Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

J27i91ř26í 86B30e98r87á13n10e21k 6545805901580

Osvěty není nikdy dost zvláště v naší ateistické zemi...R^V

0/0
8.5.2013 19:27

K39a19r62e57l 91B32l65a98ž54e36k 6440327277196

Pane Pinci, máte smůlu, že žijete v tak hrozné době. Pokud bychom se, podobně jako pan Brouček, přenesli do středověku (nebo před rok 1789...), měl byste se mnou, coby atheistou, lehkou práci. Když bych vám odporoval, že bůh není nebo že panna Maria nemohla být pannou, vy byste mně prostě upálil na pomalém ohni nebo mně napíchnul na kůl. A všichni ti, co by naší disputaci sledovali, by se po mé popravě stali přesvědčenými křesťany.

Nebo třeba počátek křesťanství vylíčený ve filmu Agora...paní filozofka Hypatia  křesťanům drze odporovala, tak jí milí křesťané prostě stáhli z kůže.  Karel Veliký zase pohanské Sasy kastroval. Katoličtí Španělé pohanské Inky upalovali, velký Inka měl strach z bolesti a tak se stal před smrtí křesťanem. Pak ho pouze uškrtili. Jde to, když se chce. Vy a pan Lewis byste to měli v minulosti lehčí.

+2/−1
30.4.2013 19:39
Foto

M61a38r26t42i97n 26P57i49n81c 8171982414573

Pane Blažku, s prominutím, ale pokud své znalosti o počátcích křesťanství čerpáte z nějakých tendenčních filmů, tak pochybuji, že budou za něco stát. Jinak, docela vám doporučuji si nějakou knihu C.S. Lewise přečíst sám (třeba K jádru křesťanství) - možná byste na něho změnil názor. Takto mohu jen poznamenat, že to byl profesor středověké a renesanční literatury na univerzitě v Cambridge a tedy vynikající znalec této doby (totéž se týká starověku). Jinak - počátky křesťanství sahají několik století před dobu, kdy v Alexandrii žila zmíněná filozofka, jejíž násilné smrti ze strany náboženských fanatiků je mi samozřejmě líto. Stejně tak je mi líto, že je vám zřejmě lhostejná mnohem krutější smrt tisíců křesťanů, kteří tehdy (jen o něco dříve) byli v římských arénách předhazováni lvům. K připomínce toho roku 1789 - pravděpodobně si neuvědomujete, s jakými masakry (nejen) křesťanů je právě období francouzské revoluce spojeno - např. genocida ve Vendée (tam došlo i na to stahování kůží "povstalců") - http://www.vendee.cz/texty/a-genocida-vendee.html).

+2/0
30.4.2013 20:36

K41a70r45e86l 17B17l41a39ž57e23k 6630157177446

Ale to je normální, že představitelé hnutí, které se ještě nedostalo k moci, jsou mučeni a vražděni. Ale jak se pak dostanou k moci, sami vraždí. Toho jste si určitě všiml při své inteligenci. Komunisté byli stejnými mučedníky jako křesťané, ale hned, co se dostali k moci, začali vraždit také. A s tou francouzskou revolucí to bylo to samé. Takže by to chtělo spíše nějakou univerzální teorii a ne si idealizovat jeden směr.

+1/−1
1.5.2013 9:43
Foto

M71a64r80t64i12n 88P36i74n82c 8771552644423

Jeden zásadní rozdíl tu přeci jenom je. Cílem křesťanství (na rozdíl od komunismu) není získání politické moci a skuteční následovníci Krista o ni nikdy neusilovali. Pokud se tak stalo - počínaje císařem Konstantinem - muselo to nutně vést k degradaci zvěsti evangelia. Jádrem Kristova evangelia je kříž, a poselství kříže v zásadě spočívá ve zřeknutí se moci. Člověk rozdává co má, a slouží. Když křesťanství setrvává dlouho na místě, kde dosáhne moci a bohatství, jeho radikální poselství o hříchu, milosti a kříži pak postupně slábne, nebo se dokonce vytratí. Tehdy křesťanství zdegeneruje v úhledné, krotké náboženství, které vyhovuje spořádaným lidem, jejichž maximální životní aspirace je žít morálně. A jak jsem psal výše - jestliže z "dobrého života" učiníme svůj konečný cíl, míjíme se nejhlubším smyslem své existence.

