Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

O náboženské (ne)toleranci – 2. část

První část své úvahy jsem zakončil větou: Shrnu-li tedy svůj pokus o historický exkurz, problémem křesťanství v historii i z hlediska náboženské tolerance bylo nenásledování Ježíše Krista, zatímco problém islámu i z hlediska tolerance je naopak následování Mohameda.

1.patro hradní kaple v Chebu Zdroj: Internet

V této části se pokusím toto tvrzení více rozvést. To hlavní, čím se liší křesťanství od islámu, je zároveň jeho odlišením od jakéhokoli jiného náboženství. Křesťanství totiž ve své podstatě znamená konec náboženství. Všechna náboženství mají svůj původ v lidech, kteří přemýšleli o světě, hledali, jaký by Bůh (či bozi) mohl být a spolehli se přitom na své vlastní představy. Z toho se vyvinuly všelijaká učení, rituály a tradice, které prostoupily celé společnosti.

Jinými slovy – náboženství přinášejí své představy Boha, ale jsou to vždy představy lidské. Tyto představy jsou ale zbytečné od chvíle, kdy přišel Kristus, protože Bůh se zjevuje ve svém Slově a představuje se v osobě Ježíše Krista. Dnes už toto pochopení spojuje všechny křesťany (cituji katolický server www.buh.cz: „V Ježíši Kristu se Bůh sám vydal hledat člověka. Do té doby hledal člověk Boha a jako vodítko měl vlastní rozum a světlo sporého božího zvěstování čerpaných z díla stvoření a ze slov proroků. Když se tímto způsobem velké části lidstva spíše od Boha vzdálily, než by se mu přiblížily, činí Bůh rozhodující krok: sám hledá člověka. V Ježíši Kristu se Bůh sám stává zjevným a zjevným se stává také poměr mezi Bohem a člověkem. Tím je nesmělý pokus přiblížit se k Bohu pomocí vlastních úvah překonán, ale také poselství proroků je tím naplněno. V tom spočívá naprostá odlišnost křesťanské víry. V tom spočívá její platnost a závaznost. Jedinečnost křesťanství nezakládá zvláštní obsah jeho učení a požadavků, nýbrž skutečnost, že Bůh sám sebe „vyjádřil“ v Ježíši Kristu. Bůh sám zpřístupnil cestu k sobě.“)

Víra křesťanů je tedy orientována na Krista. Takovému pojetí víry se říká „christocentrické“. Bylo to, jak se dovídáme z Nového zákona, směřování víry prvotní křesťanské církve. Její zkušenosti a činy jsou zaznamenány ve zprávách prvních Kristových následovníků a dodnes tvoří jakési referenční měřítko pro praxi církve. Je v této souvislosti velmi zajímavé, že už Ježíš a první apoštolové si byli vědomi nebezpečí, které hrozí ze strany různých lidí, jejichž příklon ke Kristu není upřímný. Apoštol Pavel varoval před „vlky hltavými, kteří nebudou šetřit stádo“, Kristus předpovídal, že Boží lid budou vést špatní vůdci, kteří budou sice mít v rukou klíče od nebeského království, ale sami nevejdou a ostatním budou bránit.

Je ovšem nutno v této souvislosti si uvědomit, že se na území Římské říše neustále střetávaly nejrůznější náboženské ideje a kulty, z nichž některé velmi zásadně ovlivňovaly i křesťany (např. gnose), a že různí lidé uvnitř církve přicházeli s všelijakými, často obskurními teologickými představami, kterými se narušoval život křesťanských sborů, takže docházelo k různým třenicím a štěpením. Zde je nutno vidět jeden z dalších kořenů pozdější náboženské netolerance institucionálního křesťanství – víře ovšem bylo nutno dát nějaký závazný věroučný rámec. Špatné ovšem bylo, že od jisté doby (přibližně 5. stol.) začínali být lidé, jejichž teologické názory se odlišovaly od katolického vyznání (např. ariáni)  pronásledováni, a to postupně stále tvrdším způsobem.

Jak už jsem zmínil v první části, křesťanská obec postupně ztratila svou nezávislost na státní moci a tato ztráta nezávislosti se projevila v stále větším rozporu praxe církevního života v porovnání s životem církve v prvním stoletích po Kristu. Byli to pak spíše jen jednotlivci, kteří se mnohdy velmi zřetelně oddělovali od církevní hierarchie, často poustevníci a mniši (jako např. Benedikt z Nursie), v jejichž společenství ještě panoval Duch Kristův. Naopak, církevní vrchnost se zcela přestala ptát na vedení Ducha Božího, a její rozhodnutí byla spíše diktována politickými zájmy a osobním  prospěchem. Tak se obsah křesťanství stále víc a více proměňoval až se z něho stalo další z mnoha náboženství a kultů. To, co z něj zbylo, mělo jen málo společného s čistým evangeliem, jak jej zjevil Bůh skrze Ježíše Krista a jak jej zvěstovali první apoštolové.

