Neřešitelné dilema ateisty C.S.Lewise
Charakteristickým znakem ateistického přesvědčení je ovšem nenávist k Bohu, ve kterého nevěří. K tomu se často připojuje stejně iracionální zloba vůči existenci světa a samotnému faktu jeho vzniku. Často bývá tento paradox verbalizován výhradami typu: Bůh neexistuje, protože kdyby existoval, nemohl by stvořit tak nedokonalý svět. Málokdo z ateistů ale ví, že tato výhrada je stará už přinejmenším 2.000 let – najdeme ji již u římského básnka Lucretia. (Nequaqum nobis divinitus esse paratam Naturam retum: tanta stat praedita culpa)* (Kdyby tento svět zamýšlel Bůh, nebyl by to svět tak křehký a plný chyb, jaký vidíme.)
C. S. Lewis, který byl poměrně dlouho zarytým ateistou (já též), líčí ve své autobiografické knize Zaskočen radostí („Surprised by Joy“) všechny etapy svého duchovního tápání – a má pochopení pro všechny, kdo se bezradně ocitají v podobných myšlenkových procesech. Jako absolvent a později pedagog na jednom z nejvěhlasnějších center vědy – univerzity v Oxfordu, se mohl stýkat a diskutovat s největšími vědeckými a filosofickými mozky své doby do houbky, která značně přesahuje možnosti normálních smrtelníků. Během těchto diskuzí a tříbení svého myšlení dospíval k postupnému porozumění neudržitelnosti svých dřívějších ateistických východisek.
Nejprve musel akceptovat skutečnost, že jeho myšlení podléhá myšlenkovým schématům své doby, což formuloval pojmem „chronologická nadřazenost“. Máme totiž sklony domnívat se, že naše oblíbená témata (rádi dnes používáme slovo paradigmata), jinými slovy - „intelektuální klima naší doby“ - nás automaticky nadřazují nad myšlení předchozích epoch. Ve skutečnosti je to spíše otázka naší myšlenkové lennosti – měli bychom se především ptát, proč tyto věci vyšly z módy. „Bylo to někdy vyvráceno (a jestliže ano, pak kým, kde a s jakým závěrem), anebo to pouze odumřelo, jako každá móda?“ Jestliže platí to druhé, pak to neříká nic o pravdivosti oné věci a vede přímo k pochopení, že i náš věk, jako každé jiné a má také své charakteristické iluze.
Za základ skutečnosti přijímáme svět vnímaný smysly. Přesto naprostá většina lidí, i rozhodných ateistů ve svém praktickém uvažování a hodnocení světa jaksi automaticky předpokládá, že abstraktní myšlení produkuje neoddiskutovatelnou pravdu. Ve své knize k tomu Lewis poznamenává: „Kdyby myšlení bylo čistě subjektivní událostí, museli bychom se vzdát svých nároků na schopnost definovat abstraktní univerzání pravdy. Kdyby člověk držel jako základ skutečnosti svět smyslů, za pomoci nástrojů a v takovém uspořádání, aby vytvořil „vědu“, pak by musel jít dál – a přijmout behavioristickou teorii logiky, etiky a estetiky. Ale tato teorie byla a je pro mne neuvěřitelná a nepřijatelná...Chtěl jsem, aby příroda byla zcela nezávislá na našem pozorování, něco jiného, indifrentního, jsoucího samo o sobě. A teď jsem viděl, že se toho musím vzdát. Pokud nemohu přijmout neuvěřitelnou alternativu, musím připustit, že mysl není opozdilým epifenoménem, že celý vesmír je nakonec mentální, že naše logika má účast na kosmickém logu.“
Přestože by se zdálo evidentní, že důsledkem tohoto nahlédnutí je přinejmenším přijetí theismu, zůstává ateista často nadále jaksi úmyslně zaslepený a je schopen si představovat existenci např. jakéhosi neosobního Absolutna či duchovna – prostě Něčeho nahoře, místo aby přijmul pokořující evidenci Boží existence. Jako učitel filosofie na Oxfordské universitě byl Lewis stále více nucen k tomu, aby jednoznačněji definoval svá filosofická východiska: „...zjistil jsem, že potřebuji vlastní základnu, ze které bych mohl vycházet při kritice esejů svých žáků. Učitel musí objasňovat. Ale Absolutno objasnit nelze. (Myslíte tím Nikdo-neví-co anebo tím myslíte nadlidskou mysl a tedy – jak můžeme připustit – Osobu?)“
V době, kdy byl nuceně vtažen do těchto diskuzí se svými žáky na universitě, seděl v jeho pokoji u krbu nejkovanější ze všech ateistů, které znal, a poznamenal, že doklady pro historickou věrnost evangelií jsou překvapivě dobré. „Podivná věc,“ pokračoval. „Celé to Frazerovo povídání o umírajícím Bohu. Podivná věc. Skoro se zdá, že se to opravdu stalo.“ Levis píše: „Abyste porozuměli obrovskému dopadu těchto slov, museli byste znát toho muže (který určitě do té doby nikdy neprojevil sebemenší zájem o křesťanství). Jestliže ani on, cynik cyniků, nejtvrdší z tvrdých, nebyl – jak bych to ještě vyjádřil – ´v bezpečí´, kam jsem se mohl obrátit já?