+1/0
1.5.2013 19:46

M18i56l11a62n 25V44e90l93k62ý 8679285

Nějak jsem se z blogu nedověděl, jaký dostal Bůh trest a zda ho vykonal.

+3/0
30.4.2013 19:19
Foto

M36a89r86t61i47n 74P20i34n63c 8531912674273

Musíte umět číst "mezi řádky":-). Jednak je to absurdní, když se nějaký výtvor rozhodne soudit svého tvůrce, a především - Bůh přece již dávno trest podstoupil - v těle Ježíše Krista přijal trest smrti ukřižováním, jímž zaplatil za hříchy lidstva...

+1/0
1.5.2013 19:52

M14i20l15o82š 57P92e89c31h73a97r 6849380936977

Hezká odpověď. R^

0/0
6.5.2013 22:30

A29l24ž23b80ě14t46a 53K74a25h36o88u98t72o52v90á 6203507501388

Vy proste nezklameteR^. Co dodat? Buh je laska. Umi ji nekdo uchopit, nebo vysvetlit tak, aby ji pochopil treba ten, kdo ji nikdy nepoznal? Vysvetlite nekomu takovemu jakou lasku treba citite ke svemu diteti? Stejne tak nejde vysvetlit nekomu, jakou viru v sobe  jste nasel k nasemu Panu. Ten pokoj a klid preju kazdemu.

+2/−1
30.4.2013 19:08
Foto

M95a52r20t61i42n 10H72o46r54s38k14y 2572663497

Krásný článek, díky. Že překonal hranici 500 čtenářů mne zvedlo náladu - v zemi s tak hlubokým a iracionálním strachem z křesťanství to je příjemné překvapení. Osvícený lid Boha odsoudil za nedostatek péče a spravedlnosti, to břemeno přesunul na tzv. "sociální stát" a pak žasl když lidský rozum a lidská spravedlnost začala ten problém lidského blahobytu řešit skrze GULAG, Osvětim, Velký Skok Vpřed nebo různé krvavé revoluce. Kdy se poučíme?

+5/−1
30.4.2013 14:59

R55o94m21a82n 49P55o24l52a88c82h 9260824847495

To jste si z těch dějin vybral jen to, co se vám hodí. Tak já taky:

"Z toho důvodu dnes věřím, že jednám v souladu s vůlí všemocného Stvořitele: tím, že se bráním proti Židovi, bojuji za dílo Hospodina." Adolf Hitler - Mein Kampf

0/−6
30.4.2013 15:13

J97i20ř32í 57S55v42o51b86o66d81a 9235178673906

Jenže když někdo lže o Stvořiteli a lže o tom, co je Stvořitelova vůle, pak to nevypovídá nic o Stvořiteli, ale právě a jenom o tom lháři. Vámi citovaný výrok je doslovným výsměchem Bohu.

V Bibli je něco úplně jiného. Cituji z prastarého biblického Žalmu 83,2-5:

 Hleď, jak tvoji nepřátelé hlučí, kdo tě nenávidí, pozvedají hlavu, Bože, nebuď zticha, nemlč, Bože, nezůstávej v klidu! Kují proti tvému lidu tajné plány, radí se proti těm, které skrýváš: „Pojďme,“ praví, „vyhlaďme je, ať národem nejsou, ať se nikdy jména Izraele ani nevzpomene!“.

Kdo tohle četl před Hitlerovou knihou Mein Kampf, tak pochopil, jak strašlivé zlo Hitler reprezentuje.

+4/0
30.4.2013 15:34

J25i69ř66í 69K48i53n76d41l 2188707943357

Žalm jste si upravil podle svého. Zní takto " Nebo aj nepřátelé tvoji se bouří, a ti kterýž tě v nenávisti mají pozdvihují hlavy. Chytře rady proti tvému lidu skládajía rádi se proti těm, kteréž ty skrýváž. Říkajíc  Pojďte  a   vyhlaďme je, ať nejsou národem, tak aby ani zapomínáno nebylo více jména Izraelova. Jednomyslně se na tom snesli , i smlouvu se proti tobě  zavázali. Vidíte, že smysl je úplně jiný, než jste tomu dal.

