonstrantů“ tvoří ultrakonzervativní „homofóbové“, kteří prý měli hodinu po skončení demonstrace zaútočit na sídlo socialistické strany a skandovali výzvy za odstoupení prezidenta Hollanda.

28.5.2013 v 13:00 | Karma: 41,16 | Přečteno: 4247x | Diskuse| Politika
  • Nejčtenější

Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl

22. dubna 2024,  aktualizováno  14:47

Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...

Moderní lichváři připravují o bydlení dlužníky i jejich příbuzné. Trik je snadný

18. dubna 2024

Premium Potřebujete rychle peníze, pár set tisíc korun a ta nabídka zní lákavě: do 24 hodin máte peníze na...

Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování

21. dubna 2024  16:37

Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...

Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci

22. dubna 2024  10:27

Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...

Prezident Petr Pavel se zranil v obličeji při střelbě ve zbrojovce

19. dubna 2024  15:44

Prezident Petr Pavel se při střelbě na střelnici v uherskobrodské České zbrojovce, kam zavítal...

Za znásilnění a pokus o vraždu patnáctileté dívky dostal Ukrajinec 19 let

24. dubna 2024,  aktualizováno  11:08

Krajský soud v Plzni odsoudil na devatenáct let Ukrajince Viktora Veselovského, který se loni v...

Noci zůstávají mrazivé. Ze čtvrtka na pátek spadne teplota pod nulu na celém území

24. dubna 2024  11:05

V nadcházejících dnech bude v ČR opět mrznout, v noci na čtvrtek budou podle ČHMÚ přízemní mrazíky...

Ředitel ČT považuje Etický panel za důležitý. Hledá nové členy

24. dubna 2024

Před Velikonocemi rezignovali členové Etického panelu České televize (ČT) kvůli sporům s ředitelem...

Rusové ostřelovali Charkov, Ukrajinci zasáhli ropné sklady u Smolenska

24. dubna 2024  8:33,  aktualizováno  10:59

Sledujeme online Rusko útočilo střelami S-300 na Charkov. Poničené jsou čtyři obytné budovy, oznámil starosta...

  • Počet článků 257
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 2303x
Moje krédo je podle NZ, listu Filipským 3,14: "Běžím k cíli, abych získal nebeskou cenu, jíž je Boží povolání v Kristu Ježíši."