Jestliže je jednou mysl člověka vytažena ze zdánlivě pevné ohrady všelijakých předsudků o náboženství, ateistických dogmat a klišé, přijme existenci duchovní podstaty světa a stane se tedy, filosoficky řečeno idealistickou, nezbytně to člověka vede k dalším úvahám, minimálně k pokusu vybudovat pro svůj idealizmus nějakou etiku. „Myslel jsem si, že úkolem nás jako konečných a napůl neskutečných duší je znásobit vědomí Ducha tím, že duše vidí svět z rozličných pozic... Měl jsem za to, že je v silách každého z nás nepřihlížet k emocionálnímu stanovisku, vytvořenému jeho vlastním individuálním sobectvím... Dávat přednost vlastnímu štěstí před sousedovým bylo jako si myslet, že nejbližší telegrafní sloup je také ten nejvyšší.“ Nicméně, v životě nejde ani tak o to, mít etiku dobře zvládnutou teoreticky – jde o to, mravně žít. „Všechny moje činy, touhy a myšlenky měly být uvedeny do harmonie s univerzálním Duchem,“ pokračuje Lewis. „Poprvé jsem zkoumal sám sebe z vážných praktických důvodů. A shledal jsem něco, co mě vyděsilo: zoologickou zahradu žádostí, blázinec ctižádostí, mateřskou školu strachů, harém škádlených nenávistí. Bylo jich bezpočtu“.
Tak vzniká docela nová situace. Člověk už se nemůže za nic skrývat. Nelze si hrát na filosofii tváří v tvář poznání vlastní zoufalé nedostatečnosti a bídy. Přívětiví agnostikové mohou dál vesele mluvit o „lidském hledání Boha“. Lewis to komentuje, že to tehdy prožíval tak, že se stejně klidně mohlo mluvit o „myším hledáním kočky“. A pokračuje: „V letním semestru roku 1929 jsem to vzdal a uznal, že Bůh je Bůh, poklekl jsem a modlil se... marnotratný syn se nakonec sám vrátil domů. Ale kdo umí náležitě uctívat Lásku, která otvírá nejvyšší brány marnotratníkovi, jenž kope, pere se, nasupeně a neustále těká kolem očima, aby mohl utéci, a přitom je vnášen dovnitř? Slova compelle intrare, přiměje je, aby vešli, jsou tak zneužívána špatnými lidmi, že nás před nimi jímá hrůza, ale pochopíme-li je správně, zkoumají hloubku Boží milosti. Tvrdost Boha je laskavější, než mírnost lidí a Jeho přinucení je naše osvobození.“
Lewis ovšem ještě nedospěl tak daleko, aby akceptoval Boží vtělení. Bůh, kterému se podrobil, byl čistě ne-lidský. V jeho konverzi nebyla zahrnuta ani víra v budoucí život. Existují lidé, pro které se otázka nesmrtelnosti a věčnosti stala ústředním tématem jejich náboženství. Dobrota je ale dobrotou jen tehdy, je-li nezištná a jakákoli kalkulace s budoucí odměnou či strach z potrestání narušují vůli. Člověk má Boha posluchat ne proto, že z toho kyne nějaký prospěch, ale proto, že je Bůh. „Ptáte-li se, proč je potřeba poslouchat Boha, konečná odpověď zní: ´Já jsem´. Znát Boha znamená vědět, že naše poslušnost patří jemu.
Doplnění: V tomto textu jsem se pokusil sledovat Lewisovu cestu od atheismu k theismu. Poslední krok - k přijetí víry v živého Boha - Ježíše Krista přijde na řadu v příštím článku o tomto géniovi 20. století. Všiml jsem si, že článek vzbudil rozsáhlou diskuzi, v což jsem doufal. Dnes jsem byl dost pracovně vytížený a pak na cestách, takže jsem neměl klid a čas, abych se diskuze zúčastnil. Takže snad příště. MP
Martin Pinc
Na hrabalovské téma
Níže uvedený text, který zde zřejmě poprvé a velmi opožděně publikuji u příležitosti stého výročí narození Bohumila Hrabala, je dílem mého slovutného tchána, středoškolského profesora českého jazyka a literatury, pana Miloše Hoznauera. Ve zkratce ukazuje klikatou cestu, po které putovala naše literatura v poválečné době.