+1/0
30.4.2013 16:25
Foto

M85a17r68t93i77n 56P59i74n35c 8311792574253

Pane Kindle, pokud jste si toho nevšiml, pan Svoboda použil standardní ekumenický překlad části tohoto žalmu. Vy jste sáhl po Kralické bibli, takže může dnešnímu uchu (vzhledem k významovým posunům některých slov) vyznívat jinak. Takže stěží jej můžete na tomto základě obviňovat ze záměru změnit smysl tohoto textu. Ostatně při každém překladu - zvláště z hebrejštiny - jde vždy o částečné přetlumočení...

+2/0
30.4.2013 16:45

J25i61ř87í 23K96i74n81d63l 2978827313237

Na základě vašeho upozornění jsem si vzal normální Bibli a ani ta se textově neliší od Bible Kralické.

0/0
30.4.2013 17:30
Foto

M76a38r18t18i88n 49P37i31n69c 8351812914883

Opravdu nevím, jaký problém zde vzniká - Žalm 83, 2-5

Ekumenický překlad:

Bože, nebuď zticha, nemlč, Bože, nezůstávej v klidu! Hleď, jak tvoji nepřátelé hlučí, kdo tě nenávidí, pozvedají hlavu, kují proti tvému lidu tajné plány, radí se proti těm, které skrýváš: „Pojďme,“ praví, „vyhlaďme je, ať národem nejsou, ať se nikdy jména Izraele ani nevzpomene!“

Bible Kralická:

Bože, neodmlčujž se, nečiň se neslyše, aniž se upokojuj, ó Bože silný. Nebo aj, nepřátelé tvoji se bouří, a ti, kteříž tě v nenávisti mají, pozdvihují hlavy. Chytře tajné rady proti lidu tvému skládají, a radí se proti těm, kteréž ty skrýváš, Říkajíce: Poďte, a vyhlaďme je, ať nejsou národem, tak aby ani zpomínáno nebylo více jména Izraelova.

+1/0
30.4.2013 18:46
Foto

M35a62r42t41i68n 44P21i50n53c 8851652624433

Děkuji za ocenění. Za ten vyšší počet čtenářů ale vděčím nejspíše týmu Blog iDNES.cz, který mě dal do výběru Zaujalo nás.

+2/0
30.4.2013 16:07

M43o88j41m37í13r 84R55o27d49e47n 6516855855937

Paradoxem je že hybnou silou k duševnímu růstu člověka a samotného lidství není láska, ta je potřebná v dětství ale v dospělosti už tak ne. Životní moudrost přichází z tvrdých zkušeností a zakusení  různých ústrk života, přírody atd. Zde  

Člověk "musí" být vystavován odmalička životním lekcím tak aby se formoval jeho charakter a nakonec probudila duševní síla a samostatnost. Zde si vlastně z Boha děláme berličku. Každý máme tzv. kód duše a aby se probudil a rozvinul, tak není potřeba láska, autorita, ale běžné lekce života, jež nás jednak oddělí od potřeb rodiny, společnosti a jejího světa a od svého živočišného světa a naplnění v této rovině a v prospěch duševní moudrosti.

0/−1
30.4.2013 14:56

M57i87c89h43a69l 98S87e44d42m49í93k 3639705806681

Se svým pojetím lásky jste zřejmě ustrnul na stupni opičí lásky. Odpovědná láska tyto náročnější aspekty zahrnuje a najdete je jak v bibli, tak v křesťanské spiritualitě; např. známý koncept temné noci Jana od Kříže. Jen se nesmí přeskakovat etapy. Boží láska je přirovnána např. k orlici, která učí své mládě létat. Vynese je nahoru, pustí a pokud samo neletí, nad zemí je bezpečně chytí a zkouší to znovu, dokud se lítat nenaučí.