Tento proces měl závažné důsledky také z hlediska schopnosti a ochoty hierarchické církve tolerovat i jiné náboženské systémy na území svého vlivu. Zatímco první apoštolové přinášeli v rámci Římské říše evangelium v podstatě jako novou zvěst ve svobodné konkurenci mnoha náboženských směrů a kultů, a přijetí Kristova evangelia nemělo žádný vliv na společenské postavení konvertita (a pokud mělo, pak spíše negativní), od určité doby to bylo bezpodmínečnou součástí uznání dotyčného člověka (kmene, národa) jako společensky plnohodnotného. Kdo nebyl „křesťan“, nebyl člověk. Z toho pak plynul postoj nadřazenosti na těmi, kdo nevyznávali křesťanskou víru (v praxi se ale život těchto „křesťanů“ často nelišil od pohanů). To všechno bylo důsledkem odvratu od skutečného poselství evangelia. S tím souviselo i to, že lidem, kteří neuměli číst a neznali latinu event. řečtinu (tj. kromě tzv. „církve učící“ všem ostatním), byla odpírána možnost seznámit se s celým evangeliem – úplným obsahem Nového zákona. Ten byl prostému lidu velmi selektivně zprostředkován pomocí jednoduchých kázání a obrázků na stěnách kostelů. V podstatě pak došlo k tomu, že ve středověku byla šířena dvě "evangelia" - jedno pro vládce a druhé pro poddané.*

Konec 2. části

*Pozn. Toto „dvojí evangelium“ se dokonce promítlo i do architektury sakrálních staveb – v krystalické formě je čitelné např. na štaufské dvoupatrové hradní kapli v Chebu: Panovník se svou družinou se účastní  bohoslužby v krásně vyzdobeném 1.patře, kdežto poddaní jsou natlačeni v jakémsi velmi ponurém přízemí, podobném sklepení a z liturgie mohou vnímat tak nanejvýš zvuky, jež k nim doléhají otvorem v klenbě. Později se tato forma proměnila – lid stál v prostorném přízemí chrámu a panovník bohoslužbě přihlížel z vyvýšené tribuny (např. i v chrámu sv. Víta v Praze, kam měl možnost přijít můstkem přímo z královského paláce).

Nominujte autora do ankety Bloger roku

Autor: Martin Pinc | úterý 14.12.2010 11:00 | karma článku: 10,53 | přečteno: 1386x
  • Další články autora

Martin Pinc

Na hrabalovské téma

Níže uvedený text, který zde zřejmě poprvé a velmi opožděně publikuji u příležitosti stého výročí narození Bohumila Hrabala, je dílem mého slovutného tchána, středoškolského profesora českého jazyka a literatury, pana Miloše Hoznauera. Ve zkratce ukazuje klikatou cestu, po které putovala naše literatura v poválečné době.

27.3.2014 v 22:10 | Karma: 11,39 | Přečteno: 725x | Diskuse| Kultura

Martin Pinc

Česká vláda a juvenilní justice

Naše masmédia se tak jako vždy i v nedávných dnech široce zajímala o mnohotvárný život v naší zemi - všechna významná média (televize, noviny, internetové portály) například výborně zpravodajsky pokryla masovou demonstraci (3 osob) proti presidentu Zemanovi v Ostrově v Karlovarském kraji. Proto není divu, že jim občas unikají tak nepodstatné otázky, jako je reálná hrozba likvidace rodin prostřednictvím všemocné "juvenilní justice". Naproti tomu na nedávném zasedání naší vlády byl s velkou pozorností projednáván dopis, zaslaný sdružením "Slovanská kulturní tradice" (podpořený dalšími organizacemi a jednotlivci) a z reakce vlády je zřejmé, že jí tato otázka a její dopady na naši společnost není lhostejná - viz přiložená odpověď.

16.1.2014 v 15:00 | Karma: 22,99 | Přečteno: 2123x | Diskuse| Ostatní

Martin Pinc

Otcové na odstřel?

Chování dětí a mladých lidí se v dnešní době vymyká tomu, co se dříve pokládalo za normální. Berou drogy, mají sklony k násilí, nedokážou navázat trvalé vztahy a v životě jim chybí perpektiva. Mezi odborníky se stále více prosazuje názor, že příčinou tohoto problému je do značné míry nepřítomnost otce v rodinách – ať už fyzická, nebo emocionální. Výchova dětí není jen úloha ženy, jak se to dnes často předkládá, a otec má v rodině mnohem vyšší poslání, než jen zabezpečovat příjmy a řešit technické problémy v domácnosti. Tak dlouho byla moderními „vychovateli“ propagována „bezkonfliktní výchova“, tak dlouho vykřikovali, že máme děti nechat, ať si dělají, co chtějí, že jejich neposlušnost je „žádoucí způsob, jak mohou nalézt sebe sama“, až jsou dnešní rodiče, a zvláště otcové bezmocní: Autorita se stala něčím zakázaným – otec má být kamarádem svých dětí, tím, který jim se podbízí, stal se „měkkým“ a beztvárným.