Martin Pinc
Česká vláda a juvenilní justice
Naše masmédia se tak jako vždy i v nedávných dnech široce zajímala o mnohotvárný život v naší zemi - všechna významná média (televize, noviny, internetové portály) například výborně zpravodajsky pokryla masovou demonstraci (3 osob) proti presidentu Zemanovi v Ostrově v Karlovarském kraji. Proto není divu, že jim občas unikají tak nepodstatné otázky, jako je reálná hrozba likvidace rodin prostřednictvím všemocné "juvenilní justice". Naproti tomu na nedávném zasedání naší vlády byl s velkou pozorností projednáván dopis, zaslaný sdružením "Slovanská kulturní tradice" (podpořený dalšími organizacemi a jednotlivci) a z reakce vlády je zřejmé, že jí tato otázka a její dopady na naši společnost není lhostejná - viz přiložená odpověď.
Martin Pinc
Otcové na odstřel?
Chování dětí a mladých lidí se v dnešní době vymyká tomu, co se dříve pokládalo za normální. Berou drogy, mají sklony k násilí, nedokážou navázat trvalé vztahy a v životě jim chybí perpektiva. Mezi odborníky se stále více prosazuje názor, že příčinou tohoto problému je do značné míry nepřítomnost otce v rodinách – ať už fyzická, nebo emocionální. Výchova dětí není jen úloha ženy, jak se to dnes často předkládá, a otec má v rodině mnohem vyšší poslání, než jen zabezpečovat příjmy a řešit technické problémy v domácnosti. Tak dlouho byla moderními „vychovateli“ propagována „bezkonfliktní výchova“, tak dlouho vykřikovali, že máme děti nechat, ať si dělají, co chtějí, že jejich neposlušnost je „žádoucí způsob, jak mohou nalézt sebe sama“, až jsou dnešní rodiče, a zvláště otcové bezmocní: Autorita se stala něčím zakázaným – otec má být kamarádem svých dětí, tím, který jim se podbízí, stal se „měkkým“ a beztvárným.
Martin Pinc
Stereotypy, které se nezakládají na pravdě?
Podle sociologa Zdeňka Slobody ze společnosti Proud biologické rozdíly mezi mužem a ženou jsou irelevantní. Mužství a ženství jsou jen společenské konstrukty. Jinak si jeho výrok neumím vysvětlit. Muž a žena ovšem nejsou nějaké role, které dotyční „hrají“, jak se nám snaží vnutit lidé typu pana Slobody. Mají prý vědecký podklad: Ohánějí se totiž výzkumy sociologů, které prý ukázaly, že děti dvou matek či otců nemají s určením role svých rodičů problém. Otázka stejného pohlaví prý neexistuje, vše je jen věc dohody kdo nakoupí, vypere, uvaří, vyzvedne dítě ze školy či ho dovede do kroužku.
Martin Pinc
Demonstrace v Paříži proti homo-sňatkům
Za okázalého nezájmu našich mainstreamových médií probíhají už několik měsíců ve Francii protestní demonstrace proti homo-sňatkům a adopci dětí homosexuály. Pokud se nějaká informace vypíchne, pak je to sdělení, že prý „tvrdé jádro demonstrantů“ tvoří ultrakonzervativní „homofóbové“, kteří prý měli hodinu po skončení demonstrace zaútočit na sídlo socialistické strany a skandovali výzvy za odstoupení prezidenta Hollanda.
Další články autora |
Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl
Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...
Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici
Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...
Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování
Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...
Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci
Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...
Rusové hlásí průlom fronty. Ukrajinská minela jim přihrála klíčové město
Premium Jako „den průlomů“ oslavují ruští vojenští blogeři pondělní události na doněcké frontě, kde se...
Má přejít česká ekonomika na válečný režim? Doba míru je pryč, říká Pojar
Vysíláme Britský premiér Rishi Sunak nedávno oznámil, že jeho vláda uvede zbrojní průmysl do válečného...
Každý druhý učitel v Německu zažívá ve třídách násilí. Brutalita na školách roste
Premium Německý učitel se stává docela riskantní profesí. Násilí se stává stále běžnější částí vyučování a...
Biden nečekaně kývl na předvolební debatu. Kdykoli kdekoli, říká Trump
Americký prezident Joe Biden se v pátek nechal slyšet, že by chtěl do debaty se svým předchůdcem...
USA mění systém pomoci Ukrajině: už ne sklad, ale zbraně přímo ze zbrojovek
USA chystají dosud největší balík vojenské pomoci Ukrajině v přepočtu za více než 140 miliard...
Nespí vaše dítě? Přečtěte si, jak nespavost vyřešit
Nespavost a problémy se spánkem se v různé míře objevují až u 30 % dětí. Mohou se projevovat častým buzením, problémy s usínáním, brzkým vstáváním...
- Počet článků 257
- Celková karma 0
- Průměrná čtenost 2303x
Seznam rubrik
- politika
- křesťanská apologetika
- historie - fakta a mýty
- rodina a výchova
- kultura a společnost
- Osobní
- Nezařazené