0/0
30.4.2013 17:27

M71o54j73m54í59r 94R93o65d49e35n 6746485865207

Jinak řečeno jde o projekci mateřského a otcovského instinktu na vyšší úroveň, jinak řečeno přírodní vyjádření vyššího stavu dle své přírodní formy. V mystice je určitý stav tzv. souznění či míru a všeobsaženství, jež vyjadřuje stav kdy vnímáme že vše co se zde děje má svůj řád, účel, smysl, že neexistuje dobro a zlo, jen je potřeba počítat s jinými měřítky času a přináležejícími dimenzemi. Je to stav tzv. vyvanutí, zde z lidského světa o pochopení jeho účelu  a smyslu, že je to jeden z nespočtu ekosystémů světa a univerza. Je to stav v přítomnosti jež by asi pro Vás byl projev Boha, ale pro mně ne proto že jsem už na transpersonální úrovni.

0/0
30.4.2013 20:43

M56i55c73h85a32l 59S20e26d66m74í97k 3119485466731

Vy to vidíte svou optikou, ale některé projevy jsou velmi personální; tyto polohy lze také vysledovat prakticky u všech křesťanských mystiků. Je u nich také podstatná oblast rozlišování.

0/0
30.4.2013 22:39

R41o13m85a36n 76P91o77l40a35c97h 9630314507175

Pěkně napsané, ale nikde jsem se nedozvěděl, proč bych to autorovi měl vlastně věřit. Je zajímavé, že ačkoliv je většina lidí včetně křesťanů skeptická i k tomu, co psali v dnešních novinách(a dobře dělá), tak dva tisíce let staré knížce věří bez špetky pochybnosti, ačkoliv ani nevíme, kdo je autorem většiny novozákonních knih a z čeho čerpal.

+1/−4
30.4.2013 12:45
Foto

M93a59r10t34i85n 93P29i76n48c 8301582734143

Teď nějak nevím, co máte konkrétně na mysli. Tenhle článek se přece nezabývá věrohodností Bible. Drtivou většinu znalosti o postavách z dávné minulosti máme zprostředkované nějakými texty či knihami a tedy jinak neověřitelné. Mimochodem, i ve svém praktickém každodenním životě se přece musíme neustále spoléhat na informace, které nemáme ověřené, kterým pouze věříme. Jejich pravdivost a věrohodnost si ověřujeme tím, že je aplikujeme a ony se osvědčují. Není bez zajímavosti, že biblická definice víry zní: (Žd, 11,1, BK) "Víra pak jest nadějných věcí podstata, a důvod (= důkaz) neviditelných." V novém překladu to je možná srozumitelnější: "Věřit (Bohu) znamená spolehnout se na to, v co doufáme, a být si jist tím, co nevidíme."

+4/−1
30.4.2013 13:12

J79i74ř53í 20Ř58e30z34n45í49k 7484715948419

No nazdar. Co to je pak Věřit Leninovi.

0/−2
30.4.2013 14:25

R25o29m74a32n 10P19o12l32a17c74h 9730254547265

Starověká i středověká literatura se jenom hemží zázraky a kouzly. To je dostatečný důvod brát ji s rezervou. A jestli ne, proč nebrát vážně i zázraky ostatních náboženství? Pak bychom ale zas nevěděli, které náboženství si vybrat.

Píšete: "Jejich pravdivost a věrohodnost si ověřujeme tím, že je aplikujeme a ony se osvědčují." Není to trochu málo? Buddhisté mají svoje meditace a je i vědecky prokázané, že pomáhají proti stresu, lidé jsou díky nim vyrovnavější a nejspíš i šťastnější. Ale to přece nedokazuje pravdivost těch ostatních tvrzení buddhismu - o reinkarnaci, karmě, atd.. Stejně tak pokud někdo získá dobrý pocit tím, že uvěří v křesťanského boha, tak to nijak nedokazuje, že bůh existuje.

Mimochodem psal jste: "ve skutečnosti chce vystačit s tím, že je "dobrý", aniž by se napřed pokusil opravdu zjistit, co znamená dobrý."