16.8.2013 v 14:30 | Karma: 36,78 | Přečteno: 5087x | Diskuse| Kultura

Martin Pinc

Stereotypy, které se nezakládají na pravdě?

Podle sociologa Zdeňka Slobody ze společnosti Proud biologické rozdíly mezi mužem a ženou jsou irelevantní. Mužství a ženství jsou jen společenské konstrukty. Jinak si jeho výrok neumím vysvětlit. Muž a žena ovšem nejsou nějaké role, které dotyční „hrají“, jak se nám snaží vnutit lidé typu pana Slobody. Mají prý vědecký podklad: Ohánějí se totiž výzkumy sociologů, které prý ukázaly, že děti dvou matek či otců nemají s určením role svých rodičů problém. Otázka stejného pohlaví prý neexistuje, vše je jen věc dohody kdo nakoupí, vypere, uvaří, vyzvedne dítě ze školy či ho dovede do kroužku.

20.6.2013 v 20:20 | Karma: 36,55 | Přečteno: 3678x | Diskuse| Společnost

Martin Pinc

Demonstrace v Paříži proti homo-sňatkům

Za okázalého nezájmu našich mainstreamových médií probíhají už několik měsíců ve Francii protestní demonstrace proti homo-sňatkům a adopci dětí homosexuály. Pokud se nějaká informace vypíchne, pak je to sdělení, že prý „tvrdé jádro demonstrantů“ tvoří ultrakonzervativní „homofóbové“, kteří prý měli hodinu po skončení demonstrace zaútočit na sídlo socialistické strany a skandovali výzvy za odstoupení prezidenta Hollanda.

28.5.2013 v 13:00 | Karma: 41,16 | Přečteno: 4247x | Diskuse| Politika
  • Nejčtenější

Nahá umělkyně za zvuků techna házela před dětmi hlínou. Už to řeší policie

3. května 2024  10:10,  aktualizováno  13:43

Policie prošetřuje vystoupení, ke kterému došlo na Akademii výtvarných umění (AVU). Umělkyně a...

Stovky amerických obrněnců se v řádu dnů nepozorovaně přemístily do Česka

2. května 2024  17:21

Několik set vozidel americké armády včetně obrněnců Bradley nebo transportérů M113 se objevilo ve...

Přes Česko přešly bouřky s krupobitím. Dálnici D1 pokrylo bahno a větve

6. května 2024  15:47,  aktualizováno  7.5

Do Česka přišly přívalové deště, na některých místech padaly i kroupy. Hasiči hlásili desítky...

Německo je otřeseno. Přišel brutální útok na politika, pak následoval další

4. května 2024  17:40,  aktualizováno  21:09

Na lídra kandidátky německé sociální demokracie (SPD) v Sasku do evropských voleb Matthiase Eckeho...

Vyváděla strašné věci. Zahradil označil Jourovou za nejhorší z eurokomisařů

4. května 2024

Premium Když Česko vstoupilo 1. května do Evropské unie, byl tam matador ODS Jan Zahradil kooptován...

Kácíš? Pak sázej či plať. Novela zákona zpřísní podmínky kácení stromů

8. května 2024

Premium Pokuta až milion pro jednotlivce, až dvacet milionů pro firmu. Tedy desetkrát víc než nyní. Takové...

Padlého rudoarmějce oplakali u Rudolfina. Jenže ho zabili sami Sověti

8. května 2024

Seriál Je to snad nejslavnější fotografie z květnového osvobození Prahy a dlouho se věřilo, že Georgij...

Princezna z Kremlu. Touha po diamantech se stala Brežněvově dceři osudnou

8. května 2024

Premium Letos uplynulo 95 let od narození Galiny Leonidovny, dcery sovětského generálního tajemníka Leonida...

U Strakonic se srazilo šest aut. Silnici na Písek zavřeli, zasahoval i vrtulník

7. května 2024  17:49,  aktualizováno  23:02

Na silnici I/4 u Strakonic se stala hromadná nehoda. Podle informací hasičů se srazilo šest aut,...

  • Počet článků 257
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 2303x
Moje krédo je podle NZ, listu Filipským 3,14: "Běžím k cíli, abych získal nebeskou cenu, jíž je Boží povolání v Kristu Ježíši."