Martin Pinc

Stereotypy, které se nezakládají na pravdě?

20. 06. 2013 20:20:00
Podle sociologa Zdeňka Slobody ze společnosti Proud biologické rozdíly mezi mužem a ženou jsou irelevantní. Mužství a ženství jsou jen společenské konstrukty. Jinak si jeho výrok neumím vysvětlit. Muž a žena ovšem nejsou nějaké role, které dotyční „hrají“, jak se nám snaží vnutit lidé typu pana Slobody. Mají prý vědecký podklad: Ohánějí se totiž výzkumy sociologů, které prý ukázaly, že děti dvou matek či otců nemají s určením role svých rodičů problém. Otázka stejného pohlaví prý neexistuje, vše je jen věc dohody kdo nakoupí, vypere, uvaří, vyzvedne dítě ze školy či ho dovede do kroužku.
Zdroj: V.Klaus
Zdroj: V.Klausautor: Václav Lamr

Připadá mi pozoruhodné, že naše společnost v průběhu posledních deseti let tak vyspěla, že může odvrhnout zkušenosti tisiců let trvání naší civilizace. A přiznám se otevřeně, že proto pochybuji o závěrech, ke kterým sociologové a psychologové typu pana Slobody ze společnosti Proud docházejí. Otázkou totiž je, co je cílem jejich výzkumů a jakým zájmům slouží. A když se podívám na webové stránky zmíněné společnosti Proud, je mi zřejmé, že se nemůže jednat o nějaké objektivní informace – jde totiž o stránky, které se věnují propagaci homosexualismu.

Jiné výzkumy a především dlouhodobé zkušenosti, které má zdravá společnost, docházejí ke zcela odlišným závěrům: Na základě výsledků společenskovědních výzkumů došli vědci k tomu, co se nazývá "transkulturní ideál", který spočívá v zjištění, že děti nejlépe prospívají, pokud jsou vychovávány oběma biologickými rodiči, kteří jsou oddáni jeden druhému a společně pečují o své děti. Děti pro zdravý vývoj jednoznačně potřebují oba rodiče opačného pohlaví. Zdá se to být samozřejmé, přesto to musím opakovat: Ze samotné biologické podstaty lidské bytosti, z faktu, že člověk je stvořen jako muž a žena plyne, že jejich úlohy ve společnosti i v rodinách jsou odlišné, specifické. Muž a žena jsou stvořeni tak, aby se komplementárně doplňovali a vzájemně podporovali, proto je nemohou nahradit partneři stejného pohlaví – nejsou prostě k takovému vzájemnému doplňování vybaveni.

Děti jsou bezprostředním výsledkem, plodem manželské lásky. Mateřství a výchova dětí po narození jsou jednou z největších výzev v životě žen – a jsou v této úloze zcela nezastupitelné. Předat dětem např. schopnost milovat a vstupovat do sociálních interakcí je přirozená úloha žen a jejich mateřské výchovy – vzhledem k tomu, že základní charakterové rysy člověka se formují do 3-4 let. Je naopak prokázáno, že dítěti hrozí těžká deprivace a poškození jeho charakteru např. zvýšenou agresivitou a necitelností, pokud nemá láskyplnou péči, kterou mu může poskytnout pouze vlastní rodič, a v první řadě matka. Je tedy velmi žádoucí, aby naší společností byla tato možnost matek pečovat o děti v prvních létech jejich života zaručena.

Naopak hlavně od otce získává dítě schopnost posunovat své meze, překonávat překážky a objevovat nové věci. Je to mužský prvek, který dodává při výchově prvky odvahy a soutěživosti (tyto odlišnosti ve výchovných důrazech jsou dobře vidět i na odlišném způsobu, jak si ženy a muži hrají s dětmi).Zároveň dětem obojího pohlaví umožňuje život ve společné domácnosti se přirozeně identifikovat se svými budoucími úlohami (přijmout své mužství a ženství) v rodině i společnosti.

Z výše uvedeného je zřejmé, že pro svůj zdravý vývoj se děti neobejdou bez obou rodičů, kteří jim (i podprahově) předávají vzorce chování muže (tj. co je to mužství) a ženy (co je ženství). Z tohoto pohledu snad je pochopitelnější, co chce svou kresbou, jež dnes vzbudila tolik rozruchu tím, že ji publikoval Václav Klaus na svých webových stránkách, vyjádřit její autor, křesťanský výtvarník a občanský aktivista Václav Lamr.

pozn. Chtěl bych zdůraznit, že si uvědomuji stav naší společnosti, její atomizaci, obrovské procento rozpadlých rodin, skutečnost vysoké rozvodovosti i množství dětí, které vyrůstají v neúplných rodinách a že tato skutečnost mne naplňuje zármutkem. Je ale naší touhou a záměrem usilovat o další rozklad naší společnosti dokonáním zničení rodiny a institutu manželství?

Autor: Martin Pinc | karma: 36.55 | přečteno: 3678 ×
Poslední články autora