Ale zároveň jste si vlastně o něco výše sám pěkně odpověděl, co si ateista představí pod pojmem dobrý:  "Zvýší to štěstí většiny?" Je to určitě objektivnější definice, než říct: "dobré je cokoli, co po mě chce bůh...i kdyby to znamenalo, že budeme muset někoho upálit"

0/−2
30.4.2013 14:27
Foto

M95a92r82t36i62n 71P22i12n85c 8251492424963

Pokud mám brát doslovně vaši nedůvěru k starověké a středověké literatuře, protože se "hemží zázraky kouzly", pak jakákoli informace o velikánech té doby - velkých filosofech, umělcích, vládcích a vojevůdcích, o jejichž životech a činech se učíme, by podle této logiky byla irelevantní. Ničemu - žádnému svědectví z té doby - by se nemohlo věřit, protože lidé té doby měli z vašeho pohledu iracionální zálibu v nepravděpodobných věcech. Mimochodem, oficiální dějepisci (nejen) totalitních společností často podávali zcela odlišný popis událostí, než jaký byl doopravdy - a to se dělo ve 20. století. Čemu můžeme skutečně věřit? Vlastně se ustavičně pohybujeme na tenkém ledu - prakticky ve všem, co děláme, se musíme spoléhat na své smysly. Naše smysly a zkušenosti samy ale nic nedokazují. "Jestliže člověk pochybuje, zda spí, či bdí, žádný experiment nerozptýlí jeho pochybnosti, neboť každý experiment může sám být součástí snu". Ve své další argumentaci ohledně toho, co je dobré, se dopouštíte argumentačních faulů, když tvrdíte, že Bůh může pro dobro chtít někoho upálit. Vědomě jste přitom přehlédl novozákonní příběh, citovaný v mém článku - příběh muže, který se nechce zbavit svého bohatství (ať už je tím míněno cokoliv - majetek, znalosti, osobní prestiž, či společenské postavení), aby následoval Krista. Nikde v evangeliích nenajdete, že by vtělený Bůh - Ježíš Kristus - po někom vyžadoval, aby byl kvůli němu upálen. Byl to naopak on, kdo se obětoval za nás. Skutečná víra je "skrze lásku konající". Rozdíl mezi křesťanstvím a všemi náboženstvími je především v osobě Ježíše Krista.

0/0
30.4.2013 15:57

R14o67m55a86n 15P91o69l73a53c53h 9470204567505

Ve Starém zákoně je spousta případů, kdy bůh přikázal lidem vraždit jiné lidi. Jeden z mnoha příkladů:

"Toto praví Hospodin zástupů: Mám v patrnosti, co učinil Amálek Izraeli; položil se mu do cesty, když vystupoval z Egypta.

Nyní jdi a pobij Amáleka; jako klaté zničíte vše, co mu patří. Nebudeš ho šetřit, ale usmrtíš muže i ženu, pachole i kojence, býka i ovci, velblouda i osla!“

Takže bylo podle vás správné poslechnout boha a zabít všechny ty lidi?

0/0
30.4.2013 16:18

J96i14ř11í 38K64i41n33d40l 2628227853987

Citujete nepravdu. Výrok zní. Pamatuj na to, coť učinil Amalech na cestě, když jste šli z Egypta. kterak vyšed tobě v cestu, zadní houf tvůj všech mdlých, kteríž šli za tebou, pobil, když jsi ty zemdlelý a ustalý, a nebál se Boha. Protož když Hospodin Bůh tvůj dal tobě odpočinutí ode všech nepřátel tvých vůkol v zemi, kterouž Hospodin Bůh tvůj dává v tobě, v dědictví, vyhladíš památku na Amalecha pod nebem. O násilí, které píšete ani slovo. Ono se to nehodilo, že.

+1/0
30.4.2013 16:36

R81o39m38a14n 35P88o13l15a43c76h 9290694817545

Potom je podle vás nepravda ekumenický překlad bible :)

1. Samuelova 15, 2-3

0/0
30.4.2013 16:40
Foto

M80a71r51t55i71n 78P21i74n18c 8111572594173

Pane Polachu, byl bych rád, kdybyste neměnil téma, neuhýbal a argumentoval poctivě. Myslím, že se shodneme, že nenajdeme žádný novozákonní příklad, kdy by vtělený Bůh - Ježíš Kristus - po někom vyžadoval, aby byl kvůli němu usmrcen. K výkladu starozákonních příběhů je potřeba mít určitý - a to velmi rozsáhlý - znalostní "fundament" - bez něho těmto příběhům stěží správně porozumíme. Velmi poučné je si přečíst knihy na téma Starého zákona od prof. Hellera - např. Hlubinné vrty.  Minimálně je třeba znát všechny tyto příběhy v jejich kontextu. Ve svém předchozím článku "Radim Uzel a Bible = krátké spojení na tomto blogu jsem ukázal na příkladu sexuologa Uzla, jak snadno lze dojít ke zcela nesprávným závěrům, když někdo - třeba i tak vzdělaný pán - tento kontext pomine...

+1/0
30.4.2013 17:01

R19o66m50a54n 69P87o32l62a40c68h 9280644447155

Já myslím, že stále jsme u tématu. Starý zákon je také ten samý bůh. Nebo se od něj distancujete? A faktem je, že tam bůh po lidech požadoval, aby vraždili. Na tom se nic nezmění, ani když budeme celý život studovat "kontext". Ledaže bychom řekli, že se nic takového nikdy nestalo a je to jenom nějaký smyšlený příběh s ponaučením.

Křesťanům nezbývá, než tyto starozákonní příběhy popřít, nebo uznat že dopouštět se genocidy  je v pořádku, pokud to přikáže bůh.

Nepopírám, že v novém zákoně bůh obrátil o 180 stupňů.

0/0
30.4.2013 17:35
Foto

M22a73r76t44i29n 82P83i68n80c 8831902424733

Jsem rád, že jsme si vyjasnili otázku Nového zákona, v němž Bůh skrze Krista zjevil svou lásku ke všem lidem a dal najevo, že své spasení již neomezuje na jeden vyvolený národ. Ve Starém zákoně jde o jiný příběh - příběh nepatrné, v porovnání s velkými státotvornými národy, žijícími v okolí, bezbranné skupinky nomádů, ke které se později Bůh sklonil, aby jim předal své zákony a nařízení. Tehdejší svět byl ovšem velmi krutý, národy tehdejší doby se k sobě chovaly naprosto nemilosrdně (stěhování celých národů do jiných zemí, vybití všech mužů kmene a znásilnění a zotročení všech žen bylo na denním pořádku) a příběhy Starého zákona tuto krutost reflektují. To je např. ten kontext, který musíme mít na mysli, pokud chceme hodnotit události, jež jsou zcela bez příkras a snahy vylepšit obraz Izraelitů, zachyceny v Bibli. Mne například právě tento aspekt, ta naprostá syrovost líčení dějin židovského národa, kdy jsou všichni jeho hrdinové (vůdci, kněží, králové) ukázáni jako velmi chybující a hříšní lidé, nesmírně fascinuje.

0/0
30.4.2013 18:23

R34o73m37a80n 54P27o79l45a63c87h 9170414467285

Lidé byli v té době primitivní. Ale nezdá se vám, že stejně primitivní je v té bibli i bůh? Podle mě to skvěle dokládá, že si toho boha vymysleli lidé..a jací lidé, takový bůh.. To se týká i Ježíše...jistě, říkal "nastav druhou tvář", ale taky říkal, že většina z nás skončí v pekle..jinými slovy bůh se s neznabohy a jinověrci vypořádá tak jako tak, jen to už nebude přímo na zemi, ale v pekle..

0/0
30.4.2013 19:58
Foto

M24a21r53t86i21n 65P66i46n97c 8721812744743

Lidé starověku rozhodně nebyli primitivní. O tom dostatečně svědčí archelogické vykopávky skvělých měst té doby. Jsem architekt, takže tuto stránku věci mohu odborně posoudit. Předkové izraelitů ale opravdu byli prostí nomádi - pastevci dobytka. Mohli si ale opravdu Boha, tak, jak je o něm dosvědčováno ve Starém zákoně, vymyslet primitivní lidé, kočující pasáci ovcí a krav když žádná, nesrovnatelně rozvinutější civilizace (Egypt, Babylon) s  propracovaným ekonomickým systémem a pozoruhodnou kulturou podobnou představu Boha - Stvořitele, který je oddělený a nadřazený nad stvořeným světem, nevymyslela? Rád bych vás v této souvislosti upozorornil na stránky Věda a víra doc. Miroslava Krále, který se dlouhodobě specializuje na otázky filosofie vědy. To, o čem mluví, je mimořádně inspirativní (třebaže ne se vším, co prohlašuje, souhlasím) http://www.vedaavira.cz/index.aspx?p=96

0/0
30.4.2013 23:35

M47i37c81h59a22l 94S62e58d34m59í24k 3109845976501

Lidé, kteří mají zkušenost s umírajícími, říkají toto: Jestli člověk umírá v pokoji či s výčitkami záleží víc na tom, jak žili, než na tom, co vyznávali. To neznamená, že mezi těmito polohami není souvislost, ale není to zcela deterministické. Viz též známý Augustinův výrok: Mnozí z těch, kteří jsou venku, jsou uvnitř; a mnozí z těch, kteří jsou uvnitř, jsou venku.

Někteří lidé si systematicky budují takovou karikaturu Boha, kterou je pak snadné odmítnout.

S obrazem Boha, který se sám staví na lavici obžalovaných se můžeme setkat na Velký Pátek v improperiu "Lide můj, co jsem ti učinil? Řekni, čím jsem tě zarmoutil!"

+1/0
30.4.2013 11:19

J34i66ř44í 96Ř10e68z72n25í93k 4722342753375

V každém případě jste kápl na zřejmě jediný skutečný monstrproces v dějinách komunistické justice. Ale z čeho všeho ten Bůh byl obviněn, tak to jste nebyl schopen přetlumočit čtenářům ani po devadesáti letech.

+2/−3
30.4.2013 11:13
Foto

M36a10r54t16i79n 79P51i62n13c 8751212784873

Je mi to mi líto, ale přesnější informace jsem nikde na internetu nenalezl. Pokusím se to ještě někde vypátrat v knihovnách.

+1/−1
30.4.2013 12:44

J92i63ř95í 52Ř11e22z25n41í78k 7624755818159

Jeden tip bych měl. Možná, že byl Bůh obviněn z toho, že dopustil na lidstvo kapitalismus. Něco takového si lidstvo ani vy nezasloužilo.

A také by ztěží obhajil existenci massmedií.

A mimochodem, co se toho monstrprocesu týče, negativní reklama, také reklama.

0/−1
30.4.2013 14:24

M11o32j42m19í35r 45R66o36d57e78n 6536445305427

V rámci historických náboženství zde bude vždy určité schizma, dokud nedojde k prohlédnutí a vypořádání z jeho podstatou a příběhem jež jej utvářelo a utvářelo lidskou společnost a jí úděl. My se nacházíme v nové epoše, epochy svobody duše, jedinců, jež mají vlastní prostor a přístup ke vzdělání, informacím, což vyvolává procesy určitých hledání a následných revizí. Dokud se společnost duševně v rámci jedinců nerozroste a nevytvoří se tah k vypořádání se s minulostí lidstva, zde v náboženské rovině, na pozadí historického příběhu vzniku a uhájení lidského bytí a společnosti, bude se ve společnosti vytvářet velké pnutí a nedorozumění co se týče víry a vlastního tahu. My dnes máme mnohem vyspělejší tah a vnímání světa, což koliduje s "archaickou" minulostí, ale nesmíme zapomínat že to co máme dnes, kolem sebe, nebylo a život a lidské bytost byly velmi drsní. Zde jde o ono zrcadlo v nás jež zrcadlí a ztvárňuje svět kolem nás a každý jej má nastavený jinak. Víra a tah jsou stále přítomni ale jejich vyjádření nemusí být k Bohu, Ježíši, může mít "vyspělejší" formu a projev, zde umělecký,intelektuální,či individuální v nějakém koníčku,  či duševní ve formě žít a nechat žít ... .

0/−3
30.4.2013 9:10
Foto

M44a46r57t55i65n 19P16i14n75c 8711922594193

Kulisy světa se možná mění, ale to podstatné zůstává neměnné - každý člověk se rodí s deficitem, který se nazývá hřích: (1 Timoteovi 1:15) "Věrohodné je to slovo a zaslouží si plného souhlasu:Kristus Ježíš přišel na svět, aby zachránil hříšníky. Já k nim patřím na prvním místě..." Vlastním úsilím se tohoto deficitu nedokážu zbavit, maximálně dokážu sám sebe obelhat a vytvořit si kolem sebe jakousi bublinu iluze své samospravedlnosti, to je ale si tak vše, co mohu. S pravdou to ale nic společného nemá...

+3/−1
30.4.2013 9:35

J43a58r72o34s72l10a77v 56N19á53p77r39s54t51e39k 6235206

Oni se věřící i "věřící" rádi vymlouvají na to, že za vé hříchy (nebo taky sviňárny) sami nemohou, takoví jsou od pánaboha ale ať provedou cokoliv a ublíží komukoliv, Ježíš je nakonec spasí.

+1/−5
30.4.2013 10:42
Foto

M61a32r68t76i77n 83P33i96n65c 8741112354593

Pane Náprstku, nebylo by lépe, kdybyste mluvil sám za sebe a ne za "ony věřící"? Každý člověk je odpovědný za své činy a podle toho bude také souzen. A čím více má světla (tj. čím lépe zná vůli Boží), tím přísněji.

+5/−1
30.4.2013 10:49

J49a58r26o12s18l63a33v 16N52á65p72r33s90t68e27k 6105236

Je to dlouhé a poněkud neuspořádané.

Ale řekl bych, že za to, že je bůh (s malým písmenem jej píšu záměrně, není to jméno, je to profese) na lavici obžalovaných může poděkovat především sám sobě. Vybral si špatné lidi k tomu, aby jej reprezentovali.

+1/−7
30.4.2013 8:21

J79i91ř92í 23S49v33o82b41o59d35a 9745688973976

Tímto příspěvkem dokonale ilustrujete a potvrzujete problém, který autor popsal.

Bůh nás stvořil jako svůj obraz, tedy jako svobodné bytosti nadané schopností tvořit a milovat. Jsme jako Bůh – stvořil nás jako své partnery v tvořivém díle. A nejen to. Biblický Bůh je natolik účasten na svém stvoření, že se nechal těmi, které miluje, tedy lidmi, zbičovat, poplivat, přibít na dřevo a přitom se modlil za své katy. Byl popraven způsobem, který byl určen nejsprostším zločincům a vrahům. To je jediný Bůh, který má smysl – Bůh, který miluje do krajnosti, protože i v té krajnosti on představuje dokonalou naději. Láska je silnější, než smrt. A Bůh je láska. Existuje něco kvalitnějšího a nádhernějšího, než láska?

+8/−1
30.4.2013 8:36

L52u96b69o93m60í37r 46V87í16t 7174661950586

Stručně a pravdivě řečeno.God bless.:-)

+1/−1
30.4.2013 8:51
Foto

M45a85r18t65i32n 82P85i81n18c 8211202254753

R^

+3/−1
30.4.2013 10:50

M84o51j82m87í64r 18R54o22d75e63n 6956175895637

ANO, hudební symfonie, životní moudrost, rezonance. Láska má jednu nectnost a to "umrtvuje" proces  osobního růstu a transformace, jež přichází díky ústrkům a tvrdosti života a nespočtu krizí, pak přichází prohlédnutí a vnitřní mír a souznění, kde už není samota a oddělenost, je jen je ... . Od malička jsem vlastně vnímal určitou přítomnost a trochu jinak svět, více jako rezonanci, kde vedle toho co svět lidsky vyjadřuje, tedy že je to strom, má zelenou barvu, kvete, nekvete, je určitého rodu, či  ... , byla další rozměr jež lze těžko vysvětlit, jedině snad hudebně či malířsky, neboť v jedné setině prožitku je vyjádřen velký příběh a rozměr ... .

Právě hudba a zvláště symfonická a vážná má nejblíže k tomuto fenoménu, neboť jak dovede podbarvit filmový příběh, děje, situace ... .  Navíc není personální ... .

0/0
30.4.2013 9:27

J35a72r83o35s27l90a87v 95N32á93p12r90s81t25e89k 6415866

Je to dlouhé a poněkud neuspořádané.

%

0/−4
30.4.2013 8:21



AUDIOZÁZNAM

Petice

Zmeškali jste přenos čtení Davida Vlka? Poslechněte si ho tady.



Redakční blogy

  • Redakční
               blog
  • Blog info
  • První pokus
  • Názory
               a komentáře

TIP REDAKCI & RSS

Najdete na iDNES.cz

mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.